Home › Forums › Deff och fettminskning › Koffein innan morgonpromenad
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 april, 2008 at 14:46 #776046Anonym anvandareMembermeeper wrote:Men om man ska vara frågvis: finns det någon formel som beskriver hur mycket koffein påverkar vid olika mg/kg? Som Harris-Benedict fast med koffein om ni förstår bad jag menar.
Jag har aldrig sett någon sådan formel. Dock finns ju ganska tydliga siffror i studierna för hur stor påverkan på energiförbrukningen som koffeinet fått samt under hur lång tid.
Är man väldigt ambitiös får man väl göra en egen meta-analys av studier på metabol påverkan av koffein, slänga ihop en graf utifrån den samlade datan och sedan snickra ihop en ekvation:D
Den här gav ganska tydliga siffror (hur pass trovärdig och välgenomförd studien är har jag ingen aning om och tänker heller inte lägga ner tid på att gå in djupare på) för termogenes samt för tidsperspektiv på koffeinets effekt. Dessutom ser man ju även skillnader på naturligt smala personer och f.d. överviktiga.
Quote:Single-dose oral administration of 100 mg caffeine increased the resting metabolic rate of both lean and postobese human volunteers by 3- 4% (p less than 0.02) over 150 min and improved the defective diet- induced thermogenesis observed in the postobese subjects. Measurements of energy expenditure (EE) in a room respirometer indicate that repeated caffeine administration (100 mg) at 2-h intervals over a 12-h day period increased the EE of both subject groups by 8-11% (p less than 0.01) during that period but had no influence on the subsequent 12- h night EE. The net effect was a significant increase (p less than 0.02) in daily EE of 150 kcal in the lean volunteers and 79 kcal in the postobese subjects. Caffeine at commonly consumed doses can have a significant influence on energy balance and may promote thermogenesis in the treatment of obesity.Om du har tillgång till fullängdaren finns den här nedan och där finns resultaten mer ingående samt i tabellform:
[http://www.ajcn.org/cgi/reprint/49/1/44?ijkey=1d3958d6085b8f9a69decc3aa8ea45aeb73ae9f1]
Normal caffeine consumption: influence on thermogenesis and daily energy expenditure in lean and postobese human volunteers. Am J Clin Nutr 1989; 49: 44-50.
Sen EDIT: Ser man på , jag letade vidare och fann en ekvation!
Quote:Stepwise regression analysis with the thermogenic response as the dependent variable excluded plasma caffeine and yielded the following equation: thermic effect (kcal/3 h) = -0.00459 X heart rate + 0.30315 X (triglyceride) + 0.53114 X (lactate) + 15.34 (r = 0.86; p = 0.0001). The results suggest that lactate and triglyceride production and increased vascular smooth muscle tone may be responsible for the major part of the thermogenic effect of caffeine.[http://www.ajcn.org/cgi/reprint/51/5/759?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=Caffeine+and+coffee%3A+their+influence+on+metabolic+rate+and+substrate+utilization&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT]
Caffeine: a double-blind, placebo-controlled study of its thermogenic, metabolic, and cardiovascular effects in healthy volunteers. Am. J. Clinical Nutrition, May 1990; 51: 759 – 767.
8 april, 2008 at 15:13 #776047Anonym anvandareMembernutz wrote:Hur nära inpå ett träningspass, cardio eller styrketräning, bör man inta koffein och vad är lämplig mängd för att få ut dessa fördelar?Jag har prövat mig fram och 400mg 50-60 min innan träningen på tom mage funka bäst för mig:emo-thumb
8 april, 2008 at 19:36 #776048Anonym anvandareMemberhur ser ett optimalt intag ut? SKa man endast ta koffein innan träning som man ofta hör eller under hela dagen?
8 april, 2008 at 19:40 #776049Anonym anvandareMemberandrasidan wrote:hur ser ett optimalt intag ut? SKa man endast ta koffein innan träning som man ofta hör eller under hela dagen?Beror väl lite på vad du vill uppnå med koffeinintaget. Är det enbart ergogen effekt på din träning så räcker det ju att ta det just i samband med träning.
Vill du uppnå en ökad energiförbrukning kan du ju inta koffein även vid fler tillfällen och/eller större dos runt träning. Men tänk på att det som sagt finns bieffekter med jättehöga intag.
8 april, 2008 at 22:02 #776050Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Beror väl lite på vad du vill uppnå med koffeinintaget. Är det enbart ergogen effekt på din träning så räcker det ju att ta det just i samband med träning.Vill du uppnå en ökad energiförbrukning kan du ju inta koffein även vid fler tillfällen och/eller större dos runt träning. Men tänk på att det som sagt finns bieffekter med jättehöga intag.
