Home › Forums › Deff och fettminskning › Ketogen diet + ätardag
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 maj, 2010 at 07:01 #475546Anonym anvandareMember
Har kört ketodiet i 11 veckor nu och det är inga som helst problem att ”börja om”.
Jag äter 2 ”fuskmåltider” varje helg och känner inte av att det missgynnar mig, snarare tvärt om att det ge mig en psykisk pusch för att börja om på ny vecka och även ha något att se fram emot.
Dock var dom första 2-3 veckorna väldigt jobbiga och det var en konstig känsla i kroppen.
Jag som alltid levt på mängder med kolhydrater är detta en mycket märklig och häftig erfarenhet.
Orken var väldigt låg till en början men numera orkar jag nästan mer, är aldrig hungrig och har till och med lyckats öka i styrka i vissa kroppsdelar trots ett stort kcal underskott.
Har bara intagit långsamma kolhydrater innan träning och direkt efter sporadiskt i vissa perioder. ( 7 av dessa veckor helt utan kolhydrater. )Har lyckats gå ned från 19% fett till 8% fett på 10 veckor nu. Har behållt nästan all styrka intakt om man kollar generellt för hela kroppen. Så visst är detta en bra och snabb lösning för att gå ned i vikt.
6 maj, 2010 at 17:28 #475547Anonym anvandareMemberNär jag varit i ketos mer än 7-8 dagar i sträck börjar jag märka tydligt hur trycket i musklerna avtar samt att orken på gymmet avtar.
I veckan efter en laddningsdag (med kolhydrater) kommer trycket som ett brev på posten.Det finns klart och tydligt vissa fördelar med att ha en laddningsdag i veckan då man kommit in en bit i dieten.
1) Om du har högkolhydrats dag och samtidigt håller protein- och fettintaget lågt så kan avvänja kroppen vid det höga proteinintaget litegrann och slipper då den höga proteinoxidationen. Kroppen svarar därmed bättre på proteinet under de kommande dagarna, och du slipper höjja ditt proteinintag allt eftersom kroppen vänjer sig.
2) Du fyller på muskelglykogenet som hjälper dig att fortsätta träna tungt.
3) Eventuell höjjning av leptin nivåerna i kroppen.
4) Om du prioriterar en muskelgrupp och tänker träna den tungt under dagarna efter laddningen kan du träna denna muskel precis före du börjar ladda. Denna muskel kommer då suga åt sig särskilt mycket glykogen under laddningen, och du kommer kunna pressa den hårdare under veckan.
Sen kan man ju kolhydratsladda på två olika sätt. Sköter man det snyggt och laddar med tex. ris (som funkar bra på de flesta) kan formen bli riktigt grym.
Äter man enbart godis med en massa socker i blir formen dagarna efter kanske inte likabra, men framförallt skaffar man sig ett sockersug som hänger kvar under veckan, och som försvårar det för en.25 juni, 2010 at 12:44 #475548Anonym anvandareMember”carb day”
Hur ser en sådan ut?
Vad äter man tex under en dag då?
Frukost? Mellanmål? Lunch? Mellanmål? Middag? Kvällsmat?
Alltså vilka produkter eller matvaror?
Hur ser dagsupplägget ut?25 juni, 2010 at 16:31 #475549Anonym anvandareMemberBig Eddie wrote:”carb day”Hur ser en sådan ut?
Vad äter man tex under en dag då?
Frukost? Mellanmål? Lunch? Mellanmål? Middag? Kvällsmat?
Alltså vilka produkter eller matvaror?
Hur ser dagsupplägget ut?Tänk tallriksmodellen i princip. Följer man den så är varje dag en kolhydratladdning nästan. Om du plockat bort pasta, bröd, havregryn, ris, potatis etc. borde det ju vara ganska logiskt vilken typ av livsmedel då återinför under en dag med högt kolhydratintag.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.