Home › Forums › Deff och fettminskning › Kritik av kostupplägg
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 april, 2011 at 02:33 #53032Anonym anvandareMember20 april, 2011 at 02:33 #131261Anonym anvandareMember
Hejsan, efter att äntligen som 21 åring ha flyttat hemifrån tänkte jag nu försöka mig på en deff där jag verkligen räknar på allt jag stoppar i mig (det har varit svårt tidigare då jag haft en hel familj att anpassa mig till).
Jag har räknat fram mitt energibehov till 2990 kcal/dygn (jag är medveten om att en sådan uträkning blir godtycklig så jag tolkar det som 2900-3100 kcal/dygn).
Kalloriunderskottet som jag vill åstadkomma är 1000kcal/dygn så jag tänkte landa på 1900-2100 kcal per dag.
Jag har inget problem att köra på en väldigt ensidig kost men eftersom det här är första gången jag gör denna typen av upplägg fult ut skulle jag uppskatta väldigt mycket om någon kunde komma med synpunkter eller kanske rent av tillrättavisningar.
Till att börja med är jag intresserad av att helt och hållet skippa fokus på kolhydrater (bortsett från de grönsaker jag stoppar i mig). Jag har läst en del om det men det som gör att jag känner så är att jag egentligen inte är särskilt förtjust i det.
Det jag tänkt stoppa i mig under en dag är följande:
100g Whey 80 = 75g protein, 410 kcal
500g kycklingfilé (icke tillagad) = 115g protein, 6g fett, 525kcal
ägg 3 stycken (200g) = 24g protein, 20g fett, 275 kcal
500g kesella 10% = 50g protein, 50g fett, 700 kcal
Totalt: 264g protein, 76g fett, 1910 kcal
Utöver ovan nämnda tänkte jag äta 200-500g broccoli/morötter beroende på hur hungrig jag känner mig.
Det finns utrymme att dra ner på t.ex proteinpulvret eller kycklingen för att eventuellt stoppa in lite kolhydrater(pasta/ris/potatis/gröt) om jag känner att det behövs eller om det verkar vettigt.
Hur verkar denna typen av upplägg? Något som är helt åt skogen eller skulle jag kunna prova på detta under någon vecka?
Vänliga Hälsningar
Roomso20 april, 2011 at 08:28 #131262Anonym anvandareMemberSer väl bra ut, testa.
20 april, 2011 at 10:00 #131263Anonym anvandareMemberKör lättkesella med krossade linfrön istället för standardversionen, bättre fett.
20 april, 2011 at 12:40 #131264Anonym anvandareMemberBjern wrote:Kör lättkesella med krossade linfrön istället för standardversionen, bättre fett.Kör du något mer än bara kesella+linfrön? Är inte alls förtjust i smaken av lättkesella utan t.ex fun light. Aja jag kan ju alltid testa mig fram :emo-thumb
20 april, 2011 at 16:41 #131265Anonym anvandareMemberFörlåt men jag förstår inte vad du vill ha svar på?
Du kommer gå ner i vikt såklart om du ligger 1000 kcal under vad du göra av med varje dag??20 april, 2011 at 19:25 #131266Anonym anvandareMemberStörsta problemet skulle jag gissa är att maten är tråkig/enformig och inte speciellt god. Kanske funkar ett par veckor eller så, kanske längre om du är riktigt motiverad.
Du gör nog bäst i att inkludera 200g morötter och 300g broccoli eller varför inte lite andra blandade grönsaker, lite krossade tomater, chillisås kryddor mm för att föra det lite godare. Om inte för smaken så för näringsinnehållet.
Beroende på vad du väger så är det nog lite i överkant vad gäller proteinet, men det funkar naturligtvis. Fettet är inte speciellt lågt med det är nästan brist på essentiella fettsyror, tex bara 0,5E% omega 3 och nästan inget av de långa.
Lågt på vit D, ganska lågt på järn, magnesium och zink.20 april, 2011 at 19:31 #131267Anonym anvandareMemberRoomso wrote:Kör du något mer än bara kesella+linfrön? Är inte alls förtjust i smaken av lättkesella utan t.ex fun light. Aja jag kan ju alltid testa mig fram :emo-thumbJag brukar köra 2 matskedar fun-light till 250g kvarg.
21 april, 2011 at 13:56 #131268Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Största problemet skulle jag gissa är att maten är tråkig/enformig och inte speciellt god. Kanske funkar ett par veckor eller så, kanske längre om du är riktigt motiverad.Du gör nog bäst i att inkludera 200g morötter och 300g broccoli eller varför inte lite andra blandade grönsaker, lite krossade tomater, chillisås kryddor mm för att föra det lite godare. Om inte för smaken så för näringsinnehållet.
Beroende på vad du väger så är det nog lite i överkant vad gäller proteinet, men det funkar naturligtvis. Fettet är inte speciellt lågt med det är nästan brist på essentiella fettsyror, tex bara 0,5E% omega 3 och nästan inget av de långa.
Lågt på vit D, ganska lågt på järn, magnesium och zink.Jag har funderat ett tag på det du skrev och tänkt lite själv hur jag har levt innan jag flyttade hemifrån, det skulle nog bli en extremt stor omställning och du kan nog ha rätt i att åtminstone lite variation skulle kunna hjälpa till med att hålla motivationen på top.
Tanken har varit att dela upp kycklingen på 2 mål och till det käka hälften av grönsakerna för varje dag. Kan kanske vara vettigt att byta ut kycklingen i ett av målen mot något annat magert kött.
När det kommer till fetterna, så undrar jag om man skulle kunna köra lax i stället för kyckling kanske 2 dagar i veckan (samma mängd kalorier) och skulle det fettet man får i sig där vara tillräckligt eller behöver jag stoppa i mig ännu mer essentiella fettsyror oftare?
När det kommer till vitaminer och mineraler överväger jag just nu att ta något vitamin/mineral-tillskott. Är det någon egentlig skillnad på om jag får i mig dessa ämnen från kosten i sig eller i form av tillskott?
Jag ska ta kvällen till att lägga ihop ett antal variationer på upp-lägget så får vi se hur det ser ut.
Jag ber om ursäkt om vissa frågor kanske har extremt uppenbara svar eller om de verkar dumma. Jag tycker jag har läst väldigt mycket men all den här kostvetenskapen känns som en djungel
EDIT: Jag väger just nu 83-84kg, är 173 lång och har hyfsat mycket muskler. Skulle gissa att om jag skulle vara riktigt deffad vid 76kg ungefär.
22 april, 2011 at 11:57 #131269Anonym anvandareMemberEn hyfsat näringsrik kost är ju naturligtvis en bra grund, man kan förmodligen inte kompensera allt med multi vitamin/mineral även om det naturligtvis går att överleva.
Ta gärna en multivitamin-mineral, jag rekommenderar tex ACO 50+, de för äldre är bättre sammansatta för att komplettera kosten med.Lax var annan dag är nog lagom i så fall. Se till att köpa ”riktig” lax (salmo salar) och inte andra magra. Du kan ju byta ut kvargen till en magrare den dagen för att hålla nere på kalorierna.
22 april, 2011 at 16:20 #131270Anonym anvandareMemberVad gäller själva fettförlusten så kommer det där upplägget att fungera utmärkt, förutsatt att du inte räknat helt åt helsicke vad gäller ditt dagliga energibehov.
I övrigt hänvisar jag till Olas formidabla svar här ovan.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.