Sant sant=)
Blir den ergonena effekten mindre vid ett träningspass om man intar koffein under hela dagen?8 april, 2008 at 22:20 #776051Anonym anvandareMemberEddie:
Thank you very much!
Hjälpsam med siffror och god kunskap som vanligt.Intressant studie. Tycks ju mena att den metabola effekten av koffein kan ha mer betydelse än man kanske kan tro.
Quote:Caffeine at commonly consumed doses can have a significant influence on energy balance and may promote thermogenesis in the treatment of obesity.8 april, 2008 at 22:53 #776052Anonym anvandareMemberDet har som sina fördelar med koffein bra tråd.
Koffein kan dock påverka glykogeninlagringen negativt, om man nu ska se till någon nackdel med koffein vid styrketräning.9 april, 2008 at 05:47 #776053Anonym anvandareMembermeeper wrote:Intressant studie. Tycks ju mena att den metabola effekten av koffein kan ha mer betydelse än man kanske kan tro.Slutsatsen du citerar är visserligen en ganska typiskt avrundning i såna studier. Brukar oftast avsluta med något i stil med att ”detta tyder på att x kan vara fördelaktigt vid viknedgång/behålla viktbalansen”. Något i den stilen som sagt, jag menar inte att den frågeställningen på något sätt är fel eftersom vi ändå pratar om ~100kcal extra per dag vilket inte är helt värdelösa siffror.
Men just den här studien visar alltså inte på någon mycket större effekt än andra.
Burden wrote:Koffein kan dock påverka glykogeninlagringen negativt, om man nu ska se till någon nackdel med koffein vid styrketräning.Hur då?
Det har jag faktiskt aldrig läst något om.
andrasidan wrote:Sant sant=)
Blir den ergonena effekten mindre vid ett träningspass om man intar koffein under hela dagen?Vet ej.
Men rent generellt brukar det ju vara så att man blir mer tolerant mot koffein ju mer man intar. Men det brukar ju dock oftast gälla den upplevda ökade piggheten. Ökad ämnesomsättning och lipolys fortsätter även om man inte längre piggnar till på samma sätt, så det kanske gäller den prestationshöjande effekten också. Men jag vet som sagt inte.
9 april, 2008 at 07:19 #776054Anonym anvandareMemberBurden wrote:Koffein kan dock påverka glykogeninlagringen negativt, om man nu ska se till någon nackdel med koffein vid styrketräning.Nej.
[http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/3/943]
9 april, 2008 at 08:29 #776055Anonym anvandareMemberFinns de ”åldergräns” på koffeintabletter? Jag har ingen burk hemma så jag kan inte kolla. Tänkte mer bara om alla kan ta det eller om endast vuxna ska använda dtta …?
9 april, 2008 at 15:09 #776056Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Nej.[http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/3/943]
Ibland blir man riktigt glad när man har fel Tack för länken :up:
Är ganska säker på att det står i någon bok jag har men ibland kommer lite felaktiga slutsater även i de böckerna. Ska läsa länken nu.9 april, 2008 at 16:51 #776057Anonym anvandareMemberShrimpy wrote:Finns de ”åldergräns” på koffeintabletter? Jag har ingen burk hemma så jag kan inte kolla. Tänkte mer bara om alla kan ta det eller om endast vuxna ska använda dtta …?Nej, det kanske är så att en hälsobutik inte vill sälja till dig, men annars nej.
Det finns ju i te och kaffe.9 april, 2008 at 22:12 #776058Anonym anvandareMemberShrimpy wrote:Finns de ”åldergräns” på koffeintabletter? Jag har ingen burk hemma så jag kan inte kolla. Tänkte mer bara om alla kan ta det eller om endast vuxna ska använda dtta …?På Apoteket finns ingen åldersgräns, men dock är stora burkar med mer än 25 piller (100mg) receptbelagda. Att handla dessa piller rutinmässigt blir därför ganska dyrt.
10 april, 2008 at 09:17 #776059Anonym anvandareMemberFritiof Gure wrote:Konstigt att GG säljer 200mg’s i förpackningar om 100st när inte apoteket får göra det..Skulle snarare vilja säga att det är bra De kostar mer än 1,30 kr per tablett när man köper från apoteket och innehåller endast 100 mg koffein.
10 april, 2008 at 13:31 #776060Anonym anvandareMember200mg koffeintabletter är läkemedelsklassade
Quote:Kapslar och tabletter innehållande koffein klassificeras som läkemedel vid vissa gränsvärden:Produkter innehållande mer än 30 mg koffein per kapsel/tablett klassificeras som läkemedel.
Kapslar/tabletter med en dygnsdos över 300 mg koffein klassificeras som läkemedel.
För övriga koffeinprodukter finns inga gränsvärden som utgångspunkt, utan klassificeringarna görs utifrån en helhetsbedömning av varje enskild produkt.Källa: Läkemedelsverket
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.