Ketogen diet + ätardag

Home Forums Deff och fettminskning Ketogen diet + ätardag

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • Author

Ni som kör en ketogen diet har ni någon ätardag per vecka?
    (Ätardag = äta hur mycket av vad man vill under en hel dag)

Förstör man den ketogena dieten med en ätardag?
    Är det bättre att skippa ätardagen?
    För mig är ätardagen mycket psykologisk!

Dundrar du på med massa kolisar så går du ur keton ja, finns lite olika läror om det hela.

Jag tycker att en ätardag i det hänseendet att man äter vad man vill, hur mycket man vill, när man vill under en hel dag – är riktigt kasst. Vissa äter oftast såna enorma mängder energi att deras kcal-underskott under hela veckan blir ett minne blott.

Om du nu verkligen känner att du vill ha en ätardag så ta en dag då du äter stora portioner med fett/proteinrik mat. Du kommer hålla dig mätt ruskigt länge, slipper gå ur ketosen och förhoppningsvis blir ditt kaloriöverskott inte allt för stort om du nu skulle hamna på ett överskott!

EDIT: Kan ju tillägga att mitt svar är baserat på att du endast har ätardagen pga psykiska själv och inte rent fysiskt känner att du ”måste” fylla på energi i kroppen för i sådana fall ska kolhydrater lassas in i matluckan. Men du kommer i detta fall gå ur ketosen!

Jag tycker du skall testa CKD där man har 1-2 dagar av påfyllnad av kolhydrater. Klart bästa ketodieten som också är skön för själen.
    Men det slår inte IF med näringstiming dock.

Albin wrote:
    Dundrar du på med massa kolisar så går du ur keton ja, finns lite olika läror om det hela.

Finns det någon mening med att ens gå på Keto-diet isåfall?

Florin wrote:
    Finns det någon mening med att ens gå på Keto-diet isåfall?

Enl. mig NEJ!!!
    Använd alla näringsämnena i din kost men tima dem utifrån dagens aktivitet och var du befinner dig på dygnet i förhållande till bla träning.

Morwen wrote:
    Enl. mig NEJ!!!
    Använd alla näringsämnena i din kost men tima dem utifrån dagens aktivitet och var du befinner dig på dygnet i förhållande till bla träning.

Jag har inga empiriska data att luta mig mot men rent spontant känner även jag att en diet avseende högfett eller ej borde vara ”svart eller vit” faktiskt.

Vill man köra på ketodiet förstår jag verkligen inte fördelen med att med jämna mellanrum avbryta den om och om igen. Skulle jag själv ge mig på en sådan kost så vill jag ju anpassa mig fullständigt och inte bara gå igenom ständiga inledningsfaser. Just inledningsfasen är ju vad många menar är det jobbiga och att då ständigt avbryta anpassningen och börja om från ruta 1 ser jag inte meningen med.

Gillar man att ha kolhydrater i kosten så kan man ha det jämt.

Jag kan inflika att när jag började dieta tänkte jag först köra en helt ketogen diet. Men märkte väldigt fort att jag trivdes bättre med en diet där kolhydratsintaget låg runt 50-100gr dag, dels för att jag inte behöver noja över vilka livsmedel som innehåller kolhydrater och dels för att jag kan äta måltiden efter träningen med en del kolhydrater.
    Tappar fortfarande i vikt då energiunderskottet är ett faktum + att jag är pigg och nöjd under dagen.

Så personligen ser jag ingen direkt fördel med en helt ketogen kost ur den synvinkeln, i mitt fall räcker det att sikta på ett högt proteinintag med hyfsat feta produkter och hux flux så blir kolhydratsintaget per automatik ganska lågt om man samtidigt håller sig inom sin beräknade kaloribudget…. Simpelt. :D

Tommy Ivarsson wrote:
    Jag kan inflika att när jag började dieta tänkte jag först köra en helt ketogen diet. Men märkte väldigt fort att jag trivdes bättre med en diet där kolhydratsintaget låg runt 50-100gr dag, dels för att jag inte behöver noja över vilka livsmedel som innehåller kolhydrater och dels för att jag kan äta måltiden efter träningen med en del kolhydrater.
    Tappar fortfarande i vikt då energiunderskottet är ett faktum + att jag är pigg och nöjd under dagen.

Så personligen ser jag ingen direkt fördel med en helt ketogen kost ur den synvinkeln, i mitt fall räcker det att sikta på ett högt proteinintag med hyfsat feta produkter och hux flux så blir kolhydratsintaget per automatik ganska lågt om man samtidigt håller sig inom sin beräknade kaloribudget…. Simpelt. :D

Bra skrivet!

Så om jag äter det jag ska måndag tom lördag och har en ätardag på söndagar. Så är hela veckan bortkastad?:(

Har haft ätardagen som en ”morot” att se fram emot under hela veckan. Det känns som att dieten är lättare att sköta perfekt under veckan då. Sen jag införde ätardagen, så känns det som att aptiten har varit bättre under veckan.

Big Eddie wrote:
    Så om jag äter det jag ska måndag tom lördag och har en ätardag på söndagar. Så är hela veckan bortkastad?:(

Det är det väl ändå ingen som påstått?

Har du ett underskott på 1000kcal/dag under 6 dagar och ett överskott på 1000kcal under din 7:e ätardag kommer du fortfarande ha ett totalt underskott utav 6000kcal den veckan och därmed gå ner ~ 0,8kg….

Men äter du under den sjunde dagen 6000kcal över ditt energibehov så kommer veckans totala resultat bli +/-0, dvs inget har hänt med vikten trots 6 dagars hårt dietande.

Tommy Ivarsson wrote:
    Det är det väl ändå ingen som påstått?

Har du ett underskott på 1000kcal/dag under 6 dagar och ett överskott på 1000kcal under din 7:e ätardag kommer du fortfarande ha ett totalt underskott utav 6000kcal den veckan och därmed gå ner ~ 0,8kg….

Men äter du under den sjunde dagen 6000kcal över ditt energibehov så kommer veckans totala resultat bli +/-0, dvs inget har hänt med vikten trots 6 dagars hårt dietande.

Är det så alltså att kroppen kan hämta igen det som man har gått ner under veckan på en dag?

Då får jag väl ha en ätardag i månaden istället då. För kroppen kan väl knappast hämta igen det som man har gått ner under en månad, på en dag?

Big Eddie wrote:
    Är det så alltså att kroppen kan hämta igen det som man har gått ner under veckan på en dag?

Då får jag väl ha en ätardag i månaden istället då. För kroppen kan väl knappast hämta igen det som man har gått ner under en månad, på en dag?

Ja, kroppen kan hämta igen det underskott du haft under 2 veckor på 1 dag med. Du får se allt under ett längre perspektiv helt enkelt. Kalori in och kalori ut är det som avgör i slutändan.

Du kan ju ha 3 ätardagar i veckan men ändå gå ner i vikt. Dock kommer det bli ganska jobbiga underskottsdagar för att klara detta.

Ätardag behöver inte betyda grisätardag då man äter vad som helst. Under mina ätardagar (2/månad) överäter jag med ca 500kcal/dag. Med rätt födokällor räcker detta gott och väl för att jag ska kunna äta mig knökmätt i varje måltid + sitta framför tv:n på kvällen med tjejen och äta popcorn….

Många gör felet att äta obehindrat under sina ätardagar och då trycka i sig massa skräp som knappt mättar såsom vitt bröd, bakverk och liknande.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.