Köra igång deffen på allvar.

Home Forums Deff och fettminskning Köra igång deffen på allvar.

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Tänkte sparka igång min deff på allvar nu. Har deffat sen i september 07 men har inte varit speciellt seriöst, har inte vägt eller räknat på hur mycket jag stoppar i mig. Gick dock ner 23kg och blev lite hårdare. Träningsbakgrunden är att jag började träna hårt samtidigt som jag började deffa.

Mitt mål nu är att köra igång så seriöst som möjligt, har inhandlat mig en våg och vägt och räknat på det jag har ätit idag. Mitt mål är att gå ner till 95kg, med ett delmål att väga 100kg innan jul.

Längd. 190cm
    Vikt: 109kg

Har räknat på min förbränning enligt Harris&Benedict-ekvationen i Deffguiden. Resultatet jag får är följande.

2353kcal om dagen, är däremot osäker på min aktivitetsnivå, cyklar på ca 70% av maxpuls 40min efter träning och går ca 1 timme före frukost alternativt på kvällen. Så är lite osäker på vad jag ska sätta för aktivitetsnivå. Men satte 1,4 så kcal efter aktivitetsfaktor.

3294 – 500 = 2794.

Så ska hålla mig på 2794kcal om dagen för en stadig nergång då.

2794kcal
    218g proteiner
    109g fett
    216g kolhydrater

Mina proteinkällor: Nötfärs, Kyckling, Keso, Whey-80 och Tonfisk.
    Mina Fettkällor: Omega3, Fet fisk som Makrill och Lax, Steksmör med Omega 3 och 6.
    Mina Kolhydratkällor: Ris, Banan, Fullkorns Havregryn,.

Det är detta jag ska gå efter, räknade dock på vad jag har ätit idag och blev lite rädd för hur snett jag har käkat mot vad jag ska egentligen. Så här såg det ut i dag.

1558kcal
    125,2g protein
    40,3g fett
    (Ej inräknat Omega 3 jag tog på morgonen, 3 tabletter)
    73,5g kolhydrater

Är rätt glad att jag fick lite mer koll på det, men tar gärna emot tips på bra protein, kollis och fettkällor. Så jag kommer upp i rätt mängd av allt och slipper gå till gymet och få failure direkt nästan.

Tack på förhand. Sorry för den långa posten. :emo-thumb

Går rätt bra med deffandet, har gått ner till 107kg (morgonvikt idag). Men jag kommer inte upp i rätt kalorimängd i vilket fall, så skulle gärna ta emot tips på vad jag kan fylla ut måltiderna med. Typiska måltider ser ut så här.

Frukost: 80g Fiberberikad Havregryn samt en Whey 80.

Mellis: En burk Keso alternativt en burk tonfisk.

Lunch: 250g Nötfärs med 90g ris och 250g Brocollimix.

Mellis 2: En burk Keso eller en burk tonfisk

Innan sängdags:
    En Whey 80

Innan träning kör jag en halv Whey 80, cirkus 20g och efter träning blir det en banan och 20g Whey 80.

Antar att jag kan fylla ut mina mellanmål med något vettigt, vet inte vad bara ;). Tar gärna emot tips.

Pröva lägga till en middag? :emo-thumb

Fredrik_O wrote:

Med lunch menade jag middag, kanske skulle ha skrivit det? ;)

I vilket fall så får väl jag helt enkelt lägga till en Lunch 2, tror jag kommer upp i bra kcalvärde då, ska bara räkna på det. Sen kanske man ska fylla ut mellanmålen med lite mer än bara keso och tonfisk. Slänga in lite grönt där också. Ska pela lite med det nu när jag är ledig.. :)

Fredrik_O wrote:

+ 1

Att som bas ha tre stora mål Frukost, Lunch och Middag och 2-3 mindre brukar ge bra resultat på de flesta.. Försök äta var tredje timme ungefär. Kesella eller en omelett gjord på en gula samt äggvitor är toppen som mellis :p

-LiNdA- wrote:
    + 1

Att som bas ha tre stora mål Frukost, Lunch och Middag och 2-3 mindre brukar ge bra resultat på de flesta.. Försök äta var tredje timme ungefär. Kesella eller en omelett gjord på en gula samt äggvitor är toppen som mellis :p

Jag skulle säga tvärtom- ät enbart två-tre stora mål. Ganska skönt att få äta sig mätt på diet. Blir lite halvklena mål för mig annars.

Riktiga män håller sig till tre mål om dagen.

”Optimala” män håller sig till 8 mål om dagen:frust:

Harcore gainers kör 1 mål om dan som pågår 1-2 h. Vad var det du nu sa…1kg ostkaka, 1 kanna sprutgrädde och 1 burk jordnötsmör

Jay wrote:
    Jag skulle säga tvärtom- ät enbart två-tre stora mål. Ganska skönt att få äta sig mätt på diet. Blir lite halvklena mål för mig annars.

Håller med.

Känns skönt att kunna käka sig mätt iaf en gång om dagen, och jag har kommit upp i det kcal värdet jag vill ligga på. Deffen går bra, stadigt neråt går det ;)

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.