lätt jogg eller rask promenad?

Home Forums Deff och fettminskning lätt jogg eller rask promenad?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

vad bränner bäst? om jag ska ta en koffeintablett innan varje passtre fyra gr veckan plus gymträning

Det som förbrukar mest energi är den högsta intensiteten du kan hålla under så lång tid som möjligt.

För dygnets fettförbränning är det energibalansen som avgör; ingen träning, oavsett intensitet, ökar dygnets fettförbränning vid en viss energibalans.

King Grub wrote:
    För dygnets fettförbränning är det energibalansen som avgör; ingen träning, oavsett intensitet, ökar dygnets fettförbränning vid en viss energibalans.

Tror inte alla hänger med här riktigt…
    Vi kan anta att kroppen kan förbränna lika många gram fett som vi väger i kg/dygn.
    Ex. En kille på 80 kg kan förbränna 80g fett/dygn = 720 kcal.
    Mao så är det ingen idé att ligga på mer minus/dygn än så för att påskynda fettförbränningen.
    Tyvärr så ligger endel på upp till ett par 1000 kcal minus/dygn i tron att förbränna mer fett (massa träning och lite energi). Har gjort så själv. Resultatet blir i regel sämre för formen pga. den stora stressen man utsätter kroppen för.
    Sedan intar man mycket koffein och liknande, sover för lite. Ännu mera stress på kroppen, ”varför går jag inte ner”, får nog öka lite till…! :D

Saintropez wrote:
    vad bränner bäst? om jag ska ta en koffeintablett innan varje passtre fyra gr veckan plus gymträning

Lätt jogg bränner lika mycket fett totalt sett under dygnet men mindre muskler.
    15min jogg = 1timme promenad ungefär (inkl. efterförbränningen)

Men det är som herr Grub säger……det viktigaste är att du äter för lite

Koffein kommer inte göra dig deffad…det kan ev. hjälpa dig lite…..väldigt lite..
    Det är ju klart en fördel att träningen går mentalt lättare om man tagit lite koffein innan.

Väljer du promenader kan koffeinet bromsa muskelnedrytningen något……men det är fortfarande överlägset bättre att jogga……

RobinRavn wrote:
    Väljer du promenader kan koffeinet bromsa muskelnedrytningen något……

Hur funkar det?

smurfpucko wrote:
    Hur funkar det?

Förhöjd fettoxidation. Istället för att använda muskelprotein som bränsle kan kroppen frigöra fett lite lättare pga. koffeinet.

Piss i havet skulle jag tro. :emo-thumb

Saxat från annat forum ”Max fettoxidation under aktiviteten nås vid en intensitet av 60-65% av Vo2Max. Förväxla inte med maxpuls.”

Vo2Max utläses som maximal syreupptagningsförmåga och sin maxpuls brukar väl räknas fram med formeln 220 – Å. Å står då för åldern i år, tex 25.

Är man sedan en jävel på att räkna så ska man kunna omvandla maxpulsen till Vo2Max med ”ekvationen %MHR=0.64 × %VO2 Max + 37”.

Detta är ju då rena rama grek-cypriotiskan för mej och hoppades därför att någon begåvad kan hjälpa mej att räkna ut den optimala intensiteten för mej om jag vill tömma fettdepåerna med bibehållen muskelmassa. Kan räkna med mej som är 25år då tack.

Mvh

vtkdf wrote:
    Detta är ju då rena rama grek-cypriotiskan för mej och hoppades därför att någon begåvad kan hjälpa mej att räkna ut den optimala intensiteten för mej om jag vill tömma fettdepåerna med bibehållen muskelmassa.

”Rule of thumb”: Är det så invecklat att man inte fattar ett dugg är det troligtvis inget man har någon användning av i praktiken.:D

Skämt åsido behöver du verkligen inte veta hur du uppnår 60% av VO2max under din konditionsträning. Nu är ju jag löpare så det kanske är lite väl partiskt men jag tyckler definitivt du skulle försöka springa istället för promenader.
    Springa ger en konditionsökning (nej promenader bör inte ses som konditionsträning, då är konditionen ohälsosamt värdelös) och tar dig samma sträcka på kortare tid. Högre intensitet förbrukar dessutom mer energi även om distansen är densamma. Huruvida fettoxidationen eller kolhydratoxidationen är primär under aktivitet är ganska oväsentligt. Dock innebär bättre kondition ökat antal mitokondrier i muskelcellerna, ökad effektivitet hos dessa, bättre effektivitet hos GLUT4-receptorer på muskelcellernas membran (således bättre glukostolerans) och under en viss intensitet kan kroppen använda fett som energikälla i högre grad än vad den kan vid samma intensitet men sämre kondition.

