Home › Forums › Deff och fettminskning › Ketogen diet + ätardag
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 maj, 2010 at 13:22 #475531Anonym anvandareMember
Om man tittar på vad den här killen stoppar i sig på sin ätardag:
[http://forum.body.se/showthread.php?t=7462]
Det måste ju vara flera tusen kcal på den dagen. Ts går ändå ner i vikt ocg har grymt bra form inför tävling. Är det bara för att han inte kör en ketogen diet som det funkar med en ”grisätardag” för honom?
Verkar som att många har riktiga ”grisätardagar” och ändå kommer i bra fom till slut. Jag fattar ingenting, hur gör de?
1 maj, 2010 at 14:13 #475532Anonym anvandareMemberBig Eddie wrote:Verkar som att många har riktiga ”grisätardagar” och ändå kommer i bra fom till slut. Jag fattar ingenting, hur gör de?Vad är konstigt? Jag ser faktiskt inte vad som skulle vara obegripligt.
1 maj, 2010 at 14:22 #475533Anonym anvandareMemberBig Eddie wrote:Verkar som att många har riktiga ”grisätardagar” och ändå kommer i bra fom till slut. Jag fattar ingenting, hur gör de?Vad exakt är det du inte förstår?
Deras totala kaloriöverskott den dagen överstiger inte deras totala underskott resten utav veckan. Därmed blir summan att de går ner i vikt.
Förstår inte varför du tittar på en sådan extrem ätardag över huvud taget. Det fungerade tydligen för honom då men betyder ju inte att du kan göra samma sak. Du har ju t.ex ingen aning om hur mycket underskott han legat på under resten utav veckan och då blir hans ätardag ganska missvisande!
1 maj, 2010 at 15:04 #475534Anonym anvandareMemberDet är ändå ngt fishy med ätardagar
Om jag skall ner i vikt ligger jag på -600 kcal 6 dagar/vecka = – 3600.
På en ätardag kan jag lekande lätt dra i mig 10 000 kcal i forma av s.k skitmat. Totalt + ca 7000 kcal. Det ger ett veckoöverskott på ca 3400 kcal.
Detta sker på lördagen.Ett problem uppstår på lördagen och det är att WC besöken blir lite tätare på lördag em/kv.
På söndagen är jag ännu hårdare och på tisdagen väger jag lite mindre än på fredagen innan ätardagen.Slår ALDRIG fel då jag har ett par års journaler över detta.
Vill jag sedan nå sub 5-6 % blir det lite värre då detta tycks fungera intill ca 7-8 %. Men även om då hamnar jag på ett veckoplus dock kanske max 1000 kcal. Men jag klagar inte då jag ÄLSKAR mina lördagar!
Just nu: Hel låda med GB´s Carte Dór Dark Chocolate med extra chokladsås och maränger + 1 stort glas Amarone :p1 maj, 2010 at 15:14 #475535Anonym anvandareMember.. du menar alltså att du går ner i vikt av ett kalori överskott?
1 maj, 2010 at 15:19 #475536Anonym anvandareMemberDanielT wrote:.. du menar alltså att du går ner i vikt av ett kalori överskott?På veckobasis: Svar JA!
Jag äter ett kaloriöverskott på veckobasis där en dag (lördagen) står för det. 6 dagar/vecka = ca 5-600 kcal underskott.
Ytterst tveksam till om kroppen upp ens hälften då väldigt mycket tycks passera rakt igenom.
Kan ha med vilken tarmflora man har och vilken typ av mat man äter flest dagar, På lördagen blir det kaos i magsäck och tarmen och lättast för kroppen blir att öppna sopnedkastet och tömma ut det som inte hinns med.1 maj, 2010 at 15:20 #475537Anonym anvandareMemberDanielT wrote:.. du menar alltså att du går ner i vikt av ett kalori överskott?Energi in och ut är inte i sig helt oberoende variabler utan påverkar varandra. Det är fortfarande kaloribalansen som avgör men den är sannerligen sjukt komplex.
1 maj, 2010 at 15:22 #475538Anonym anvandareMembernågot speciellt syfte med att trycka i sig 10 000 KCal på en dag?..bara undrar..lite nyfiken..:nod
1 maj, 2010 at 15:41 #475539Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag har inga empiriska data att luta mig mot men rent spontant känner även jag att en diet avseende högfett eller ej borde vara ”svart eller vit” faktiskt.Vill man köra på ketodiet förstår jag verkligen inte fördelen med att med jämna mellanrum avbryta den om och om igen. Skulle jag själv ge mig på en sådan kost så vill jag ju anpassa mig fullständigt och inte bara gå igenom ständiga inledningsfaser. Just inledningsfasen är ju vad många menar är det jobbiga och att då ständigt avbryta anpassningen och börja om från ruta 1 ser jag inte meningen med.
Gillar man att ha kolhydrater i kosten så kan man ha det jämt.
Nu riktar du dig förmodligen mot op men många kör carbloads för att det är anaboliskt i sig självt och har en mängd positiva egenskaper medans man får det bästa av båda världar, speciellt om du försöker bränna fett.
