LCHF vid deff

Home Forums Deff och fettminskning LCHF vid deff

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Jag undrar om man kan köra LCHF vid deff eller om man förlorar muskelmassa då? Tacksam för svar.

Flyttad till rätt forumdel. :)

Klart du kan. Jag hade dock satsat mer på en kolhydratreducerad kost med fokus på ett högt proteinintag och ett medelhögt fettintag.
    Du kan dieta på alla möjliga vis. Finns till och med en kille som dietade på Jelly Beans i syfte att bevisa att så länge du ligger på underskott så kommer du gå ner i vikt. Sen är det givetvis skillnad på vikt och vikt. Jag skulle aldrig själv dieta på lösgodis t.ex.

Tommy Ivarsson wrote:
    Klart du kan. Jag hade dock satsat mer på en kolhydratreducerad kost med fokus på ett högt proteinintag och ett medelhögt fettintag.

+1.

Plusettar också. Finns flera nivåer av LCHF men ingen är egentligen att rekommendera om man vill få ut det mesta av sin träning. Hitta din egen nivå där du får i dig tillräckligt med kolhydrater för din träning.
    LCHF säger inte direkt någonting om proteinintaget heller vilket du bör hålla högt vid en deff som Tommy skriver.

Hade i och för sig tänkt hålla ett högt proteinintag, men vid närmare eftertanke är det nog bättre med en ”vanlig” deff. Var mest nyfiken vad ni hade för åsikter om Lchf vid träning och deff.

LCHF är typ för 50åriga gubbar som vill förlora lite av magen samtidigt som de inte behöver röra på sig, och fungerar inte(iaf inte den extrema versionen) i kombination med hård träning. Klart det finns extremfall, men om man ska köra styrketräning och eventuellt cardioträning och vill ha så mycket muskler som möjligt är det väl ingen nyhet direkt att ett ständigt väldigt lågt kolhydratintag inte direkt är att rekomendera. LCHFare kom gärna med synpungter om ni tycker jag har fel :)

fitnesserik wrote:
    LCHF är typ för 50åriga gubbar som vill förlora lite av magen samtidigt som de inte behöver röra på sig, och fungerar inte(iaf inte den extrema versionen) i kombination med hård träning. Klart det finns extremfall, men om man ska köra styrketräning och eventuellt cardioträning och vill ha så mycket muskler som möjligt är det väl ingen nyhet direkt att ett ständigt väldigt lågt kolhydratintag inte direkt är att rekomendera. LCHFare kom gärna med synpungter om ni tycker jag har fel :)

Björn Ferry vann OS-guld på en LCHF-diet.
    Jonas Colting (Ultraman World Champion) förespråkar LCHF.
    Nu är de visserligen inte bodybuilders, men att säga att LCHF inte fungerar med hård träning… :O

Visst kan du göra det; sannolikt finns det bara fördelar med mer ketogena dieter vid deff om man trivs med det. Dessutom upplever en del människor ett uppsving i humöret och en lätt eufori på lågkolhydratsdieter (förmodligen katekolamin/ketonkropps-medierad), medan andra blir låga.

I övrigt orkar man inte särskilt mycket på LCHF i form av intensiv träning som är mer än ett par set och med högre reps, för att inte tala om konditionsträning på någorlunda intensiv nivå. Men vid deff kan det fungera bra. En annan fördel är att många upplever att mat/söt-sug minskar drastiskt.

fitnesserik wrote:

LCHF är ju inte Atkins direkt, finns finns ju mer och mindre strikta varianter. Lite kolhydrater finns ju i det mesta. Det handlar om att stryka det stärkelserika för de flesta.

ilsk3n wrote:
    fitnesserik wrote:

Björn Ferry vann OS-guld på en LCHF-diet.
    Jonas Colting (Ultraman World Champion) förespråkar LCHF.
    Nu är de visserligen inte bodybuilders, men att säga att LCHF inte fungerar med hård träning… :O

Ja dessa killar kör LCHF och visst fungerar det. Kroppen kommer prestera ändå, men jag personligen tror att de hade presterat bättre med mer kolhydrater då det är långdistanstävlingar som denna.
    Att använda fettsyror som främsta energikälla kostar runt 10% mer syre gentemot glykogen/glukos vilket blir viktigt vid såna här uthållighetslopp.

Sen äter Ferry och Colting enorma mängder mat och får säkerligen i sig några hundra gram kolhydrater varje dag, men sett till E% så är den procentuella mängden kolhydrater fortfarande relativt låg.

fitnesserik wrote:

Ja det är ju rent trams.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.