Low carb+träning

Home Forums Deff och fettminskning Low carb+träning

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 390 total)
  • Author
    zonecapone wrote:
    Så kan man inte säga till en bodybuilder… Jag vill ju samtidigt behålla varenda gnutta av mina muskler samt gärna öka lite med! :) Ett högt protein intag är ett måste…we all KNOW that much!

ZONE

300g protein ger 1200kcal och med ett intag av 3200 kcal så genererar det i att protein bistår med 37,5E%.

Frågan är hur ketogen den kosten blir även om man skulle nolla kolhydraterna och endast äta den bestående mängden energi ifrån fett.

Steinbach wrote:
    300g protein ger 1200kcal och med ett intag av 3200 kcal så genererar det i att protein bistår med 37,5E%.

Förstår det men frågan är om man enligt den teorin kan äta mer kcal? Och som sagt I NEED the proteins!

ZONE

Andreaz Engström wrote:
    I min värld så är det inte fett du lägger på dig, utan vätska. :

Ja till en början håller jag med dig.. Men jag fortsätter bara att gå upp. Nu i december 7kg (några öl samt lite glass några gånger i veckan) och förra december ca 10kg.

Steinbach wrote:
    Du kommer få svar: Ät mer fett mindre kolhydrater och protein tills du är ohungrig och sen löser sig allt.

Det är sådana råd som de flesta LCHF:are ger ut. Går man inte ner i vikt så ska man äta mer fett men det är aldrig någon som blir hård av de råden.

Till skillnad från Mats har jag läst på flera ställen folk som kan gå upp i vikt på en ketogen diet trots att de inte är underviktiga och folk som får utebliven viktnegång pga att de får rådet att äta mer fett.

Du har alldeles rätt i råden är ganska enkla.

Vad din definition på hård är vet jag inte.
    Varför man inte skall bli det av att äta ketogen kost vet jag inte heller eftersom du inte förklarar det, du bara säger helt säkert att man inte blir det. Så det skulle vara intressant att få veta eftersom du låter så säker på din sak.

Det är just sånt jag efterlyser, någon som kan säga att jag inte har rätt med några exempel. Jag är verkligen intresserad av att se de ställen där du läst att människor som äter ketogent inte går ner i vikt om de är överviktiga.

Obs att, som jag skrivit förut, ett fåtal faktiskt kan gå upp 1-3kg till en början och speciellt kvinnor som haft klippkort på viktväktarna, viktkoll eller hos dietister kan det ta ganska lång tid innan de börjar gå ner i vikt.
    Det (verkliga fåtal) som går upp några kg gör det troligtvis för att de har för mycket cortisol i kroppen och så fort kosten har ”lugnar ner” kroppen så börjar de gå ned.

Men det allra största skälet till att människor inte går ner i vikt är att de helt enkelt äter för mycket kolhydrater, mycket mer än vad de själva tror när man frågar dem. De har långt ifrån lika bra koll som de flesta inne på det här forumet har över hur mycket och vad de äter.

mr_X wrote:
    Hur kan dem göra det när dem inte någon ”funktion”?

Ärligt talat, jag vet inte. Den enda gissning jag har just nu är att det är då vi får insulin-utsöndring av proteinerna.

Att det fungerar vet jag däremot :-)

zonecapone wrote:
    Så MatsF!
    Jag har tränat i 22 år samt tävlat on & off sedan 1995…senast SM 07…
    Jag är typ 10kg från tävlings form nu & är inne på min ”get my ass in some seriouse shape again” diet med ca 3200kcal bestående av 300g protein, 130g fett & vad blir det..typ 207g kolhydrater. Jag kör 4 styrke pass samt ingen cardio… Hur lågt med kolisar ska jag köra & ska jag ligga på samma kcal som jag brukar göra under deff? Jag kan komma i form som sagt men blir 43 i år & ”letar” en diet jag kan hålla mig hård på året runt men kunna leva med…

