Home › Forums › Deff och fettminskning › Lågfettskost vs Högfettskost?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 juli, 2010 at 21:31 #464333Anonym anvandareMember
Visst är det fortfarande den totala mändgen energi,kcal som är avgörande för reducering av fettprocent oavsett om man dietar på lågfettskost eller högfettskost?
Jag har nämligen hittils ätit lågfettskost (fettskräck javisst!) men har tröttnat på blodsockerdipparna och hungern. Funderar nu på att byta ut kolhydraterna jag ätit mot naturliga fettkällor som tex. smör, avokado, olja, nötter, bacon och några mjölkfettsprodukter. Max 5% kolhydrater, ketodiet alltså med fett som bränsle.
Men fortfarande kcal in – kcal ut som gäller inte sant? dvs hålla samma underskott på -500 kcal/dag?
Några nackdelar med lchf i rent fettreduceringssyfte när det handlar om 3-4kgs fettmassa som ska bort?
6 juli, 2010 at 21:31 #65960Anonym anvandareMember6 juli, 2010 at 23:54 #464334Anonym anvandareMemberOnedge wrote:Några nackdelar med lchf i rent fettreduceringssyfte när det handlar om 3-4kgs fettmassa som ska bort?Nej
7 juli, 2010 at 05:12 #464335Anonym anvandareMemberOnedge wrote:Men fortfarande kcal in – kcal ut som gäller inte sant? dvs hålla samma underskott på -500 kcal/dag?Ja, om du vill hålla nedgången i ungefär samma tempo som tidigare. Var förberedd på att tappa lite extra vikt de första dagarna i form av vätska då du inte längre kommer äta kolhydrater.
7 juli, 2010 at 11:22 #464336Anonym anvandareMemberHur högt kan man ligga kolhydratsmässigt utan att förstöra omställningen från kolhdyratsbränsle till fett som bränsle i början ketodieten? Att ligga på 5% är säkert ett mindre problem om man kör styrketräning med få reps eller inte är så aktiv i övrigt, men jag tränar både intensiv konditionsträning och styrketräning (crossfit) och vill kunna hålla igång träningen även den första månaden av ketodieten vilket jag insett inte kommer gå på så lågt kolhydratsintag.
Förstör jag omvandlingen till fett som bränsle om jag lägger mig över 100g/dag? Jag har tidigare ätit ca 50-60% kolhydrater, om jag går ner till 20%, kommer detta göra någon skillnad i förmåga att reducera fettprocenten? om man inte kör strikt ketodiet, dvs använder en del kolhdyrater som bränsle (kanske 20%), använder då kroppen fettet som bränsle överhuvudtaget eller kan man isf lika gärna köra på lågfettskost?
7 juli, 2010 at 14:53 #464337Anonym anvandareMemberAv ditt resonemang så behöver du nog läsa på lite, du kan börja här: [http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/how-many-carbohydrates-do-you-need.html]
7 juli, 2010 at 15:01 #464338Anonym anvandareMemberOm du är riktig ketofanatiker kan du köpa Lyles bok.. här är en resension av Martin Berkhan:
[http://leangains.blogspot.com/2008/07/book-reviews-best-of-lyle-mcdonald.html]8 juli, 2010 at 23:13 #464339Anonym anvandareMemberDu kan även roa dig med att kika i LCHF-FAQ:en på [http://tinyurl.com/lchf-faq]
9 juli, 2010 at 10:51 #464340Anonym anvandareMemberTack för länktips!
hursom, jag lägger om från ca 50-60% kolhydrater om dagen, till 10-15% (50-100g) och ser om jag får ut effekten jag vill ha av lchf. dvs, förenkla deffen av 3kg kroppsfett, jämnare blodsocker, piggare, uthålligare etc. Fortsatt ca 500 kcalminus/dag. Eftersom jag innan ätit mest kolhydrater och protein borde det hursom få några slags sekvenser! Just nu mest en seg hjärna, stumma ben och 2,5kgs vattenförlustsynpunkter?
