Home › Forums › Deff och fettminskning › kolhydrater vid deff
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 april, 2009 at 16:35 #71522Anonym anvandareMember16 april, 2009 at 16:35 #563392Anonym anvandareMember
Tjenare! ny här på forumet. jag skulle behöva lite råd med ett par oklarheter. har tränat till och från sedan jag var 17 år, det senaste året har jag byggt mer seriöst och fått både muskler och fett:p
så nu är det dags för en deff för allt överflöd!äter i regel rätt bra mat. nu till frågorna;
kalorunderskott är väl en självklarhet men hur är det med kolhydraterna?
ska jag minska eller försöka avstå helt från kolhydratena?
samt ska jag äta kolhydrater efter träning?
hur mkt borde vara rimligt för min storlek?tränar som sagt seriöst men styrketräning 4-5 dagar i veckan och promenerar raskt 1 timme 2 dagar i veckan.
nåväl, så här ser käket vanligtvis ut en dag.
07.00 – en macka groft bröd, 3dl mjölk
09.30 – havregrynsgröt, 3dl mjölk
13.00 – lunch. 100g keso, tillsammans med tex 1 kycklingfile, 1.5dl ris och ca 150g grönsaker
16.30 – 1 grov macka med 2 ägg, ½ halv tonfiskburk,
100g keso, 3dl mjölk19.00 – 125g lättkesella
TRÄNING
21.00 – 1 grov macka med 2 ägg, ½ halv tonfiskburk,
100g keso, 3dl mjölk, ca 2 knäckebröd med 100g makrilfilé i tomatsåsvärt att veta är väl att jag är 22 bast, 178cm, 78kg
Tack på förhand:emo-thumb
16 april, 2009 at 17:21 #563393Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Det jag tänker på direkt är att jag tycker abolut att du borde lägga till någon proteinkäll vid dina 2 första mål på dagen. Häll t. ex en proteindrink över gröten och ha i bär och torkadefikon och lite banan, toppen gott och superbra.protein ska beställas vid månadspengen!
16 april, 2009 at 19:43 #563394Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Det jag tänker på direkt är att jag tycker abolut att du borde lägga till någon proteinkäll vid dina 2 första mål på dagen. Häll t. ex en proteindrink över gröten och ha i bär och torkadefikon och lite banan, toppen gott och superbra.Proteinkälla- JA! Proteindrink..Njae. Försök så låååångt det är möjligt att minimera flytande kalorier!
Så här hade jag moddat ditt upplägg: ( Förutsatt att du redan räknat ut att du ligger på kcalminus och att du MÅSTE ha den här måltidsfrekvensen.. Personligen så tycker jag att du har för tätt mellan måltiderna. Jag hade lagt måltiderna 7.00-frukost, 11.00-lunch, 15.00-större mellanmål, (19.00-preewo-EAA), (20.30-postwo- minikeso + frukt el bär), 21.30-middag ).
gixxer750 wrote:Tjenare! ny här på forumet. jag skulle behöva lite råd med ett par oklarheter. har tränat till och från sedan jag var 17 år, det senaste året har jag byggt mer seriöst och fått både muskler och fett:p
så nu är det dags för en deff för allt överflöd!äter i regel rätt bra mat. nu till frågorna;
kalorunderskott är väl en självklarhet men hur är det med kolhydraterna?
ska jag minska eller försöka avstå helt från kolhydratena?
samt ska jag äta kolhydrater efter träning?
hur mkt borde vara rimligt för min storlek?tränar som sagt seriöst men styrketräning 4-5 dagar i veckan och promenerar raskt 1 timme 2 dagar i veckan.
nåväl, så här ser käket vanligtvis ut en dag.
07.00 – 3 dl naturell mild yoghurt 3% + 100 g minikeso
09.30 – Havregrynsgröt +100 g halvtinade jordgubbar (så gröten svalnar), 100 g minikeso, 2 dl naturell mild yoghurt
13.00 – lunch. 50-60 g ost el sås, ca 10 %, tillsammans med tex 1 kycklingfile, 1 dl (kokt) ris el. en stor potatis och ca 150g (grova) grönsaker
16.30 – 1 grov macka med 3 ägg, 2 knäckemackor med 100 g makrillfile i tomatsås
19.00 – 125g minikeso + 100 g halvtinade blåbär
TRÄNING
21.00 – 1-2 stora potatisar el. 1-2 dl kokt ris, 1 dl tomatsås, 1 burk tonfisk + ca 150 g grova grönsaker.