För viktbalansen är det inte särskilt väsentligt men indirekt påverkar det eftersom en ökad procentuel fettförbränning under aktivitet samtidigt innebär besparing av glykogen och således kanske man orkar längre ( = orkar fortsätta att förbruka kcal:up:)

Eddie Vedder wrote:
    ”Rule of thumb”: Är det så invecklat att man inte fattar ett dugg är det troligtvis inget man har någon användning av i praktiken.:D

Skämt åsido behöver du verkligen inte veta hur du uppnår 60% av VO2max under din konditionsträning. Nu är ju jag löpare så det kanske är lite väl partiskt men jag tyckler definitivt du skulle försöka springa istället för promenader.
    Springa ger en konditionsökning (nej promenader bör inte ses som konditionsträning, då är konditionen ohälsosamt värdelös) och tar dig samma sträcka på kortare tid. Högre intensitet förbrukar dessutom mer energi även om distansen är densamma. Huruvida fettoxidationen eller kolhydratoxidationen är primär under aktivitet är ganska oväsentligt. Dock innebär bättre kondition ökat antal mitokondrier i muskelcellerna, ökad effektivitet hos dessa, bättre effektivitet hos GLUT4-receptorer på muskelcellernas membran (således bättre glukostolerans) och under en viss intensitet kan kroppen använda fett som energikälla i högre grad än vad den kan vid samma intensitet men sämre kondition.

För viktbalansen är det inte särskilt väsentligt men indirekt påverkar det eftersom en ökad procentuel fettförbränning under aktivitet samtidigt innebär besparing av glykogen och således kanske man orkar längre ( = orkar fortsätta att förbruka kcal:up:)

Det är enklare i praktiken än i teorin……
    Ju hårdare du tränar desto snabbare fettförbräning och mindre muskelförbränning.
    Skillnaden mot lågintensiv träning är enorm.

Med hård träning menas att musklerna töms så fort som möjligt på glykogen (lagrat socker)
    Hur länge du tränar har ingen större betydelse..det är hur extremt hårt du kan pressa dig som räknas.
    (T.e.x. hur många reps du kan pressa dig att lyfta när du passerat smärtgränsen eller hur många sekunder du kan pressa dig att springa extremt fort)

Förklaring till varför promenader är ineffektivt:
    Promenader bryter ner musklerna under själv promenaden och minskar muskeluppbyggnaden under hela dygnet (genom att minska tillverkningen av muskeluppbyggande ämnen).
    Detta gör att kroppen förbränner mindre fett då nedbrutna muskelproteiner täcker upp en del av underskottet.
    Kroppen reagerar så därför att det är onödigt energikrävande att behålla en bära runder vita(stora) muskelfibrer om man tränar lågintensivt och länge.
    På stenåldern va det livsnödvändigt för kroppen att göra sig av med musklerna före fettet om man skulle överleva att transportera sig långa sträckor till fots.

Väldigt enkelt i praktiken, logiskt..och många studier tyder på att det är så det funkar.

RibonRavn: Jag måste fråga, var det ett svar där du instämmer eller motsäger det jag skrev?:D Jag menade nämligen precis det du skrev men kanske uttryckte mig på ett sätt som antydde motsatsen?

Kontentan i mitt inlägg var iaf just att jag tycker det är effektivare på alla sätt att ha en lite högre intensitet än att köra på dom evinnerliga promenaderna om nu effekt är vad man vill ha och inte bara en mysig promenad.;)

Eddie Vedder wrote:
    RibonRavn: Jag måste fråga, var det ett svar där du instämmer eller motsäger det jag skrev?:D Jag menade nämligen precis det du skrev men kanske uttryckte mig på ett sätt som antydde motsatsen?

Kontentan i mitt inlägg var iaf just att jag tycker det är effektivare på alla sätt att ha en lite högre intensitet än att köra på dom evinnerliga promenaderna om nu effekt är vad man vill ha och inte bara en mysig promenad.;)

Blandade ihop delar av ditt inlägg med delar av ett annat jag läste tidigare…ursäkta blev lite fel där……..

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.