1 maj, 2010 at 15:45 #475540Anonym anvandareMemberSigma wrote:Nu riktar du dig förmodligen mot op men många kör carbloads för att det är anaboliskt i sig självt och har en mängd positiva egenskaper medans man får det bästa av båda världar, speciellt om du försöker bränna fett.Klart att mycket mat har en anabol verkan. Det lagras in och bygger upp kroppsvävnad. Att en kolhydratladdning inverkar positivt på fettoxidation jämfört med en fortsatt ketogen kost är inkorrekt.
Däremot kan säkerligen energin ökas ordentligt. Men min poäng är att om man nu upplever att energin är så mycket bättre med kolhydrater tycker jag man borde käka kolhydrater jämt. Men som sagt, jag har inga egna anekdoter utan resonerar bara utifrån hur jag ser på ett sånt upplägg spontant. Det är kul med diskussion.
1 maj, 2010 at 15:54 #475541Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Klart att mycket mat har en anabol verkan. Det lagras in och bygger upp kroppsvävnad. Att en kolhydratladdning inverkar positivt på fettoxidation jämfört med en fortsatt ketogen kost är inkorrekt.Däremot kan säkerligen energin ökas ordentligt. Men min poäng är att om man nu upplever att energin är så mycket bättre med kolhydrater tycker jag man borde käka kolhydrater jämt. Men som sagt, jag har inga egna anekdoter utan resonerar bara utifrån hur jag ser på ett sånt upplägg spontant. Det är kul med diskussion.
Att kolhydratsladda kan motverka mycket av det som händer när man går in på en diet. Hormoner minskas, metabolismen sjunker osv.
Fettförbränning hindras inte, och möjligtvis så kan stubborn fat vara lättare att mobilisera efter en carbload.Om man tror stenhårt på keto och att vara i keto har enorma fördelar så ska man väl inte ändra på ett vinnande koncept.
Tycker man inte det är något magiskt så kan man väl testa lägga in carbloads.Eftersom vi är i deff-forumet är mina resonemang byggde på att man faktiskit försöker gå ner i fettmassa. Om man bulkar så kan man ha kolhydrater hela tiden eller göra hur man vill. Där kan jag inte lika mycket.
1 maj, 2010 at 15:57 #475542Anonym anvandareMemberSigma wrote:Att kolhydratsladda kan motverka mycket av det som händer när man går in på en diet. Hormoner minskas, metabolismen sjunker osv.
Fettförbränning hindras inte, och möjligtvis så kan stubborn fat vara lättare att mobilisera efter en carbload.Jo fettoxidation hämmas av kolhydratintag. Det är grunder i biokemi. Jag pratar inte om att kroppsfettförlust omöjliggörs men fettoxidationen undertrycks markant. Alltså inget som alls behöver vara negativt i sig men akut är det vad som sker helt enkelt.
1 maj, 2010 at 16:10 #475543Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jo fettoxidation hämmas av kolhydratintag. Det är grunder i biokemi. Jag pratar inte om att kroppsfettförlust omöjliggörs men fettoxidationen undertrycks markant. Alltså inget som alls behöver vara negativt i sig men akut är det vad som sker helt enkelt.När musklerna är tömda på glykogen så är kolhydraternas första uppgift att fylla på muskelglykogenet, när detta har uppfyllts börjar man använda kolhydrater som energikälla igen. Så tills man har fyllt på musklerna använder man fortfarande fett som bränsle.
Men i övrigt håller jag med dig.
Och ett PS till min förra post: Carbloading ökar prestanda mer än att bara ha kolhydrater tillgängligt hela tiden. Kanske en anledning till att det är populärt när folk försöker lägga på sig muskelmassa också?
1 maj, 2010 at 16:20 #475544Anonym anvandareMemberSigma wrote:När musklerna är tömda på glykogen så är kolhydraternas första uppgift att fylla på muskelglykogenet, när detta har uppfyllts börjar man använda kolhydrater som energikälla igen. Så tills man har fyllt på musklerna använder man fortfarande fett som bränsle.En viss mängd som absorberas över tarmen kommer såklart oxideras exogent direkt i blodbanan. Och den kolhydratinlagring du nämner är insulinkrävande (om den inte sker i direkt samband med fysisk träning) och insulinutsöndringen undertrycker som sagt fettoxidationen.
Observera undertrycker. Jag menar alltså inte att den stängs av. Det gör den aldrig.
4 maj, 2010 at 01:48 #475545Anonym anvandareMemberJag kör en ketogen diet och har 1 ätarmåltid i slutet av varje lördag, efter att jag har fått i mig hela dagens dietmat. Funkar bra och jag behöver inte oroa mig för att få i mig några 10 000 kcal inte, då jag redan är halvmätt efter mitt sista dietmål som jag äter direkt innan ätarmålet. Att det skulle vara jobbigt att hoppa i och ur ketosis en gång i veckan kan jag inte säga att jag tycker, däremot så är det inte lika kul att väga sig på söndag morgon som det är på lördag morgon. :p
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.