Till efterrätt 100 g minikeso, 100 g halvtinade jordgubbar, 1 dl naturell mild yoghurt 3%, 1 msk frön/nötter.värt att veta är väl att jag är 22 bast, 178cm, 78kg
Tack på förhand:emo-thumb
16 april, 2009 at 20:40 #563395Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Det behöver absolut inte vara i pulverform, eller någon färdigdrink. Du kan lika gärna ta två kokta ägg, vispa ner 5-8 äggvito i gröten, ta keso, kyckling eller vilken protein källa som helst som passar dig. Dock är en drink över gröten mycket smidigt ifall man har svårt att äta fast föda på morgonen.det låter billigare med proteindrink än 5-8 ägg om dagen:)
16 april, 2009 at 20:45 #563396Anonym anvandareMemberpatriknn wrote:Proteinkälla- JA! Proteindrink..Njae. Försök så låååångt det är möjligt att minimera flytande kalorier!Så här hade jag moddat ditt upplägg: ( Förutsatt att du redan räknat ut att du ligger på kcalminus och att du MÅSTE ha den här måltidsfrekvensen.. Personligen så tycker jag att du har för tätt mellan måltiderna. Jag hade lagt måltiderna 7.00-frukost, 11.00-lunch, 15.00-större mellanmål, (19.00-preewo-EAA), (20.30-postwo- minikeso + frukt el bär), 21.30-middag ).
Jag kan tyvärr inte ändra på mitt upplägg då jag arbetar
7-16 och har fasta raster. hur är det med kolhydraterna nu då?16 april, 2009 at 20:53 #563397Anonym anvandareMembergixxer750 wrote:hur är det med kolhydraterna nu då?De skär du ner på om du vill. I dagsläget är det ett ganska kolhydratrikt upplägg. Personligen skulle jag aldrig drömma om att ha med t.ex. bröd och frukt i en deff t.ex. Nu kommer jag aldrig deffa i mitt liv förhoppningsvis men det är i alla fall en typ av livsmedel som gör mig mer hungrig.
Inget håller mig så konstant hungrig som att ta små löjliga mellanmål såsom macka och frukt t.ex.
Men där är man ju olika. Massa småätande är inget krav om du dock inte gillar det. OM det är något du föredrar så kör på det. Testa ett tag och utvärdera, har du svårt att hålla dig mätt kanske en förändring i makrokomposition kan vara på sin plats.
För övrigt skall du ha cred för att du inte är fetträdd.:up:
16 april, 2009 at 21:49 #563398Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:De skär du ner på om du vill. I dagsläget är det ett ganska kolhydratrikt upplägg. Personligen skulle jag aldrig drömma om att ha med t.ex. bröd och frukt i en deff t.ex. Nu kommer jag aldrig deffa i mitt liv förhoppningsvis men det är i alla fall en typ av livsmedel som gör mig mer hungrig.Inget håller mig så konstant hungrig som att ta små löjliga mellanmål såsom macka och frukt t.ex.
Men där är man ju olika. Massa småätande är inget krav om du dock inte gillar det. OM det är något du föredrar så kör på det. Testa ett tag och utvärdera, har du svårt att hålla dig mätt kanske en förändring i makrokomposition kan vara på sin plats.
För övrigt skall du ha cred för att du inte är fetträdd.:up:
Fet mat är det bästa som finns:p
Men om man säger så här, ungefär hur mkt kolhydrater ska jag slänga i mig efter träning? för det är då det är som viktigast om ja förstått det hela rätt?
eller vad blir resultatet om jag gör de/inte gör de?sen om jag kör snålt med kolhydrater resten av dagen
spelar inte så stor roll på musklerna bara jag har högt
protein intag?16 april, 2009 at 21:51 #563399Anonym anvandareMembergixxer750 wrote:Fet mat är det bästa som finns:pMen om man säger så här, ungefär hur mkt kolhydrater ska jag slänga i mig efter träning? för det är då det är som viktigast om ja förstått det hela rätt?
eller vad blir resultatet om jag gör de/inte gör de?sen om jag kör snålt med kolhydrater resten av dagen
spelar inte så stor roll på musklerna bara jag har högt
protein intag?Uppbyggnaden får du av protein, kolhydrater gör att kortisolnivårna sjunker och direkt efter ett pass får du glykogeninlagring utan att insulinnivåerna påverkas. Även om det nog inte är särskilt viktigt eftersom du ändå äter en hel del kolhydrater så att dina glykogenlager ändå fylls på.
(en massa text utan att egentligen ge något konkret svar…)
16 april, 2009 at 22:24 #563400Anonym anvandareMemberKolhydrater käkade jag mera av under min förra diet och blev hårdare så klart du ska käka det. men tänk på att äta sånna du blir mätt på,ex ris eller pasta. och ha detta i bakhuvudet, alla kolhydrater är samma kolhydrater spelar ingen roll om det är från bröd osv men det viktiga är att man ska få ut mycket av det och då dvs sånt man blir mätt på. ris är en klockren källa enligt mitt tycke. anpassa dig. prova dig fram vecka efter vecka efter hur mycket du behöver
18 april, 2009 at 11:07 #563401Anonym anvandareMemberKarl Alfred wrote:78 kg och 1.78 cm lång(sugrör). Jag tror att det räcker med att du tränar progressivt/kanske mer två konditionspass istället för promenader i veckan och att du äter ordentligt dvs i energibalans och skaffar dig lite muskler så kommer cykelringarna att trilla bort.vet att de låter väldigt lite med 78 kg men muskler har jag fått, och är nöjd med dom. annars hade jag inte börjat en deff.
18 april, 2009 at 11:11 #563402Anonym anvandareMemberblir till att prova mig lite fram, ska minska kolhydraterna något och öka protein. ta ett konditionspass till i veckan, så får jag se vad det resultatet blir om ett par veckor.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.