Lågfettskost vs Högfettskost?

Home Forums Deff och fettminskning Lågfettskost vs Högfettskost?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • Author

Vad åt du när magen strejkade då? Att mat blir dålig i sommarvärmen känns ju inte direkt som raketforskning.

Jag fick första ”magattacken” timmen efter frukost i fredags. misstänkte genast min hemmagjorda nöt/frömusli-blandning som stått i skåpet i köket, visserligen i en tät burk men ändå, tänkte de kanske hade härsknat i värmen så slängde den sen under em. magont hela helgen och nästa magattack igår efter lunch, efter att ha käkat det jag åt i måndags så kan inte skylla på matförgiftning.. gjort ny musli (nu med 15% fiberhavregryn!) som står i kylen, funkar fint! lite mer fibrer så ska nog magen ordna upp sig!! :D

Inkubationstiden är längre för de flesta matförgiftningar än bara senaste måltiden.

Ny fråga! :)

I deffguiden står:

”Ett mål som kanske bör vara fettsnålare än de andra vanliga målen är frukosten, då ett högt fettintag vid den tidpunkten försämrar insulinkänsligheten flera timmar framåt.”

Skulle någon kunna förklara vad detta innebär? Försämrad insulinkänslighet? Och hur pass stor inverkan har det?

Min frukost består numera nämligen av ½ portion fiberhavregrynsgröt, med mjölk, rivet äpple, 15g egengjord nöt-frömusli, 1 ägg och ibland en knäckemacka. Undrar om jag ska plocka bort nötmuslin eftersom den drar upp fettprocenten på frukosten en hel del. Vad har det för effekt med/utan?

Onedge wrote:
    Skulle någon kunna förklara vad detta innebär? Försämrad insulinkänslighet? Och hur pass stor inverkan har det?

Sluta övertolka. Det handlar framför allt om att glukostoleransen är högre då så OM man vill äta mer kolhydrater finns troligtvis fördel att låta den måltiden vara lite mer kolhydratbaserad. Då blir det ju per automatik lägre fettandel (om proteinet hålls konstant).

Och det är så att mättat fett akut försämrar insulinkänsligheten något, det sker oavsett om det är frukost eller ej. Men akut nedsatt insulinkänslighet är av mindre betydelse vid lågkolhydratkost.

Jag är övertygad om kost med lågt kolhydratintag i längden ger bättre insulinkänslighet oavsett vad akuta effekter av mättat fett har. Du stirrar dig blind på petitesser.

Bra, då tänker jag fortsätta käka mina nötter om morgnarna!! :D

Om man skall diskutera nötter och insulinkänslighet lär det finnas mer stös för att det i så fall har en positiv än negativ inverkan. Kolla upp referens 1, 2 och 3 här exempelvis:

[http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/]

Ok Eddie, got another one for you master! :D

Jag bestämde ju mig för att testa lchf för fem veckor sen och körde strikt i 2-3 veckor tills magen fettstrejkade. Har gått tillbaka till min ”gamla” kost med något högre andel fett, GI-varianten, 30% protein, 30-40% fett 30-40% kolhyd, som jag trivs betydligt bättre med.

Jag, som många andra som testat lchf, upplevde extrem svaghet första veckan, framförallt i benmusklerna och problemet är att denna stumhet i benen sitter i fortfarande (efter två veckors gi-kost)! Varför?! Om jag går morgonpromenader, går på stan, eller sticker ut och springer är det med bly i lårmusklerna. Igår var jag nära att avbryta löppasset för att jag knappt tog mig framåt.

Enda gången jag känt normal styrka i benen var i lördags kväll, på min ätardag när jag tryckte i mig en halv liter popcorn och 200g lösgodis under bion. 1-2 timmar efteråt, ute på stan kände jag mig Stark i benen, dvs normal! Sockerchock?!

Magen har rättat till sig men kommer mina benmuskler börja bete sig normalt igen?! :P Kan det vara för att jag äter för lite? 1500-1800 kcal/dan och ca 3-400 träningsminuter/vecka. är ju pigg i övrigt, det är bara benen som inte hänger med!

Onedge wrote:
    Ok Eddie, got another one for you master! :D

Jag bestämde ju mig för att testa lchf för fem veckor sen och körde strikt i 2-3 veckor tills magen fettstrejkade. Har gått tillbaka till min ”gamla” kost med något högre andel fett, GI-varianten, 30% protein, 30-40% fett 30-40% kolhyd, som jag trivs betydligt bättre med.

Jag, som många andra som testat lchf, upplevde extrem svaghet första veckan, framförallt i benmusklerna och problemet är att denna stumhet i benen sitter i fortfarande (efter två veckors gi-kost)! Varför?! Om jag går morgonpromenader, går på stan, eller sticker ut och springer är det med bly i lårmusklerna. Igår var jag nära att avbryta löppasset för att jag knappt tog mig framåt.

Enda gången jag känt normal styrka i benen var i lördags kväll, på min ätardag när jag tryckte i mig en halv liter popcorn och 200g lösgodis under bion. 1-2 timmar efteråt, ute på stan kände jag mig Stark i benen, dvs normal! Sockerchock?!

Magen har rättat till sig men kommer mina benmuskler börja bete sig normalt igen?! :P Kan det vara för att jag äter för lite? 1500-1800 kcal/dan och ca 3-400 träningsminuter/vecka. är ju pigg i övrigt, det är bara benen som inte hänger med!

Jag är inte Eddie och jag kan inte besvara dina frågor, tänkte bara dela med mig lite av egna erfarenheter av lchf. :p

Jag körde väldigt strikt lchf i ca en månad men har nu gått över till att äta mer kolhydrater, framför allt på träningsdagar. Det lustiga är att när jag åt lchf så fungerade magen väldigt bra men så fort som jag började äta kolhydrater igen så blev det en massa gurglande i magen och jag kände mig däst.

Jag hade inga som helst problem med promenader på lchf och gick ofta två timmar om dagen. Styketräningen var däremot jobbigare och där förlorade jag mycket ”repsuthållighet”, i brist på ett annat ord, och det var därför som jag bestämde mig för att börja äta lite mer kolhydrater.

Numera försöker jag att hålla nere kolhydratsintaget på vilodagar, med varierande resultat. :D

Viewing 9 posts - 16 through 24 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.