Home › Forums › Deff och fettminskning › Koffein innan morgonpromenad
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 april, 2008 at 21:12 #776032Anonym anvandareMember
Jag har användt sök funktionen, men inte hittat något jag letar efter.
Så jag ger det ett försök..Det är så att jag kör med en dos Caffeine Alert som innehåller 200mg koffein innan varje träning, thaiboxning/gym, är det extrem fys på thaiboxningen så kör jag med två doser.
Men efter att många pekar på att koffein verkligen ökar fettförbränningen så undrar jag om det verkligen är bra och dosera 200mg, i tommage innan sin morgonpromenad. Har ni någon aning om de ger bra effekter på fettförbränningen?
Svar uppskattas, :nerd:
5 april, 2008 at 21:12 #82504Anonym anvandareMember5 april, 2008 at 21:35 #776033Anonym anvandareMemberDu blir piggare och bränner mer fett (vid negativ kalori balans), klart det ger bra effekter.
5 april, 2008 at 22:12 #776034Anonym anvandareMemberJag hade velat dricka kallt kaffe (eller ta koffeintablett) innan mina morgonpromenader, men magen sätter stopp 😮
Morgon + kaffe = brådskande toalettbesök
Kör på koffein om du kan… har hört från olika håll att det gett effekt.
5 april, 2008 at 23:20 #776035Anonym anvandareMemberKoffein tillhör den mycket begränsade skaran kosttillskott där det faktiskt finns rejält fog för att påstå att det fungerar, inte många tillskott kan skryta med att det egentligen finns trovärdigt vetenskapligt stöd för dess effekt men det kan i alla fall koffein.
Koffein har både en termogen effekt (d.v.s. ökar energiförbrukningen något), en lipolytisk effekt (d.v.s. påverkan på fettoxidationen) samt en ergogen effekt (prestationshöjande). Det två första gäller både koffein i tillskottsform samt från kaffe, dock har inte kaffe någon ergogen effekt, där tros andra bioaktiva ämnen i kaffet fungera antagonistiskt med koffeinet och således motverka den effekten. Men den metabola påverkan får du även av kaffet.
Så på din fråga om det ger effekt är svaret JA. Vad som sedan är ”bra” effekt är ju svårare att svara på, det beror ju helt på vad DU anser vara bra effekt. Självklart är den jätteliten, dock befintlig och inte är koffeintabletter särskilt dyrt heller.
5 april, 2008 at 23:24 #776036Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Koffein tillhör den mycket begränsade skaran kosttillskott där det faktiskt finns rejält fog för att påstå att det fungerar, inte många tillskott kan skryta med att det egentligen finns trovärdigt vetenskapligt stöd för dess effekt men det kan i alla fall koffein.Koffein har både en termogen effekt (d.v.s. ökar energiförbrukningen något), en lipolytisk effekt (d.v.s. påverkan på fettoxidationen) samt en ergogen effekt (prestationshöjande). Det två första gäller både koffein i tillskottsform samt från kaffe, dock har inte kaffe någon ergogen effekt, där tros andra bioaktiva ämnen i kaffet fungera antagonistiskt med koffeinet och således motverka den effekten. Men den metabola påverkan får du även av kaffet.
Så på din fråga om det ger effekt är svaret JA. Vad som sedan är ”bra” effekt är ju svårare att svara på, det beror ju helt på vad DU anser vara bra effekt. Självklart är den jätteliten, dock befintlig och inte är koffeintabletter särskilt dyrt heller.
Intressant!
Har du några siffror på hur stora dessa effekter är? Förstår att de är så pass små att de väl i praktiken är försumbara, men det vore fortfarande kul att veta just hur stora de är.
6 april, 2008 at 02:04 #776037Anonym anvandareMemberHur nära inpå ett träningspass, cardio eller styrketräning, bör man inta koffein och vad är lämplig mängd för att få ut dessa fördelar?
6 april, 2008 at 05:34 #776038Anonym anvandareMemberEffekterna är inte försumbara alls. Energiförbrukningen i vila ökar med 13% och fettoxidationen med 44%, även om det krävs 10 mg per kilo kroppsvikt för denna effekt.
Det tar 15-45 minuter innan fullt upptag i plasman och 30-60 minuter innan full stimulering av CNS.
400 mg koffein är en normal engångsdos. Mindre än 200 mg ger knappast någon ergogen effekt alls. Minimidoser i studier är 100-300 mg, och 3 mg per kilo kroppsvikt räknas som en mycket låg dos; 5-6 mg per kilo kroppsvikt är en ”normal” dos i studiesammanhang på koffein och träning.
Koffein från kaffe ger ingen eller nästan ingen ergogen effekt alls, medan rent koffein gör det.
6 april, 2008 at 07:12 #776039Anonym anvandareMemberEn gammal studie visserligen men den undersöker i alla fall både kaffe och koffeinpiller, många nyare studier undersöker bara koffeinets metabola effekt från piller. Dessutom har jag den på datorn och är på tok för slö för att leta upp andra studier på nätet.[/b]
Kan inte se någon anledning till att den här studiens ålder skulle göra den mindre pålitlig.
Quote:ABSTRACT A series of four trials was carried out to investigate the effects of caffeine and coffee on the metabolic rate and substrate utilization in normal weight and obese individuals.
