Home › Forums › Deff och fettminskning › Kvinnor och män, samma mängd kcal reducering?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 januari, 2009 at 18:17 #66330Anonym anvandareMember8 januari, 2009 at 18:17 #470188Anonym anvandareMember
Jag har sökt men hittade inte det jag sökte efter och om det finns så får ni länka den. Till frågan:
Jag har räknat ut att jag ska ha ca 2000 kalorier per dag. För att gå ner i vikt så pass ”bra” lämpas -500 kcal ”regeln”. Alltså jag ska ha 1500 kcal per dag (vilodag).
Min sambo ska ha ca 1500 kalorier per dag(vilodag). Ska även hon ha -500 kcal per dag? Jag kunde inte se något i tex ”deffguiden” där det står att kvinnor ska ha mindre – kcal per dag än män?
För om hon då har en vilodag och tex äter två grovtbröd med två ägg, två rostad bröd med lite ost samt 150g köttfärsås med sallad så kommer hon upp i 900 kcal? Känns lite för lite mat enligt mig och hon själv känner att hon skulle vilja äta mer?
Någon som kan ”hjälpa” oss här? Eller det är -500 som gäller oavsett kön.
8 januari, 2009 at 23:01 #470189Anonym anvandareMemberJa oavsett kön, men som sagt alla rörelser går det åt energi till så att gå ut på en promenad eller röra sig lättare kommer ju ha en inverkan, sen är det inget måste med 500- kcal kan lika gärna ligga på ett underskott på 250 eller 100 kcal bara det att det tar längre tid att gå ner i vikt
9 januari, 2009 at 00:20 #470190Anonym anvandareMembermattiasson wrote:Ja oavsett kön, men som sagt alla rörelser går det åt energi till så att gå ut på en promenad eller röra sig lättare kommer ju ha en inverkan, sen är det inget måste med 500- kcal kan lika gärna ligga på ett underskott på 250 eller 100 kcal bara det att det tar längre tid att gå ner i viktBränner inte män lite mer än kvinnor? Tänker på tex 30 min cross-trainer på en kille med en vikt på 85 och en kvinna med en vikt på 70? Jag kanske är ute och cyklar och har helt fel, DVS att man bränner lika mycket oavsett kön.
Men tycker ändå det känns lite för lite? 1000 kcal för att få en viktnedgång på ett halvt kilo. Klart man kan äta sig mätt på 1000 kcal men ändå… Kanske bara jag som vill att hon ska äta mer;)
9 januari, 2009 at 02:01 #470191Anonym anvandareMemberNu ska jag helt skamlöst dra en vild gissning och säga följande;
Jag tror att hon kommer förlora vikt om hon äter 1500kcal om dagen och aktiverar sig lite. Känns som din uträkning är i underkant. Har svårt att se att du (som väger runt 80kg?) endast ska äta 2000kcal om dagen för att hålla en balans. Möjligen om du ligger i sängen och andas 1 gång i timmen. Men det känns som att 2000kcal måste vara resultatet av en uträkning med väldigt låg aktivitetsnivå.
9 januari, 2009 at 02:14 #470192Anonym anvandareMemberNej, det är fullkomligt ologiskt att sätta -500 kcal per dag oavsett vad det gäller. Att gå ner 0,5 kg/v är en helt annan sak för en 55 kg tjej än vad det är för en 90 kg kille – i synnerhet om det handlar om att gå från normalviktig till deffad.
Kvinnors kroppar reagerar mycket hårdare på samma kaloriunderskott i jämförelse med män, även då man tar hänsyn till faktorer som kroppsfett och kroppsvikt. Finns otaliga studier på detta.
Starta hellre på -350/400 per dag och räkna med -1 kg per tre veckor. Se till att din sambo väger sig sällan, annars kan hon lätt bli frustrerad och skita i dieten. Varannan eller var tredje vecka kan vara lämpligt.
9 januari, 2009 at 09:16 #470193Anonym anvandareMemberhar även läst att kvinnor bör öka sitt kcal intag vid menstruation. stämmer detta?
9 januari, 2009 at 10:20 #470194Anonym anvandareMemberGustaf Lindberg wrote:Nu ska jag helt skamlöst dra en vild gissning och säga följande;Jag tror att hon kommer förlora vikt om hon äter 1500kcal om dagen och aktiverar sig lite. Känns som din uträkning är i underkant. Har svårt att se att du (som väger runt 80kg?) endast ska äta 2000kcal om dagen för att hålla en balans. Möjligen om du ligger i sängen och andas 1 gång i timmen. Men det känns som att 2000kcal måste vara resultatet av en uträkning med väldigt låg aktivitetsnivå.
