Korta frågor om deff

Home Forums Deff och fettminskning Korta frågor om deff

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Om det är något tillskott som är speciellt bra under deff så skulle väll det vara koffein.

Det spelar ingen roll om du promenerar på morgonen eller om du gör det senare på dagen.

För att veta ungefär hur mycket jag äter använder jag en vanlig personvåg. Väg dig varje morgon till exempel. Om du ökar i vikt så får du dra ner ytterligare på kaloriintaget. Om du går ner för snabbt får du öka kalorierna lite.

Jag vet inte om du med protioner menar proteiner.. men om så är fallet så är ju underskottet iaf 1000 kcal, även om kalorierna kommer från protein. Du kommer då gå ner mer i vikt än om underskottet är 500 kcal per dag.

Vet inte om jag svarade på riktigt allt där.. du får fortsätta fråga om jag glömde nått ;)

Hets55 wrote:
    om jag har förstått de så är 500 kcal underskott optimalt.. men om jag ligger på 1000 kcal underskott och proppar i mig massa protioner vad händer då?

Menar du att du skulle ligga på ett 1000 kcal stort underskott och sedan proppa i dig protein? Protein är också energigivande så därför blir underskottet mindre.

Hets55 wrote:
    Om man nu inte orkar väga och hålla på, kan man bara inte träna (hårt) promonera på morgonen), sen äta lite mindre än vanligt (äter redan bra) och lite mer protein?, något sånt jag hade tänkt.. hur tror ni de skulle funka?

Låter bra.

Det där om att man ska ut och gå innan frukost är bara en seglivad myt. Spelar ingen roll om du gör det före, efter eller under frukosten :emo-thumb

Hets55 wrote:
    OK.. men börja dagen med en promenad känns bra ändå.. men jag borde alltså äta innan, sen promnera sen äta frukost, sen träna (exempel)

Javisst, så kan du göra.

” wrote:
    Om man nu inte orkar väga och hålla på, kan man bara inte träna (hårt) promonera på morgonen), sen äta lite mindre än vanligt (äter redan bra) och lite mer protein?, något sånt jag hade tänkt.. hur tror ni de skulle funka?

Förmodligen kommer du att misslyckas alternativt behöva äta samma saker varje dag om du absolut inte vill väga/mäta. Ett tips kan ju vara att fixa ihop en dag med rätt mängder och sen äta samma sak i t ex 3 dagar i följd, och sen specificera en ny dag som du återigen äter 3 dagar i rad. På så sätt slipper du anstränga dig lika mycket men vet samtidigt att du får i dig rätt mängder.

Om du för en logg i excel över vad du äter kommer du snabbt inse det är enkelt att kopiera olika matalternativ från gamla dagar och sätta ihop en matplan för dagen på några minuter.

Hets55 wrote:
    Om man ska promenera när man vaknar, ska man göra det på tom mage eller kan man äta någonting (musklerna blir väl katabola annars?)

Anledningen till att man promenerar på tom mage är för att kroppen utsöndrar stora mängder tillväxthormoner som är ett mycket fettförbrännande hormon. Om du precis då du vaknat börjar promenaden så hinner inte nivåerna av tillväxthormon sjunka tillbaka och eftersom kroppen aktiveras så tas energi nästan enbart från fettreserven. Det är även för att vi efter en nattsömn har låg insulin nivå och låg glykogen halt. Och då sockernivån i kroppen är låg, måste kroppen hämta energi från fettdepåerna.

Enligt studier så förbränner man cirka 15% mer fett på tom mage. Men trivs man inte med det så kan man äta innan, annars blir risken att man inte orkar med deffen i längden.

Mvh, Sia

ulflarsson wrote:
    Hets55;541671 wrote:

Förmodligen kommer du att misslyckas alternativt behöva äta samma saker varje dag om du absolut inte vill väga/mäta.

Skitsnack!
    Jag har kört hela min deff ”på kännsla” och det har funkat hur bra som helst. Man behöver inte vara professor i kärnfysik för att veta om man äter färre kalorier än vanligt. Du kan ändå aldrig veta om du ligger på exakt 500kcal underskott.
    Hets55: Jag gjorde i princip som du skrev, åt allmänt mindre (framförallt mindre kolhydrater), höjde proteinintaget och höll koll på vågen. Gick jag ner för långsamt så åt jag lite mindre. Gick jag ner för snabbt så åt jag lite mer. På så vis gick jag ner 5kg på 6 veckor varav 4,5kg var ren fettvikt (enligt 7-punkts kalipermätning). Jag har i stort sett inte tappat någon styrka alls, tvärt om, förra veckan satte jag nytt PB i knäböj.

Kör på bara! :emo-thumb

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.