ZONE

Vi har ett litet problem här och det är att du vill ha mindre kroppsfett än normalt. Men om vi bortser från den delen ett litet tag och helt enkelt tänker oss att du vill må så bra som möjligt, då skulle jag öreslå följande:

1. Ät så lite kolh. det bara går, sträva mot 0.
    2. Ät ungefär 80E% fett o 20E% protein.
    3. Låt så mycket som möjligt av det du äter komma från animaliska källor, d.v.s. kött, fisk, ägg, smör, grädde (fast där är det lite kolh).
      Helst ekologiskt/småskaligt uppfött. Det gör att de innehåller de vitaminer och fetter du behöver.
    4. I normala fall skulle jag sedan säga att du äter när du är hungrig, äter dig ordentligt mätt och äter nästa gång du är hungrig igen. Det brukar bli mellan 1-3 ggr/dag, själv äter jag oftast en gång per dag.
      Men av det lilla jag hunnit läsa säger en del i alla fall att du skall äta upp till 6ggr om dagen.

Under första tiden (upp till flera månader men för vältränade oftast mycket kortare tid) kommer det att kunna bli en del effekter av omställningen, t.ex. att du kan få något som liknar en ”baksmälla” någon dag oftast efter 5-7 dagar. Viktigast för dig är nog också att man kan bli svagare och orka mindre under ett litet tag men sedan vänder det och går ordentligt uppåt.

Jag vill nog fortfarande påstå att man inte kan gå upp i vikt då man utesluter kolhydraterna så du kan definitivt äta mer om du bara orkar göra det, vilket jag tror blir svårt utan (de hungerdrivande) kolhydraterna. Vad som kommer att hända är nämligen att om du äter för mycket kommer det att ta längre tid innan du blir hungrig nästa gång. Så du kommer med all sannolikhet att äta så mycket din kropp behöver, om det är mer eller mindre än 3200 kcal vet jag inte, men är mycket spänd på att få höra…
    Jag har mina gissningar som jag gärna talar om innan du talar om hur det gått för dig om några veckor (om vi kommer så långt).

Av allt jag vet hitills så är en kost på 60/40 lika ketogen som en på 80/20. Ketogen blir man av frånvaron på kolhydrater och mig veterligt inget annat.

Jag har läst om en kille som numera är 75 år och har ätit ketogent i snart 50 år. Han började gå på gym när han var 55 år och har enligt egen utsaga byggt upp 14kg muskler sedan dess, vet varken om det är sant eller om det är mycket så inga kommentarer om det…
    Han skrev för några år sedan väldigt mycket på olika forum på internet så jag gjorde av med ett stort antal timmar med att samla upp all hans info och strukturera upp det.
    Skall se om jag hittar det dokumentet.
    Om du är intresserad kan du väl skicka ett mail till mats (at) forsenberg.com så skall jag skicka det till dig när jag hittat det. Det står en hel del om bodybuilding där om jag minns rätt, det var 2 år sen som jag gjorde i ordning det..
    Hur bra det är om bodybuildning vet jag inte men hans synpunkter i övrigt som jag har kunskap om står sig i alla fall bra.

MatsF wrote:
    Vi har ett litet problem här och det är att du vill ha mindre kroppsfett än normalt. Men om vi bortser från den delen ett litet tag och helt enkelt tänker oss att du vill må så bra som möjligt, då skulle jag öreslå följande:

1. Ät så lite kolh. det bara går, sträva mot 0.
    2. Ät ungefär 80E% fett o 20E% protein.
    3. Låt så mycket som möjligt av det du äter komma från animaliska källor, d.v.s. kött, fisk, ägg, smör, grädde (fast där är det lite kolh).
      Helst ekologiskt/småskaligt uppfött. Det gör att de innehåller de vitaminer och fetter du behöver.
    4. I normala fall skulle jag sedan säga att du äter när du är hungrig, äter dig ordentligt mätt och äter nästa gång du är hungrig igen. Det brukar bli mellan 1-3 ggr/dag, själv äter jag oftast en gång per dag.
      Men av det lilla jag hunnit läsa säger en del i alla fall att du skall äta upp till 6ggr om dagen.

