Home › Forums › Deff och fettminskning › Kroppsfett
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 april, 2010 at 17:12 #69033Anonym anvandareMember15 april, 2010 at 17:12 #501683Anonym anvandareMember
För ungefär en månad sedan så gjorde jag en kroppsanalys, och hade då precis börjat med en deff.
På mitt gym så finns det en våg man ställer sig på, och håller i två handtag, så det går en ström igenom dig, och den kollar då upp fettfri massa, vattenmängd och fettprocent i olika kroppsdelar.
Totalt hade jag 11.8 % kroppsfett.
Nu hade det gått en månad och jag tänkte göra ett nytt test för att se lite hur det gått med min deff.
Det synliga resultatet var inte någon stor skillnad, på magen åtminstone, och jag var lite orolig att jag inte tappat så mycket fett.Jag gjorde testet igen, och det visade det fruktansvärde resultatet 12.4% kroppsfett.
Jag blev helt knäckt, och frustrerad (körde ett gympass efter, som blev ganska bra tack vare mycket ilska och adrenalin;)).Efter passet gick jag dit igen, och frågade om jag inte kunde få testa igen, för att jag kände att det var bara fel att det skulle kunna vara så här dåligt, när jag DEFFAT, och hållt det ganska bra.
Nu visade den 10.4 % fett istället……
Det är alltså så stor skillnad på NÄR man gör testet, och när man har ätit med mer.
Det tråkiga är att jag inte har riktigt koll på när på dagen jag gjorde testet första gången, och hur mycket jag ätit etc.Min fråga är:
När på dagen ska jag göra testet för att få ett så korrekt resultat som möjligt på min egentliga fettprocent?
Är det vågen som är konstig, eller varierar kroppsfettet SÅ mycket? Känns märkligt – borde väl snarare blir högre fettprocent om något efter man tränat, eftersom en hel del vätsa försvinner, så man väger mindre (10 kg av 80, eller 10 kg av 78 kg efter vätskeförlust för att göra ett exempel) ?
15 april, 2010 at 17:26 #501684Anonym anvandareMemberFettprocenten varierar ytterst lite över dygnet. Anledningen till dina konstiga värden är att det är just en fettprocentsvåg. Dvs en Dinky toys leksak som är lika exakt som (något väldigt oexakt)
Mäter du dig på den vid samma tidpunkt varje dag hela tiden kan skillnaden vara hyfsat exakt men den exakta procenten som vågen visar behöver absolut inte vara sanningen.
Du svettas ju inte allt för mycket under ett vanligt gympass och allt som oftast dricker man mer vätska än man gör slut på runt träningen.
Att det skiljer 2% och att du väger runt 80kg efter 1-2h träningspass borde ju i teorin innebära att du förbränt ~1,6kg ren fettmassa under ett träningspass….
Vill du ha mer korrekta siffror är det en Bodpod eller kalipermätning med duktig/erfaren person som mäter det enda som du bör lita på.
15 april, 2010 at 17:30 #501685Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Fettprocenten varierar ytterst lite över dygnet. Anledningen till dina konstiga värden är att det är just en fettprocentsvåg. Dvs en Dinky toys leksak som är lika exakt som (något väldigt oexakt)Mäter du dig på den vid samma tidpunkt varje dag hela tiden kan skillnaden vara hyfsat exakt men den exakta procenten som vågen visar behöver absolut inte vara sanningen.
Du svettas ju inte allt för mycket under ett vanligt gympass och allt som oftast dricker man mer vätska än man gör slut på runt träningen.
Att det skiljer 2% och att du väger runt 80kg efter 1-2h träningspass borde ju i teorin innebära att du förbränt ~1,6kg ren fettmassa under ett träningspass….
Vill du ha mer korrekta siffror är det en Bodpod eller kalipermätning med duktig/erfaren person som mäter det enda som du bör lita på.
Eller DEXA, som är en ännu mer exakt indirekt mätningsmetod.
15 april, 2010 at 18:12 #501686Anonym anvandareMemberDet är avgörande vilken tidpunkt på dagen man mäter. Man blir mindre fet senare på dagen.
15 april, 2010 at 20:44 #501687Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Det är avgörande vilken tidpunkt på dagen man mäter. Man blir mindre fet senare på dagen.Därför man måste lägga sig tidigt på kvällen.
15 april, 2010 at 21:16 #501688Anonym anvandareMemberDärför man måste lägga sig tidigt på kvällen.
Fnissade högt (yet somehow in a very manly way).
