Koffein innan morgonpromenad

Home Forums Deff och fettminskning Koffein innan morgonpromenad

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 31 through 38 (of 38 total)
  • Author

Mental skärpa och ”pigghet” innebär inte automatiskt prestationsförbättringar vid intensivt fysiskt arbete.

Fritiof Gure wrote:
    Det där har jag gått och klurat på några dagar nu. Hur kommer det sig, om man nu inte blir mer pigg av kaffe att folk som dricker kaffe eller expresso blir riktiga aktivitetsfreaks?

Jag vet ju själv till exempel att jag blir mer alert om jag druckit kaffe, eller är det placebo?

:what:

Som Grub säger, men sen tror jag också att det ofta finns en ganska avsevärd placeboeffekt att ta hänsyn till. Tycker det är allt som oftast man dricker kaffe med någon som genast säger sig ha blivit jättepigg av kaffet, trots att koffeinet inte når sin peak på ganska lång tid.

Fritiof Gure wrote:
    Jo men nu pratade jag av egen erfarenhet också. I detta fallet så kan jag avgöra ifall jag får en placeboeffekt eller en riktig effekt då jag brukar koffein i ren form till vardags..

Men varför pratar ni om upplevd pigghet? Vem har sagt något om att kaffe inte kan göra en pigg?;)

Förklara gärna skillnaden mellan ”ökad prestationsförmåga” och ”ökad pigghet”. Varför blir man pigg av kaffe?

Dricker jag kaffe och är kvar i soffan i cirka 30minuter så blir jag sömnig.
    Börjar jag röra på mig så får jag fram effekten.

Dabifo wrote:
    Dricker jag kaffe och är kvar i soffan i cirka 30minuter så blir jag sömnig.
    Börjar jag röra på mig så får jag fram effekten.

Vaddå ”effekten”? Du blir pigg av att röra på dig jämfört med att ligga på soffan, det tror du är ”effekten” från kaffe?

Skillnaden på upplevd pigghet och mätbar prestationsökning kan väl inte vara så svår att se? Man dricker kaffe och känner att man piggnar till litegrann. Det är ju EN sak.

Om man sedan utför ett test på ergometercykel under två timmars tid vid tillsammans med tio andra personer, genomför det med kaffe två gånger, koffeinpiller två gånger och placebo två gånger för att sedan undersöka allas resultatskillnader så kan man se en skillnad i prestationsförmåga. Därmed inte sagt att den där goda kaffekoppen fick försökspersonerna att känna sig lite pigga och glada.:)

Eddie Vedder wrote:
    Vaddå ”effekten”? Du blir pigg av att röra på dig jämfört med att ligga på soffan, det tror du är ”effekten” från kaffe?

Skillnaden på upplevd pigghet och mätbar prestationsökning kan väl inte vara så svår att se? Man dricker kaffe och känner att man piggnar till litegrann. Det är ju EN sak.

Om man sedan utför ett test på ergometercykel under två timmars tid vid tillsammans med tio andra personer, genomför det med kaffe två gånger, koffeinpiller två gånger och placebo två gånger för att sedan undersöka allas resultatskillnader så kan man se en skillnad i prestationsförmåga. Därmed inte sagt att den där goda kaffekoppen fick försökspersonerna att känna sig lite pigga och glada.:)

Är studier allt du tänker på? :)
    Jag ser det som ett tecken på ökad prestationsförmåga när man blir något piggare och orkar röra på sig mer eller vad det nu kan vara och jag undrar varför de allra flesta påstår sig bli just piggare av en kopp kaffe. Det är inte sällan man hör folk säga t.ex. att de inte ”vaknar till” innan de fått sig sin morgonkopp. Personligen så mår jag bara dåligt(som i trött och slå) av att dricka kaffe på just morgonen och jag verkar vara ensam om det på jobbet.

Placebo?

nutz wrote:
    Är studier allt du tänker på? :)

Jag ser det som ett tecken på ökad prestationsförmåga när man blir något piggare och orkar röra på sig mer eller vad det nu kan vara och jag undrar varför de allra flesta påstår sig bli just piggare av en kopp kaffe.

Fråga mig inte om vad JAG tycker och känner, jag kan inte referera mina känslor till någon studie.:D

Skämt åsido så förstår jag hur du menar. Klart man kan koppla samman pigghet med prestationsförmåga om det nu är så att man piggnar till och upplever att passet gick bättre.

Men eftersom du ville ha det förklarat hur jag menar så skrev jag det. D.v.s. den mätbara effekten på vad man åstadkommer, inte bara hur man känner sig innan ett pass som sedan råkade gå bra dessutom (vilket inte behövde ha ett dugg med kaffet att göra). Så att prestera bra är ju alltid positivt, oavsett om kaffe påverkar eller ej i praktiken.

Fan va jag skrattade när jag läste ”Är studier allt du tänker på? :)” haha.:D

Viewing 8 posts - 31 through 38 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.