Kostrådgivare i Örebro?

Home Forums Deff och fettminskning Kostrådgivare i Örebro?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hejsan.

Har under de senaste 8 månaderna lagt på mig ”lite” för mycket fett för att det ska vara bra (d.v.s. gått från dryga 74kg till nuvarande 91kg fördelat på 174cm) och skulle nu behöva råd angående var man kan hitta bra kostrådgivare i Örebro för att med deras hjälp kunna lägga upp en deffplan.

Mvh

Du kan få bra mycket tips runt omkring här på forumet, en kostrådgivare låter bara dyrt ;)

Malm1987 wrote:
    Hejsan.

Har under de senaste 8 månaderna lagt på mig ”lite” för mycket fett för att det ska vara bra (d.v.s. gått från dryga 74kg till nuvarande 91kg fördelat på 174cm) och skulle nu behöva råd angående var man kan hitta bra kostrådgivare i Örebro för att med deras hjälp kunna lägga upp en deffplan.

Mvh

Lägger själv på mig väldigt lätt. Men har funnit att Yvonne Rosell´s Energifördelning P=20, F=20 Kh=60 funkar bra under förutsättning att kolhydraterna kommer från frukt, grönt och fullkorn. Jag har gjort en liten receptsamling med egna recept på denna fördelning:
    [http://web.telia.com/~u30032762/meramat.html]
    Ät gröt till frukost, 3-4 mackmåltider och en middag per dag.
    Så skall du se om det inte lossnar lite fett.

Qustaph wrote:
    Du kan få bra mycket tips runt omkring här på forumet, en kostrådgivare låter bara dyrt ;)

Jo förvisso, men eftersom att det är första deffen så skulle jag behöva hjälp med upplägget av någon kunnig person för att undvika alltför stor muskelförlust under tiden:)

YTS wrote:
    Lägger själv på mig väldigt lätt. Men har funnit att Yvonne Rosell´s Energifördelning P=20, F=20 Kh=60 funkar bra under förutsättning att kolhydraterna kommer från frukt, grönt och fullkorn. Jag har gjort en liten receptsamling med egna recept på denna fördelning:
    [http://web.telia.com/~u30032762/meramat.html]
    Ät gröt till frukost, 3-4 mackmåltider och en middag per dag.
    Så skall du se om det inte lossnar lite fett.

Tack så mycket för tipsen:) En fråga angående energifördelningen dock, är inte 20% protein i minsta laget?

20E% protein kan bli för lite om du skall köra en regelrätt deff. Men lägger man om kosten till denna variant går man lätt ner en del utan att hålla en regelrätt deff.

2500kcal ger vid 20E% protein 125g protein.

Tränar man och äter för att hålla viktbalans kan man lätt komma upp på 3500 kcal och då har du 175g protein.

Qustaph wrote:

+x2

Malm1987 wrote:
    Jo förvisso, men eftersom att det är första deffen så skulle jag behöva hjälp med upplägget av någon kunnig person för att undvika alltför stor muskelförlust under tiden:)

Vill du ha hjälp av någon kunnig ska du nog se upp med personer som har ”titeln” Kostrådgivare. Det säger inte ett dugg, på samma sätt som jag aldrig tar en gyminstruktör på allvar om jag inte vet att personen har en riktig utbildning (typ sjukgymnast) så tar jag ingen på allvar som utan riktig utbildning kallar sig kostrådgivare.

Du sparar som sagt in en hel del på att lära dig själv och ta del av kunskapen som finns samlad här.

Tack för alla svar. Ska göra som ni säger och kolla runt här på forumet:)

De gör du vettigt. :) Hoppas de går bra för dig. Önskar dig all lycka

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.