Köttfärs vid deff?

Home Forums Deff och fettminskning Köttfärs vid deff?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • Author

Spiskummin och salt/peppar kan man med fördel använda i stället för Taco-krydda om man vill kapa så många kcal som möjligt.

Clark wrote:
    Spiskummin och salt/peppar kan man med fördel använda i stället för Taco-krydda om man vill kapa så många kcal som möjligt.

Glöm inte chilin! Smakar gudlöst mycket bättre än tacomixarna!

Käkar i så fall bara köttfärs (helst nötfärs). Inte köttfärssås. Fast det beror nog på att jag tycker det är godare med bara köttfärs, och äter hellre det än till exempel spaghetti och köttfärssås.

Inte så farligt mycket kcal i det för att man inte ska kunna äta några hektor.

Eddie Vedder wrote:
    Käka köttfärs. Trådskaparen undrade ju om folk käkar köttfärs även på deff och jag fattar inte varför man skulle sluta med det.

Eddie du borde skriva en kokbok för folk som ska dieta.

MrTraps wrote:
    Eddie du borde skriva en kokbok för folk som ska dieta.

Haha, en kokbok är nog det sista jag skulle skriva. Det finns ju redan 3-4 kokböcker per skalle i Sverige skulle jag gissa. Helt klart fler kokböcker än människor.:D

Men en bok kommer jag faktiskt släppa inom en framtid, mer vill jag inte säga dock. Ska inte avslöja för mycket där men vi släpper en bok till hösten jag och Jacob i alla fall.

Tommy Ivarsson wrote:
    Dessa kalorier har jag inget emot att avsätta i budgeten. Köttfärsen blir ju så sjukt mycket godare.
    Dispatcher wrote:
    Precis. Bättre att lägga ett par kalorier på smak än att äta något som smakar som en skosula och gå runt och vara sugen på något som faktiskt smakar något.

Har ni testat göra egen tacokryddmix? Enligt min mening är det MYCKET godare.
    För 500 gr nötfärs: 1 tsk chilipulver, 2 tsk spiskummin, 1 tsk svartpeppar, 1 tsk paprikakrydda, 1 tsk cayennepeppar, vitlökssalt efter smak, salt efter smak, 1 tsk kanel. Ja, kanel. :)

Något jag funderat på lite kring är hur pass mycket kalorier man kan uppskatta försvinner vid tillagning. Det mesta av stekflötet ser ut att bestå av vatten, men även fett. Högre temperatur på plattan = mer vätska försvinner.

10%-ig nötfärs ger 148kcal per 100g enligt slv.se och det är det jag alltid utgått efter. Men det förvånar mig inte om kalorinivån är lägre än så när man låtit flötet rinna av.

thomas.R wrote:
    Något jag funderat på lite kring är hur pass mycket kalorier man kan uppskatta försvinner vid tillagning. Det mesta av stekflötet ser ut att bestå av vatten, men även fett. Högre temperatur på plattan = mer vätska försvinner.

10%-ig nötfärs ger 148kcal per 100g enligt slv.se och det är det jag alltid utgått efter. Men det förvånar mig inte om kalorinivån är lägre än så när man låtit flötet rinna av.

Ja du har helt rätt. Ju fetare kött desto mer fett avges vid stekning. Kolla bara sifläsk och bacon t.ex. Eller om du kokar färsen så kommer du se en hinna av fett på ytan.

Men jag skulle inte räkna alls på det. Det är ju ändå inga 100%iga siffror i vilket fall som helst. Låt säga att du räknar på 20g protein och 10g fett per 100 gram. Kanske försvinner en del men samtidigt kanske just DIN köttfärs hade 22g protein och 12g fett per 100gram och så blir ju kanske fettsvinnet ändå samma i slutändan.:)

Felmarginalerna är så stora att sånt där krångel faktiskt är helt onödigt i praktiken. Det vore som att leta upp vilken tid på året varenda makrill är fiskad.;)

Eddie Vedder wrote:
    Ja du har helt rätt. Ju fetare kött desto mer fett avges vid stekning. Kolla bara sifläsk och bacon t.ex. Eller om du kokar färsen så kommer du se en hinna av fett på ytan.

Men jag skulle inte räkna alls på det. Det är ju ändå inga 100%iga siffror i vilket fall som helst. Låt säga att du räknar på 20g protein och 10g fett per 100 gram. Kanske försvinner en del men samtidigt kanske just DIN köttfärs hade 22g protein och 12g fett per 100gram och så blir ju kanske fettsvinnet ändå samma i slutändan.:)

Felmarginalerna är så stora att sånt där krångel faktiskt är helt onödigt i praktiken. Det vore som att leta upp vilken tid på året varenda makrill är fiskad.;)

Och för att separera det avrunna fettet och vattnet kan man ju destillera för sedan väga fettet. Man måste sätta gränsen någonstans, och jag gör nog som du och skiter i något så obetydligt. Jag har ändå inga exakta uppgifter på hur mycket energi jag gör av med så någon numerisk perfektion lär man aldrig nå ändå. Hade varit trevligt med ett 24timmars underskott på 666kcal i några veckor dock.

köttfärs, paprika, kidney bönor, krossade tomater, lök, morot, broccoli, haricot verte, chili, vitlök. nom nom nom

Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.