In the first trial 8 mg/kg caffeine was compared with a placebo in normal weight subjects. Metabolic rate increased significantly during the 3 hr after caffeine ingestion. While plasma glucose, insulin, and carbohydrate oxidation did not change significantly, plasma free fatty acid levels rose from 432 ± 31 to 848 ± 135 ızEq/liter and were accompanied by significant increases in fat oxidation during the last hour of the test.
In the second and third trials the effects of coffee providing 4 mg/
kg caffeine were studied in control and obese subjects. Metabolic rate increased significantly in both groups; however, significant increases in fat oxidation were only observed in the control group. Plasma free fatty acids did not change in the obese.
In the fourth trial, coffee was taken with a 3080 kJ meal. The thermic effect of the meal was significantly greater after coffee than after decaffeinated coffee and again fat oxidation was significantly greater after coffee.
In conclusion caffeine/coffee stimulates the metabolic rate in both control and obese individuals; however, this is accompanied by greater oxidation of fat in normal weight subjects.Caffeine and coffee: their influence on metabolic rate and substrate utilization in normal weight and obese individuals. Am. J. Clin. Nutr. 33: 989-997, 1980.
6 april, 2008 at 11:18 #776040Anonym anvandareMemberSå jag väger 86kg kroppsvikt, måste jag ta cirka 800mg för och få en effekt?
Hjärtklappning vill man inte ha här va6 april, 2008 at 11:22 #776041Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Så jag väger 86kg kroppsvikt, måste jag ta cirka 800mg för och få en effekt?Nej det måste du inte, men om du absolut måste ha exakt den effekten som setts i studierna King Grub tagit sina siffror ifrån får du ju göra så.
Att en viss effekt uppmätts vid ett visst intag betyder ju inte att all tänkbar effekt uteblir vid lägre intag.
Man kan bli dyngrak på en halvliter sprit men det innebär ju inte att man är nykter efter en kvarting.6 april, 2008 at 22:37 #776042Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Effekterna är inte försumbara alls. Energiförbrukningen i vila ökar med 13% och fettoxidationen med 44%, även om det krävs 10 mg per kilo kroppsvikt för denna effekt.Ok. Intressant!
Finns det någon tabell eller liknande som visar på hut mycket energiförbrukningen samt/eller fettoxidationen stiger med olika stora intag av koffein? Vore intressant att se.
Hur mycket ökar de vid ännu högre intag?
7 april, 2008 at 06:35 #776043Anonym anvandareMembermeeper wrote:Finns det någon tabell eller liknande som visar på hut mycket energiförbrukningen samt/eller fettoxidationen stiger med olika stora intag av koffein? Vore intressant att se.Dosrelaterat.
Quote:In humans caffeine stimulates thermogenesis by unknown mechanisms and its effect on body weight has not been studied. The effect of placebo and 100, 200, and 400 mg oral caffeine on energy expenditure, plasma concentrations of substrates and hormones, blood pressure, and heart rate was investigated in a double-blind study in healthy subjects who had a moderate habitual caffeine consumption. Caffeine increased energy expenditure dose dependently and the thermogenic response was positively correlated with the response in plasma caffeine (r = 0.52; p < 0.018), plasma lactate (r = 0.79; p < 0.000001), and plasma triglyceride (r = 0.53; p < 0.02). Stepwise regression analysis with the thermogenic response as the dependent variable excluded plasma caffeine and yielded the following equation: thermic effect (kcal/3 h) = -0.00459 x heart rate + 0.30315 x (triglyceride) + 0.53114 x (lactate) + 15.34 (r = 0.86; p = 0.0001). The results suggest that lactate and triglyceride production and increased vascular smooth muscle tone may be responsible for the major part of the thermogenic effect of caffeine.Caffeine: A double-blind, placebo-controlled study of its thermogenic, metabolic, and cardiovascular effects in healthy volunteers. American Journal of Clinical Nutrition Volume 51, Issue 5, 1990, Pages 759-767
Så förenklat kan mansäga att ju mer koffein du trycker i dig desto större höjning av ämnesomsättningen. Hur enorma mängder koffein man är beredd att stoppa i sig får man ju själv avgöra, det saknas inte bieffekter med hutlösa intag i alla fall.
7 april, 2008 at 11:24 #776044Anonym anvandareMemberSkulle man kunna säga att koffein är muskelsparande? pga frisättningen av FFA?
7 april, 2008 at 22:51 #776045Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Dosrelaterat.Caffeine: A double-blind, placebo-controlled study of its thermogenic, metabolic, and cardiovascular effects in healthy volunteers. American Journal of Clinical Nutrition Volume 51, Issue 5, 1990, Pages 759-767
Så förenklat kan mansäga att ju mer koffein du trycker i dig desto större höjning av ämnesomsättningen. Hur enorma mängder koffein man är beredd att stoppa i sig får man ju själv avgöra, det saknas inte bieffekter med hutlösa intag i alla fall.
Tack för detta! :emo-thumb
Har lite svårt att förstå allt som står (trots att man har bott i UK :o) men fattar åtminstone det grundläggande.
Men om man ska vara frågvis: finns det någon formel som beskriver hur mycket koffein påverkar vid olika mg/kg? Som Harris-Benedict fast med koffein om ni förstår bad jag menar.
Sorry om jag är jobbig, men tycker bara detta är en ganska intressant fråga. Och nej, jag sitter inte och trycker i mig hiskeliga mägder koffein. Intresset ligger på en akademisk nivå.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.