Home › Forums › Deff och fettminskning › Kvarj sent på kvällen vid deff?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 mars, 2012 at 09:27 #50438Anonym anvandareMember14 mars, 2012 at 09:27 #121051Anonym anvandareMember
Hej!
Jag har två frågor som jag har gått och grubblat på ett tag nu, kanske att någon kan komma med lite input? Jag har tränat av och till under 2-3 år nu, senaste halvåret betydligt mer seriöst vilket även inneburit att jag har försökt äta bra under tiden. Jag har gjort det lite till en vana att på kvällen, efter middagen (runt kl 19-20) strax innan sänggående (00-01) käka 250 g kvarj/funlight. Detta enligt min egen tes att det är bra att få i sig lite protein innan sänggående så att kroppen har något att jobba med under natten. Att mestadels av proteinet dessutom är kasein leder till ett långsammare upptag under ”större” delen av natten. Hur som helst, jag hade tänkt bränna bort lite fett nu, jag är absolut inte tjock och är rent av i hyfsat bra form redan, men det finns alltid lite att ta på som vi vet.
Frågan lyder; bör jag fortsätta med kvarj såhär sent på kvällen även vid deff? 250 gram kvarj innan bingen innebär cirka 170 kcal och runt 30 g protein. Hjälper det mig att bygga eller sätter det sig bara på magen?
Min andra fråga gäller gainer. Jag brukar köra Star Nutrition Gainer Pro (runt 1,7 dl) direkt efter träning, inte mer. Det ger väl runt 400-450 kcal. Många brukar förespråka att sluta med gainer vid deff, men efter träning behöver väl kroppen fortfarande ha lite protein och kolhydrater för att börja bygga på musklerna som man har slitit på under en timme i gymmet, oavsett om man deffar eller bulkar? Tänker jag fel?
Jag tränar på ett tresplit-pass (bröst/tri/axlar, rygg/biceps, ben/mage) runt 4 gånger (1 timme/pass) i veckan och planerar att fortsätta med det, ingen cardio.
14 mars, 2012 at 12:26 #121052Anonym anvandareMemberProtein Ingestion Prior To Sleep Improves Post-Exercise Overnight Recovery
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22330017]
Sannolikt är det helt enkelt gynnsamt att ha protein i magen under nattens fasta om man vill vara i ett muskeluppbyggande läge.
14 mars, 2012 at 20:05 #121053Anonym anvandareMemberrejjo wrote:Hej!Jag har två frågor som jag har gått och grubblat på ett tag nu, kanske att någon kan komma med lite input? Jag har tränat av och till under 2-3 år nu, senaste halvåret betydligt mer seriöst vilket även inneburit att jag har försökt äta bra under tiden. Jag har gjort det lite till en vana att på kvällen, efter middagen (runt kl 19-20) strax innan sänggående (00-01) käka 250 g kvarj/funlight. Detta enligt min egen tes att det är bra att få i sig lite protein innan sänggående så att kroppen har något att jobba med under natten. Att mestadels av proteinet dessutom är kasein leder till ett långsammare upptag under ”större” delen av natten. Hur som helst, jag hade tänkt bränna bort lite fett nu, jag är absolut inte tjock och är rent av i hyfsat bra form redan, men det finns alltid lite att ta på som vi vet.
Frågan lyder; bör jag fortsätta med kvarj såhär sent på kvällen även vid deff? 250 gram kvarj innan bingen innebär cirka 170 kcal och runt 30 g protein. Hjälper det mig att bygga eller sätter det sig bara på magen?
Min andra fråga gäller gainer. Jag brukar köra Star Nutrition Gainer Pro (runt 1,7 dl) direkt efter träning, inte mer. Det ger väl runt 400-450 kcal. Många brukar förespråka att sluta med gainer vid deff, men efter träning behöver väl kroppen fortfarande ha lite protein och kolhydrater för att börja bygga på musklerna som man har slitit på under en timme i gymmet, oavsett om man deffar eller bulkar? Tänker jag fel?
Jag tränar på ett tresplit-pass (bröst/tri/axlar, rygg/biceps, ben/mage) runt 4 gånger (1 timme/pass) i veckan och planerar att fortsätta med det, ingen cardio.
För att ge lite perspektiv:
Jag avslutar varje dag med 1000 g kvarg innan sänggåendet, i synnerhet när jag deffar.
I korthet: Ja, det går alldeles utmärkt.
14 mars, 2012 at 21:39 #121054Anonym anvandareMemberHaha, runt 120 gram protein då alltså? Kommer kroppen verkligen kunna tillgodogöra sig allt under natten?
Någon som har några åsikter om gainern?
14 mars, 2012 at 21:49 #121055Anonym anvandareMemberKroppen tillgodogör sig i regel det mesta vi stoppar i oss. Vid undantag för enorma matintag och dålig mage som följd. Särskilt kasein sipprar ut så sakteligen ur magsäcken.
Skippa gainern och ät mat inom en timme efter träning. Mättnad är A och O vid deff.
15 mars, 2012 at 06:29 #121056Anonym anvandareMemberrejjo wrote:Haha, runt 120 gram protein då alltså? Kommer kroppen verkligen kunna tillgodogöra sig allt under natten?Någon som har några åsikter om gainern?
Jodå, kroppen kommer att ta upp proteinet – det sker bara inte inte nödvändigtvis under natten utan pågår långt in på dagen därpå. Oroa dig inte över den saken.
Precis som Madball påpekade så är gainers det absolut första man ska ta bort när man ska deffa. Ett perverst slöseri med kalorier.
Ät mat som mättar.
21 mars, 2012 at 23:22 #121057Anonym anvandareMemberJag har deffat ner mig från 88 till 80.4kg i dags läget. (sen nyår)
[http://i752.photobucket.com/albums/xx168/mmmaarcus/2012-03-20135052.jpg]Har kört ca 300g kvarg och 100g hallon + mjölk och 30g Sloow Protein Casein på kvällarna runt 21.00. Lagt mig runt 00.00
Funkar alldeles utmärkt.
Kcals in – kcals ut måste bli negativt helt enkelt. Svårare än så är det inte, iaf inte om man är över 7% BF som de flesta är.22 mars, 2012 at 22:45 #121058Anonym anvandareMemberOm du gillar det så fortsätt med det. Den mentala hälsan är det allra viktigaste, så länge du inte stoppar i dig massa choklad innan läggdags. Man kan inte skapa rutiner efter vad som är ”bäst”, för då kommer man tröttna efter ett tag. Så fungerar jag iallafall. Det är bättre att välja det ”sämre” alternativet framför det ”bättre” om det sämre innebär att du orkar fortsätta en längre tid
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.