Med en vikt på 82 och längd på 175 och en ålder på 20 ska jag ha ca 1950 för att ligga på balans, till och med mindre än 2000 men har satt upp 2000 för tyckte själv det lät lite:) Men vadå? Är det jag som räknat totalt åt helvete? Räknat från deffguiden?
Klart hon går ner om hon äter som hon ska och bara aktiverar sig. Men nu tänkte jag på en helt vilodag där hon bara tittar på säsong 2 av Desprate Housewife eller vad det nu stavas och endast rör sig genom att gå på wc och ev. ut med hunden? Då känns 1000 kcal way to low.
Grandmaster wrote:]Nej, det är fullkomligt ologiskt att sätta -500 kcal per dag oavsett vad det gäller. Att gå ner 0,5 kg/v är en helt annan sak för en 55 kg tjej än vad det är för en 90 kg kille – i synnerhet om det handlar om att gå från normalviktig till deffad.Kvinnors kroppar reagerar mycket hårdare på samma kaloriunderskott i jämförelse med män, även då man tar hänsyn till faktorer som kroppsfett och kroppsvikt. Finns otaliga studier på detta.
Starta hellre på -350/400 per dag och räkna med -1 kg per tre veckor. Se till att din sambo väger sig sällan, annars kan hon lätt bli frustrerad och skita i dieten. Varannan eller var tredje vecka kan vara lämpligt.
Okej, då har jag iallafall tänkt på ”rätt sätt”. Tänkte också på att kvinnor bör reagera lite annorlunda. Min sambo är som jag, ”min vilja är min styrka” och det innebär att hon skulle kunna väga sig varje dag utan att bli nojjig. Hon räknar ända bara varann vecka.
Men då kör vi på -250/300 som vi tänkt oss. Känns iaf något bättre än 985 kcal på en vilodag:) Och självklart räknar vi in mer när hon tränar osv!
Tack för svar!
9 januari, 2009 at 12:00 #470195Anonym anvandareMemberFörsök att inte se det som antal kg, utan snarare som antal procentenheter kroppsfett. Ett kg fett hit eller dit gör större skillnad på en mindre kropp än vad det gör på en större.
9 januari, 2009 at 20:27 #470196Anonym anvandareMembernnnn4 wrote:har även läst att kvinnor bör öka sitt kcal intag vid menstruation. stämmer detta?Att äta ordentligt med järn och folsyra är nog klokt i alla fall. Om just kcalintaget behöver justeras har jag aldrig hört något om men jag säger inte emot dock.
Kan du kanske ha förväxlat det med kvinnors risk för utebliven menstruation vid får låga kroppsfettnivåer (som ju kan bli en naturlig följd av lång tids inadekvat kcalintag)?
10 januari, 2009 at 10:41 #470197Anonym anvandareMemberVar bara inte rädd för det bra fettet:emo-thumb
Skulle själv lägga mig lite högre i kcal och försöka styra det med träning i första skedet.19 januari, 2009 at 22:54 #470198Anonym anvandareMemberMartin_Johansson wrote:Med en vikt på 82 och längd på 175 och en ålder på 20 ska jag ha ca 1950 för att ligga på balans, till och med mindre än 2000 men har satt upp 2000 för tyckte själv det lät lite:) Men vadå? Är det jag som räknat totalt åt helvete? Räknat från deffguiden?Kollade dina värden enligt metod från Nordiska Närings Rekommendationer från 2004 (NNR 2004)
Basalmetabolism 1993 kcal, men detta är kaloriförbrukningen under total vila, sen får du multiplicera detta med värde för Fysisk aktivitetsnivå (Physical Activity Level = P.A.L.) mellan 1,4 och 2,1 beroende på hur aktiv du är. Så allt från 2706 till 4059 kcal per dag. Jag skulle rekommendera dig att skriva ner rubbet du äter och dricker (icke diet) under en vecka och räkna ut ditt energibehov från det. Jag tränar tre dagar i veckan, promenerar totalt en timme per vecka och har i övrigt stillasittande livsstil och mitt P.A.L. brukar ligga på ca 1,6 till 1,8.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.