Konstig kostläggning / ätstörning / fummel

Home Forums Deff och fettminskning Konstig kostläggning / ätstörning / fummel

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Jag är ute efter att förlora fettmassan (såklart).
    men det är så att mitt gymkort har gått ut och jag kommer inte ha råd att köpa ett nytt förrän om ett par månader, så jag tränar inte stenhårt längre. cyklar till och från skolan (en mil sammanlagt).
    Och jag äter så konstigt.
    varje dag de senaste veckorna har jag ätit såhär.
    Frukost: en rostad macka m smör och ost + 1½dl yoghurt
    lunch: liten råkostsallad/frukt+drickyoghurt/tonfiskburk + red bull light
    middag: två rostade mackor
    kvällsfika: en frukt eller macka.
    äter också koffeintabletter och chitosan diet fuel.
    jag har svårt att få i mig någonting annat att äta (jag har haft anorexia, har fortfarande en liten ätstörning (det var några år sen, gick sen upp till den övre delen av normal vikt)) och tänker i samma gammla spår.
    är 164cm lång och väger ungefär 65 kg, vilket jag tycker är på tok för mycket, med tanke på min minskande muskelmassa. :(

Not. jag har inte tappat ett enda kg på detta. känner mig svullen och fördjävlig.

Kan någon komma med tips på vad jag ska göra? börjar bli trött och lättretlig.

Spontan kommentar: av denna meny är kroppen inställd på svält och lagrar allt den kan som fett för att överleva. Dessutom – av det lilla som ändå äts är det mesta mackor (fettbildande bukfylla!).

Ät gröt till frukost. Riktig mat till lunch och middag – Kött/fisk och ris/potatis och grönsaker. Dessutom två mellanmål under dagen – en frukt och en näve nötter, eller en frukt och grovt bröd med keso eller dyl. Skippa koffeinet och chitosanet. Drick mycket vatten. Börja med små portioner om du har svårt att få i dig maten. Kontakta en dietist eller kostrådgivare för bästa resultat!

henrike wrote:
    Spontan kommentar: av denna meny är kroppen inställd på svält och lagrar allt den kan som fett för att överleva. Dessutom – av det lilla som ändå äts är det mesta mackor (fettbildande bukfylla!).

I disagreé, kanske dumt av mej att ge råd då jag själv bara läser om kost på hobbynivå men när blev mackor fettbildande bukfylla som hindrar viktnedgång? :what:

Det där kostupplägget var inte bra. Någonstans.

Läs Deffguiden som en mjukstart och följ lite riktlinjer däri så kommer du förbättra upplägget makalöst. :)

okej. tack alla.

henrike wrote:

Totalt dravel!

Hur kan man tipsa någon som själv säger sig ha ätstörningar att gå in i en deffperiod? Där kan vi snacka om dravel! Det är ju att tigga om ett återfall!

Och det är väl inget nytt att mackor är ett ytterst dåligt alternativ till middag? Särskilt rostat bröd som oftast är vitt. Mycket socker – lite näring.

henrike wrote:
    Och det är väl inget nytt att mackor är ett ytterst dåligt alternativ till middag? Särskilt rostat bröd som oftast är vitt. Mycket socker – lite näring.

Mackor är den kanske bästa kolhydratkällan och kan utgöra basen i vilken måltid som helst, inklusive middag.

Vitt bröd innehåller inte per automatik socker. Dessutom är sockret som finns ofta bara jästnäring och finns inte kvar efter gräddning.

Man blir inte fetare av X kcal bröd än av X kcal av något annat.

Ett grovt bröd (behöver inte bara något extremt surdegsbröd för det) är näringsrikare och nyttigare än t ex pasta, ris, osv.

Det var inte bara ditt brödpåstående som var dravel, utan även det om ”svältläget”, där man skulle lagra in mer fett ju mindre man äter. I svält ökar fettförbränningen, inte tvärtom. Det är muskelnedbrytningen som minskar.

Försök se över hur mycket kolhydrater/fett/protein du får i dig.
    Jag tycker det verkar som du kanske får i dig lite för lite fett och protein.
    Bra proteinkällor som du kan prova är fisk, kyckling och ägg.

Hur lång tid har det gått utan att du har fått resultat? Hur många dagar i följd har du ätit såhär lite?

nutz wrote:
    Hur lång tid har det gått utan att du har fått resultat? Hur många dagar i följd har du ätit såhär lite?

ca 23 dagar

Och du är 100% säker på det? Inga utsvävningar som gjort att du landat på överskott? Om du är ärlig med ditt svar så, ja, då är det konstigt: om inte annat är det ytterligare en under- och överskattning av energiintag kontra energiförbrukning.

nutz wrote:
    Och du är 100% säker på det? Inga utsvävningar som gjort att du landat på överskott? Om du är ärlig med ditt svar så, ja, då är det konstigt: om inte annat är det ytterligare en under- och överskattning av energiintag kontra energiförbrukning.

jag är 100. det kan kan vara +/-1 frukt ibland men det är allt.
    kanske den antidepressiva medicinen jag äter som spökar? jag har ingen aning. :S

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.