klassisk diet fråga…

Home Forums Deff och fettminskning klassisk diet fråga…

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

En liten fråga.

Vägde 103 kg i januari och väger nu 94 kg.
    I början av min diet var målet att väga under 90 kg innan Juli. Dietade i några månader och var väl ganska nöjd med viktnedgången och förändringarna i spegeln.
    Då jag för ett par veckor sedan tyckte att deffen gick lite för sakta drog jag ner maten ytterligare och ökade på kardion. (Ganska så mycket) Utan resultat de resultat jag hoppats på!
    Viktnedgången har inte ökat. Däremot nästan stannat upp.
    Vad beror det på? Kan man äta för lite och träna för mycket så att fettförbränningen stannar upp?
    Ska jag sluta med kardioträningen?
    Hjälp!

Viktnedgången brukar inte vara linjär, och det kan ha många olika orsaker. Anledningen till varför du inte gått ner som förväntat är svårt att spekulera i men det beror inte på att du har skapat ett allt för stort underskott.

Du kanske har fått lite mer muskelmassa, det väger mer än fett i samma volym.
    Det visar sig att de som vill gå ner i vikt delar upp träningen på styrketräning och kondition, på så sätt har dem ökat i vikt av muskler och fått mindre kroppsfett.

Hur mkt cardio och hur mkt tränar du?

cpt_jonas wrote:
    Hur mkt cardio och hur mkt tränar du?

Sen jag drog ner på maten och ökade kardioträningen så tränar jag runt två timmar kardio per dag. morgonpromenad 60 min och crosstrainer/cykel efter gympasset cirka 45 minuter)
    De dagar jag inte tränar styrke blir det morgonpromenad och kvällspromenad/lätt löpning.

Kalorimässigt ligger jag just nu på cirka 2000 kcal/dag. Med väldigt lite kolhydrater och mycket proteiner och nyttigt fett, fiskolja och casewnötter.

Okej när ja körde min senaste diet så körde ja riktigt mycket cardio ja oxå körde både HIIT och vanlig promenad eller cykel, Ja kom till en gräns så det inte spelade någon roll hur mycket ja körde eller hur lite ja åt kroppen mer eller mindre vägrade släppa på fettet ;/ Men efter att ja då tröttnade och drog ner på cardion så började ja gå ner igen. Kanske ska pröva att dra ner på träningen eller hitta en annan variant av förbränningsträning och ett annat gym upplägg ?

cpt_jonas wrote:
    Okej när ja körde min senaste diet så körde ja riktigt mycket cardio ja oxå körde både HIIT och vanlig promenad eller cykel, Ja kom till en gräns så det inte spelade någon roll hur mycket ja körde eller hur lite ja åt kroppen mer eller mindre vägrade släppa på fettet ;/ Men efter att ja då tröttnade och drog ner på cardion så började ja gå ner igen. Kanske ska pröva att dra ner på träningen eller hitta en annan variant av förbränningsträning och ett annat gym upplägg ?

Funderar på att göra så, att dra ner på cardion. Tack för tipset!

cpt_jonas wrote:

Cpt_jonas:
    Hur mycket har ditt kcal-intag legat på i de perioder när du minskat på cardion och viktnedgången åter tagit fart?

Stora mängder kardio = vätskeretention.

Grandmaster wrote:

Kan ett för stort näringsunderskott i sig orsaka en avstannad viktnedgång?
    Och i så fall hur?

Conpros wrote:
    Kan ett för stort näringsunderskott i sig orsaka en avstannad viktnedgång?
    Och i så fall hur?

Nej.

Grandmaster wrote:

Vad betyder det, och varför blir det så?
    Jag har också stannat av, och jag kör 60 minuter crosstrainer, 60 minuter styrka och minst 60 minuter promenad 5 dagar i veckan, de resterande två dagarna fortsätter jag bara med promenaden.. Börjar bli smått frustrerande utan att se några resultat varken på våg eller i spegeln.
    Kcal som jag får i mig är högst 500.

Grandmaster wrote:
    Nej.

Vad är vanliga orsaker (förutom vätskeretention) till avstannad viktnedgång?

EDIT:

Såg precis att du svarat på min fråga i en annan tråd Grandmaster. Jag postar ev. frågor i den tråden istället.

Tack!

Svitjod wrote:
    Vad betyder det, och varför blir det så?
    Jag har också stannat av, och jag kör 60 minuter crosstrainer, 60 minuter styrka och minst 60 minuter promenad 5 dagar i veckan, de resterande två dagarna fortsätter jag bara med promenaden.. Börjar bli smått frustrerande utan att se några resultat varken på våg eller i spegeln.
    Kcal som jag får i mig är högst 500.

Utan att behöva gå in på massa fysiologiska termer så handlar det om en anpassad respons (se hypervolaemia). Det är ju onekligen en fördel om kroppen kan behålla vätska under långvarig kardio.

’Post race water retention’ är ett välkänt fenomen bland seriösa långdistanslöpare, då de upplever mer eller mindre extrema former av vätskeretention dagarna efter tävling.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.