Home › Forums › Deff och fettminskning › Less is More
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 maj, 2008 at 00:36 #73199Anonym anvandareMember22 maj, 2008 at 00:36 #581656Anonym anvandareMember
Tjenare!
Jag har sedan 4 månader tillbaka bestämt mig för att få ordning på min kropp, något som varit löjligt underprioriterat tidigare. För 4 månader sedan vägde jag 113kg med en längd på 182cm. Har tränat i drygt 2 år även om jag under den tiden inte brydde mig allt för mycket vad jag åt och drack.
När jag väl började att banta hade jag ingen direkt koll på hur tusan man skulle göra, kcal in < kcal ut verkade som något självklart så jag körde på det. Första månaden gick väl relativt bra och jag gick ner runt 4kg, detta var ju givetvis uppmuntrande så jag försökte ta det till gränsen av vad jag klarade av. Sagt och gjort, veckan efter låg jag på ett intag mellan 300 och 600 kcal. Jag är och var fullt medveten om att detta var dumt, tänkte däremot att det skulle vara lite kul att se hur fort man kunde gå ner. Jag gick ner 20kg på lite mindre än 2 månader. Min diet resluterade däremot i blåmärken och kraftigt försämrade resultat i allt jag gjorde, yrsel när man rörde sig och lite andra mindre fel. Min filosofi var att om jag kunde gå ner till en vikt jag trivdes med skulle jag kunna ta 2-3 år på mig att bygga upp det jag tappat i muskler och annan hälsa. På så sätt räknar jag med att min totala livslängd mest troligt ökar.
Jag kan inte säga att jag ångrar min idioti, däremot är det inget jag tänker fortsätta med eller göra om. Numera väger jag 92kg och mitt mål är att deffa bort 12kg under sommaren, om det är möjligt eller inte är jag inte helt säker på. Nu när ni vet lite om min situation har jag lite frågor jag hoppas jag kan få hjälp med, har läst en hel del på egen hand men mycket är ju lite luddigt och inte helt enkelt att tolka när man inte är så insatt.
I deff-guiden står det ”styrketräning ger förhöjd energiförbränning upp till 48 timmar efter själva träningspasset”, detta är i ett stycke som även handlar om motion. Gäller det även för motion?
Hur ska jag träna cardio? Om jag har som mål att ställa om min livsstil och hoppas på att kunna börja springa några dagar i veckan även efter min målvikt ska jag ändå köra intervallträning som bränner mest kcal eller vad blir bäst i det långa loppet?
Är det realisitiskt att gå en promenad på morgonen eller kvällen när tillfälle ges, kommer det förbättra mitt resultat? (både kondition och vikt -mässigt).
Jag använder löpbanden på gymmet, är mätaren som räknar kcal tillförlitlig? Kan jag addera den siffran till dagens kcal-underskott?
Folk talar om att kroppen ställer in sig på svält vid så extrema förhållanden som jag nämde innan, finns det någon sanning i detta? Om det finns det, hur ska jag räkna då och hur gör jag för att återställa det?
Jag planerar att gå/springa 3 gånger i veckan och träna ett rätt så lätt helkroppspass 2 gånger i veckan, är det bra med den träningen eller bör jag lägga på mer eller kanske ta bort lite?
Jag har räknat min RMR(?) till 2300 per dag, hur bör detta fördelas över näringsämnen för att nå bra resultat?
Hur ska måltiderna fördelas? Efter de senaste månaderna har jag mer eller mindre helt tappat kopplingen mellan hunger och att äta, jag ignorerar det omedvetet och ställer därför numera min klocka efter måltiderna.
Hjälper en ”ätardag” på något sätt min viktnedgång? Har det alltså någon positiv effekt eller är det helt enkelt en liten ”belöning” för att man deffar?
Jag ser nu att det blev väldigt många frågor. Hoppas jag inte framstår som allt för tjatig eller lat, när jag hittade forumet var det många gånger fler frågor jag hade.
Jag ska tillägga att jag är 20 år gammal.
JakobP
22 maj, 2008 at 13:26 #581657Anonym anvandareMemberJag ska först och främst tacka så mycket för dina svar, det är däremot några saker jag inte riktigt fick klart för mig..
Z.. wrote:2 Gör det som du tycker är kul. Det är bäst i det långa loppet.Jag tror jag formulerade frågan på ett lite konstigt sätt. Om mitt mål med att springa inte enbart är att bränna kalorier, utan även att få bättre kondition så att man kan fortsätta springa även efter att jag nått min målvikt. Är intervallträning fortfarande bästa alternativet medans man springer eller bör man satsa på att få upp sin kondition så att man orkar springa längre och snabbare och därigenom bränner med kalorier på lång sikt?
Z.. wrote:5 Har delvis att göra med mängden fett du får i dig under viktnedgång. För lite fett gör att kroppen ställer in sig på att spara det som är kvar. Typ.Under de senaste 2 månaderna har jag som jag skrev tidigare nästan inte ätit något fett alls. Jag ser i spegeln att jag tappat mycket fett runt midja och i ansiktet, men ett sådant underskott av fett kan alltså indikera att jag utöver detta tappat mer muskler än fett?
Z.. wrote:7 Läs om deffguiden.Jag läste deffguiden 2 gånger till efter ditt svar, det enda relevanta jag kan hitta är detta stycke; ”Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. För lite protein omöjliggör muskeltillväxt och/eller ökar risken för muskelproteinnedbrytning, medan för mycket protein leder till sänkta testosteronnivåer. För lite fett innebär också negativ inverkan på de anabola hormonerna. Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på. Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, medan varje gram fett ger 9.3 kcal.”. Jag antog att detta var ofullständigt, eller är det verkligen riktigt att man helt skall sluta äta kolhydrater? Detta skulle ge mig en intag på 1610 kcal, ett underskott på ca 700 kcal.
