Lchf

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Har tänkt att inleda med en LCHF diet snart.
    Har testat det halvt tidigare, men då jag inte läste på tillträckligt kände jag efter en veckas tid att övergå till det normala.

Det jag främst skulle vilja få råd om är recept och en höftning – ungefärlig mängd mat jag skulle behöva sätta i mig.

Under 2011 våren var jag på gymmet 3-5 gånger i veckan och byggde upp mig till en bra nivå, dock försvann inte kroppsfettet som jag skulle ha velat.
    Då vägde jag 83 kg och är 1,79 cm lång.

Under hösten som var bestämde jag mig för att gå ner i vikt och började springa samt gå på boxning. Detta ledde till att min nya vikt är 75 kg.

Nu har jag bestämt mig åter för att börja träna och få tillbaka de muskler jag har förlorat men samtidigt försöka få bort de extra kilona. Jag vet att man inte kan bygga muskler samtidigt som man försöker gå ner i fett. Men vill hitta en mellanväg till det hela.

Planen är att gymma 3 gånger i veckan, boxas 2 gånger samt ett försök till löpning en gång.

Försöker äta tre gånger per dag och trivs väldigt mycket med det då mitt arbete är intensivt och börjar tidigt på morgonen och slutar sent på kvällen. Därför förbereder jag alltid mig på söndagarna med att göra matlådor inför veckans alla arbetsdagar.
    Kyckling och ägg har oftast varit den mest naturlig del av min kostcirkel.

Kontentan till det hela, är det någon som vet på ett ungefär hur mycket jag ska stoppa i mig, tips på recept eller något annat bra tillvägagångssätt för att kunna få tillbaka de muskler jag har förlorat samt ändå få bort det sista på magen?

Det behöver egentligen inte vara en LCHF diet, men efter ha läst ganska mycket om att det är den mest vetenskapligt bevisade dieten som fungerar är det någonting som jag skulle vilja pröva.

Alla tips är helt enkelt välkomna!:)

/Tack på förhand!

Robin.sm wrote:
    men efter ha läst ganska mycket om att det är den mest vetenskapligt bevisade dieten som fungerar är det någonting som jag skulle vilja pröva.

Vill inte förstöra det roliga men det där stämmer inte. Du kan absolut testa den, många mår jättebra av den och det finns förmodligen ingen anledning att tro att det skulle vara farligt om du bara väljer bra råvaror (som med alla dieter). Men att den i studier om och om igen visar sig överlägsen är – milt uttryckt – att tänja på sanningen.

Prins Korv wrote:
    Jag är 50 år och rejält överviktig, 135 kilo! Jag kommer att följa denna diet också men med en annan syn. Det är väldigt lätt att äta snålt med denna diet, man slipper hunger. Inte bara slipper man hungern utan jag tror också att kroppen jobbar rejält hårt på fettdepåerna. Enkelt utryckt, man blir mer slimmad än kanske någon annan diet där man tillåter mer kolhydrater. Så jag tycker att denna diet verkar vara den bästa. Jag vet att ett visst kaloriunderskott i länden ger samma viktförlust men jag tror att slutresultatet blir bättre med LCHF… inget överflödsskinn, mer muckler kvar:)
    Som jag känner, är denna väg att gå… överlägsen!

Ja det är ingen hemlighet att många äntligen finner hälsan när de hittat LCHF. Eller i alla fall äter något i den stilen. Ingen kan säga emot de anekdoterna. Men därifrån ska man inte extrapolera till att prata om ”det bästa för alla” och tänja på de vetenskapliga rönen in absurdum.

Det är dock inget du gör nu men det görs ofta. :)

Anekdoter finns det gott om inom LCHF-rörelsen och helt klart är att väldigt många människor fått ett helt nytt liv genom att anamma den typen av kosthållning.

Du verkar vara precis rätt person för LCHF. Du är rejält överviktig och i medelåldern. Jag skulle våga sätta pengar på att du kommer att trivas fantastiskt bra med dieten och förlora en hel del kroppsfett på kuppen.

Men att LCHF skulle vara överlägsen för alla är helt enkelt inte sant.

Själv lyckades jag bli väldigt fet väldigt fort på den typen av kosthållning och någon mättnad såg jag inte röken av. Jag har aldrig lyckats bli så fet samtidigt som jag varit så hungrig någon gång tidigare men då har jag å andra sidan ett helt annat utgångsläge än du har, både vad gäller ålder och nivåer av kroppsfett.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.