Home › Forums › Deff och fettminskning › Kommer det att fungera?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 december, 2007 at 13:35 #819594Anonym anvandareMemberQustaph wrote:Hur ska man kunna gissa sin aktivitet? ^^
Det är ju bara att räkna på olika nivåer och sedan ha lite sunt förnuft. Siffran 1 är BMR, det är totalt sängliggande. Man mäter BMR bl.a. genom något som heter indirekt kalorimetri och en av dessa metoder är att andas i en s.k. respirometer. Du kommer in i labbet efter 12 timmars fasta och en hel natts sömn, ligger på en bänk och andas i respirometern 30 minuter.
Syrgasproduktionen under den halvtimmen kan sedan omräknas till förbrukad energi och således kan man göra en uträkning av individens basalmetabolism i vaket tillstånd.
Att sitta still framför TV:n/datorn ger aktivitetsnivån 1.2. I Nordens befolkning uppskattas ett genomsnittligt PAL-värde på 1.6 varje dag, då lever man ett normalaktivt liv.
Lever man ett inaktivt liv fast tränar hårt så är ett bra sätt att utgå från en relativt låg PAL men sedan multiplicera antalet timmar av hård träning med 0.05 och lägga till det.16 december, 2007 at 14:05 #819595Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Tolka det inte som att jag ifrågasätter dig nu, du har säkert rätt.Men det känns ändå märkligt lite med timmar*0.05 … sitter man framför datan hela dagen kanske man har förbrukat 2000 kcal. Går man ut och tränar intensiv kondition i 2h så kanske man är uppe i 3000 kcal. Men 2*0.05=0.1 …
Man är ganska dum om man utgår från en låg aktivitetsnivå under en dag där man planerat in ett två timmar långt intensivt konditionspass, tycker inte du också det?
Det handlar om sunt förnuft som sagt.Men jag tror jag kan ha missuppfattat hur beräkningen ska gå till också, det kan vara så att man skall räkna med antalet timmar per vecka istället.
Beräkningarna och angivna aktivitetsnivåer för olika aktiva liv är för övrigt tagna från Nordic Nutrition Recommendations 2004 och där kan du läsa mer om du vill.
EDIT: Ögnade snabbt igenom det kapitlet i NNR 2004 och det är alltså 0.05 multplicerat med timmar i veckan för intensiv fysisk aktivitet. Tilläggas bör att styrketräning troligtvis inte bör räknas in där utan snarare inom kategorin ”moderat aktivitet” då man istället multiplicerar med 0.025.
Men sådana saker måste ju göras på individuell basis, vissa kanske tränar sinnessjuka gympass.16 december, 2007 at 17:07 #819596Anonym anvandareMemberSå för en kille som går i skolan, tränar 4-5 pass i veckan på gym och inte kör någon konditionsträning förutom det som blir med flickvännen borde ligga på runt, ungefär hur mycket?
16 december, 2007 at 17:15 #819597Anonym anvandareMemberbullis the king wrote:1500-5000 kcal.Kalas, jag förstår vad du försöker säga men jag är bara intresserad i vad en vanlig siffar är. Inget jag kommer följa strikt.
Du är bara sur för att mina vader är större än dina16 december, 2007 at 17:21 #819598Anonym anvandareMemberQustaph wrote:Så för en kille som går i skolan, tränar 4-5 pass i veckan på gym och inte kör någon konditionsträning förutom det som blir med flickvännen borde ligga på runt, ungefär hur mycket?Multiplicera kroppsvikten med 30 så hamnar du hyfsat rätt till.
16 december, 2007 at 22:28 #819599Anonym anvandareMemberJofren wrote:En nyfiken fråga är varför du ifrågasätter programmet du fått av din PT?Enkelt, från att ha tränat varje dag, då menar jag varje dag att springa 5 km -1 mil sen styrketräna efter hela kroppen i en timma kanske.
Till att göra det PT gett mig. Det är stor skillnad för mig och springa 2 ggr i veckan kändes litet men styrke träningen kändes bra liksom jag känner direkt att mina muskler har utvecklas och blivit större men känner inte samma effekt vid magens fettförbränning. PT sa att det kommer och tar sin tid, vilket jag förstår men sen fick jag höra att det är okej att springa ute mer och allt andra sagt här då blev jag lycklig, för då vet jag att jag kan springa mycket iallafall. Jag ifrågasätter egentligen inte utan jag bara känner det som ”lågt”. Hoppas du förstår min konstiga förklaring:PAlla har ju olika uppfattningar kring styrketräning och konditionsträning, min PT tycker så men vad tycker andra duktiga tränare här på forum och nu har jag ju fått in tips så.
16 december, 2007 at 23:21 #819600Anonym anvandareMemberJofren wrote:Aha, men din pt har/hade troligen en längre plan än den du får på forumet. Konditionsträning är aldrig fel vid viktnedgång. Kul att se du gått ner så mycket! Kämpa på.Ja sant, jag har all tid i världen men vill ändå det ska gå snabbt men.. Tack! Det värmer=)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.