Z.. wrote:9 Nej, det är mentalt. Hur kan det hjälpa en viktnedgång att äta mer?Jag vet inte, det är därför jag frågar. För mig finns det mycket som inte verkar stämma med vardagslogik, folk pratar tillexempel om muskelminne och hur träningen går bättre av att ändra övningar då och då. Detta är en av flera saker som inte stämmer överens med vad jag skulle gissa mig till. Här hade jag emellertid rätt; tack för att du bekräftade.
JakobP
22 maj, 2008 at 17:18 #581658Anonym anvandareMemberJakobP wrote:1.I deff-guiden står det ”styrketräning ger förhöjd energiförbränning upp till 48 timmar efter själva träningspasset”, detta är i ett stycke som även handlar om motion. Gäller det även för motion?2.Hur ska jag träna cardio? Om jag har som mål att ställa om min livsstil och hoppas på att kunna börja springa några dagar i veckan även efter min målvikt ska jag ändå köra intervallträning som bränner mest kcal eller vad blir bäst i det långa loppet?
1. Det beror på motionens intensitet. Tränar du med väldigt hög intensitet så har det samma effekt, men inte om du bara småjoggar.
2. Har du tur så läser Eddie Vedder detta och kan ge dig lite tips angående konditionsträning. Jag skulle säga att om du trivs med intervallträning så tycker jag att du ska köra på och helt enkelt sikta på att förbättra dig hela tiden. T.ex. utöka intervalltiderna, om du tränar på t.ex. löpband eller crosstrainer så kan du alltid försöka slå dina tidigare värden (brända kcal, tillbakalagd sträcka osv.) Även om värderna inte är så realistiska så är de bra riktvärden att kolla på när du vill förbättra dig.
Allt eftersom kan du springa diverse sträckor på tid, där du kan variera mellan att utöka sträckan eller försöka slå dina gamla tider.
När du väl har fått upp en viss grundkodition så tror jag det spelar mindre roll om du tränar intervall eller mer traditionellt. Variera bara så att du inte tröttnar.26 maj, 2008 at 16:53 #581659Anonym anvandareMemberJag har försökt räkna lite på hur mycket man bör äta av olika näringsämnen från deffguiden och undrar om någon kan bekräfta detta?
Mitt RMR ligger på ca 2558kcal om jag adderar TEE värde som Eddie Vedder beskrev [http://forum.body.se/showpost.php?p=523336&postcount=9 här].
King Grub skrev i [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347 deffguiden] att 2g protein per kg var bra, läser jag på internet finns det sidor (kan ej länka, tappat url) är 1.8g/kg ett bättre värde, även om det är svårare att räkna med. Detta ger mig 165,6g protein per dag, 679kcal, vilket totalt blir 26,5% av mitt dagliga intag.
1g fett per kg ger 92g fett per dag, 856kcal, vilket totalt blir 33,4% av mitt dagliga intag.
Betyder detta att resterande 40,1% av mitt kaloriintag ska komma från kolhydrater?
Om jag sedan vill tappa 1kg i veckan bör jag dra av ungefär 1000kcal per dag, mitt totala intag blir då 1558kcal. Kan jag fortfarande fördela detta över de procent jag räknade upp tidigare?
Detta skulle ge mig ungefär 100g protein, 56g fett, 152g kolhydrater per dag?26 maj, 2008 at 18:05 #581660Anonym anvandareMemberJakobP wrote:Jag har försökt räkna lite på hur mycket man bör äta av olika näringsämnen från deffguiden och undrar om någon kan bekräfta detta?Mitt RMR ligger på ca 2558kcal om jag adderar TEE värde som Eddie Vedder beskrev [http://forum.body.se/showpost.php?p=523336&postcount=9 här].
King Grub skrev i [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347 deffguiden] att 2g protein per kg var bra, läser jag på internet finns det sidor (kan ej länka, tappat url) är 1.8g/kg ett bättre värde, även om det är svårare att räkna med. Detta ger mig 165,6g protein per dag, 679kcal, vilket totalt blir 26,5% av mitt dagliga intag.
1g fett per kg ger 92g fett per dag, 856kcal, vilket totalt blir 33,4% av mitt dagliga intag.
Betyder detta att resterande 40,1% av mitt kaloriintag ska komma från kolhydrater?
Om jag sedan vill tappa 1kg i veckan bör jag dra av ungefär 1000kcal per dag, mitt totala intag blir då 1558kcal. Kan jag fortfarande fördela detta över de procent jag räknade upp tidigare?
Detta skulle ge mig ungefär 100g protein, 56g fett, 152g kolhydrater per dag?Jag har liknande stats som dig ungefär. 23 år , 187 cm och 93,8 kg. När jag började deffen var startvikten 102 kg, nu ca 12 veckor senare 93,8 kg.
Jag tränar styrka 3-4 ggr i veckan samt kampsport 2-3 ggr. Äter 2000 kcal om dagen, fördelat på 50% protein, 30% Kolhydrat och 20% Fett. Med detta uppläg blir det 246g protein, 148g kolhydrater samt 45g fett. Har tappat i snitt 0,9-1 kg i veckan.
Visst kan de tyckas gå snabbt men jag presterar lika bra i gymmet som tidigare. Har inte sänkt vikterna vilket jag tycker är skönt. Ligger dock på ca 10-15 g kreatin om dagen, vilket kan ha hjälpt en hel del.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.