Ska försöka finna något ställe att kolla upp det bättre på. Vet någon vad något sådant kan gå på?
Visst, man kan gå efter synligt resultat, men kan vara svårt när det rör sig om ganska små siffror (är ju inte några ton jag ska tappa precis, utan MAX 5 kg), så det kan vara bra att kolla så man är på rätt väg med en koll på kroppsfettet, så man vet lite bättre om man är på rätt väg.
15 april, 2010 at 21:41 #501689Anonym anvandareMemberGör en kalipermätning om du har möjlighet. Mycket mer pålitliga än dom där som sänder lite ström genom kroppen. Dom påverkas mycket av mängden vätska i kroppen, så man kan påverka resultatet rejält genom att träna, basta och binda mycket vätska.
15 april, 2010 at 22:35 #501690Anonym anvandareMemberTheUnknown wrote:Därför man måste lägga sig tidigt på kvällen.Fnissade högt (yet somehow in a very manly way).
Ska försöka finna något ställe att kolla upp det bättre på. Vet någon vad något sådant kan gå på?
Visst, man kan gå efter synligt resultat, men kan vara svårt när det rör sig om ganska små siffror (är ju inte några ton jag ska tappa precis, utan MAX 5 kg), så det kan vara bra att kolla så man är på rätt väg med en koll på kroppsfettet, så man vet lite bättre om man är på rätt väg.
Vart bor du?
16 april, 2010 at 09:35 #501691Anonym anvandareMemberSalus wrote:Därför man måste lägga sig tidigt på kvällen.Och det är därför folk super sig fulla på kvällen oftare än på dagen. För att alla blir så extremt feta och fula då.
16 april, 2010 at 11:31 #501692Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Det är avgörande vilken tidpunkt på dagen man mäter. Man blir mindre fet senare på dagen.Intressant!
Vet du varför ”man” ser mer deffad ut på morgonen?16 april, 2010 at 11:55 #501693Anonym anvandareMemberIndec wrote:Intressant!
Vet du varför ”man” ser mer deffad ut på morgonen?Gissar på att man har väldigt lite vatten i kroppen på morgonen.
16 april, 2010 at 12:06 #501694Anonym anvandareMemberTheUnknown wrote:För ungefär en månad sedan så gjorde jag en kroppsanalys, och hade då precis börjat med en deff.På mitt gym så finns det en våg man ställer sig på, och håller i två handtag, så det går en ström igenom dig, och den kollar då upp fettfri massa, vattenmängd och fettprocent i olika kroppsdelar.
Totalt hade jag 11.8 % kroppsfett.
Nu hade det gått en månad och jag tänkte göra ett nytt test för att se lite hur det gått med min deff.
Det synliga resultatet var inte någon stor skillnad, på magen åtminstone, och jag var lite orolig att jag inte tappat så mycket fett.Jag gjorde testet igen, och det visade det fruktansvärde resultatet 12.4% kroppsfett.
Jag blev helt knäckt, och frustrerad (körde ett gympass efter, som blev ganska bra tack vare mycket ilska och adrenalin;)).Efter passet gick jag dit igen, och frågade om jag inte kunde få testa igen, för att jag kände att det var bara fel att det skulle kunna vara så här dåligt, när jag DEFFAT, och hållt det ganska bra.
Nu visade den 10.4 % fett istället……
Det är alltså så stor skillnad på NÄR man gör testet, och när man har ätit med mer.
Det tråkiga är att jag inte har riktigt koll på när på dagen jag gjorde testet första gången, och hur mycket jag ätit etc.Min fråga är:
När på dagen ska jag göra testet för att få ett så korrekt resultat som möjligt på min egentliga fettprocent?
Är det vågen som är konstig, eller varierar kroppsfettet SÅ mycket? Känns märkligt – borde väl snarare blir högre fettprocent om något efter man tränat, eftersom en hel del vätsa försvinner, så man väger mindre (10 kg av 80, eller 10 kg av 78 kg efter vätskeförlust för att göra ett exempel) ?
…och jag lade på mig 2 kg muskler på en timmes träning8)
Nä, jag körde denna tills den visade 15%, sen låg den still i 4 veckor. Köpte en kaliper som visade 12%.
Jag tror inte den kan urskilja vatten, rena muskler och fett på ett tillförlitligt sätt.
Kör med en kaliper istället!!!16 april, 2010 at 13:24 #501695Anonym anvandareMember@Vincent
Bor i Ronneby, Blekinge.
Kaliper, ey… Google, do your thing!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.