9 juli, 2010 at 11:33 #464341Anonym anvandareMemberOnedge wrote:synpunkter?Låter inte fel. Men samtidigt känns det lite som att du är ganska otålig. Inget illa menat men jag får den känslan. Att äta för lite överhuvudtaget kan påverka negativt och eventuell omställning till vad man kallar ”fettdrift” kan ta tid.
Så ge inte upp om det känns tufft redan efter 2-3 veckor t.ex.
9 juli, 2010 at 12:54 #464342Anonym anvandareMemberjag skulle kunna heta otålig i förnamn yes ska bli spännande den närmaste tiden iaf, lovar å ge det minst 2 månader!
17 juli, 2010 at 11:55 #464343Anonym anvandareMemberOnedge wrote:jag skulle kunna heta otålig i förnamn yes ska bli spännande den närmaste tiden iaf, lovar å ge det minst 2 månader!Hur går det för dig Onedge?
20 juli, 2010 at 20:00 #464344Anonym anvandareMemberHej!
Inne på tredje veckan och magen har innan, under och efter helgen strejkat med både värk och diarre. Har hållt mig runt ca 30-40g kolhydrater (knappt 10%) om dagen och ungefär 1800 kcal. Första veckan bjöd på extrem matthet, huvudvärk, trögtänkt, 3 kgs vattenförlust och enormt stumma benmuskler. Andra veckan var i princip samma, känner mig mer utvilad om morgarna på mindre sömn.
Det häftigaste är att jag känt en enorm uthållig styrka i benen under mina löppass. Igår sprang jag långdistanspasset (11km) kl sju på kvällen med lunchen kl 12 som senaste måltid, och det fungerade prima! Helskumt för mig som alltid tajmat in kolhydratsmellanmål innan träningen.
Men! Jag kommer öka kolhydraterna (då främst från grönsaker och rotfrukter, bönor, linser, quinoa, hirsch) till ca 20% (och 50-60% fett, resten protein) för att få ordning på magen. Egentligen tror jag på lagom är bäst (fortfarande kcal in – ut som är avgörande!), visst att kolhydraterna hämmar fettoxidationen men för oss vanliga dödliga som inte tävlar i fitness etc torde skillnaden det har för fettreduceringen vara marginell?
Lär få tillbaka ett par kilo vatten, vilket såklart är tråkigt, kroppen är ju fastare utan men 20% får fortfarande anses som lågkolhydratskost, och jag tror det kommer fungera bättre för mig som tränar 5-6 dar i veckan.
Återkommer
20 juli, 2010 at 21:28 #464345Anonym anvandareMemberIntressanta erfarenheter Onedge, tack för en utförlig redogörelse!
Själv är jag inne på fjärde veckan med att äta lchf. Jag hade inga som helst problem med vare sig huvudvärk eller risig kista när jag lade om kosten.
Intressant att dieten verkar fungera bra ihop med löpningen. Kör du styrketräning också?
Jag misstänker att dieten fungerar betydligt bättre för uthållighetsidrotter än för styrketräning.
21 juli, 2010 at 07:32 #464346Anonym anvandareMemberKul att dieten gått bra för dig, vi är ju alla olika och man måste hitta det som funkar för en själv.
Innan jag la om kosten tränade jag crossfit 2 gånger i veckan. dvs högintensiv styrketräning i serier utan vila med högt antal reps. bara basövningar, dips, chins, armhävningar, knäböj, marklyft, thrusters, kettlebells, bålövn och en hel del burpees och upphopp inlagt också.
de senaste veckorna har jag inte haft orken och styrkan att träna så intensivt, har helt enkelt tagit tvärslut efter 10 rep. pulshöjare som burpees och upphopp har det inte varit frågan om. så har blivit tyngre styrketräning med färre antal reps istället, samma styrkeövningar.
strikt lchf lämpar sig nog bra för lågintensiv uthållighetsträning tror jag också. och många är det som tränar tung styrka på lchf och tycker det fungerar fint. man får testa sig fram
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.