Under första tiden (upp till flera månader men för vältränade oftast mycket kortare tid) kommer det att kunna bli en del effekter av omställningen, t.ex. att du kan få något som liknar en ”baksmälla” någon dag oftast efter 5-7 dagar. Viktigast för dig är nog också att man kan bli svagare och orka mindre under ett litet tag men sedan vänder det och går ordentligt uppåt.

Jag vill nog fortfarande påstå att man inte kan gå upp i vikt då man utesluter kolhydraterna så du kan definitivt äta mer om du bara orkar göra det, vilket jag tror blir svårt utan (de hungerdrivande) kolhydraterna. Vad som kommer att hända är nämligen att om du äter för mycket kommer det att ta längre tid innan du blir hungrig nästa gång. Så du kommer med all sannolikhet att äta så mycket din kropp behöver, om det är mer eller mindre än 3200 kcal vet jag inte, men är mycket spänd på att få höra…
    Jag har mina gissningar som jag gärna talar om innan du talar om hur det gått för dig om några veckor (om vi kommer så långt).

Av allt jag vet hitills så är en kost på 60/40 lika ketogen som en på 80/20. Ketogen blir man av frånvaron på kolhydrater och mig veterligt inget annat.

Jag har läst om en kille som numera är 75 år och har ätit ketogent i snart 50 år. Han började gå på gym när han var 55 år och har enligt egen utsaga byggt upp 14kg muskler sedan dess, vet varken om det är sant eller om det är mycket så inga kommentarer om det…
    Han skrev för några år sedan väldigt mycket på olika forum på internet så jag gjorde av med ett stort antal timmar med att samla upp all hans info och strukturera upp det.
    Skall se om jag hittar det dokumentet.
    Om du är intresserad kan du väl skicka ett mail till mats (at) forsenberg.com så skall jag skicka det till dig när jag hittat det. Det står en hel del om bodybuilding där om jag minns rätt, det var 2 år sen som jag gjorde i ordning det..
    Hur bra det är om bodybuildning vet jag inte men hans synpunkter i övrigt som jag har kunskap om står sig i alla fall bra.

Tack för svaret Mats!

MVH
    ZONE

Grandmaster wrote:
    Sen finner jag det lustigt att Zone och Jonas kommer med en massa synpunkter när de förmodligen inte följer upplägg som tillnärmelsevis är LCHF. Inte fan äter ni 80% fett med 300 g protein + per dag. I praktiken blir det där en hel del blodglukos och väldigt långt från ketosis.

Jag äter minimalt med kolhydrater och har gjort så i 3 månader. Varför måste man följa något visst upplägg?
    Mitt upplägg passar mig bra och om jag är i ketos eller inte är inte relevant.
    Mitt blodsocker rör sig inte ur fläcken och jag mår väldigt bra tack vare det.

Jonas Lundberg wrote:
    Jag äter minimalt med kolhydrater och har gjort så i 3 månader. Varför måste man följa något visst upplägg?
    Mitt upplägg passar mig bra och om jag är i ketos eller inte är inte relevant.
    Mitt blodsocker rör sig inte ur fläcken och jag mår väldigt bra tack vare det.

Får man vara så järv att man ber om en typdag kostmässigt för din del. (bara i stora drag om du så önskar).

:)

Indec wrote:
    Får man vara så järv att man ber om en typdag kostmässigt för din del. (bara i stora drag om du så önskar).

:)

Frukost: 10 hela ägg med majonnäs, en stor kopp kaffe med laktosfrimjölk

Mål 2-4
    : 1,2kg nötfärs, 500g krossade tomater, 600g grönsaker (broccoli, morötter, blomkål).

Innan träning
    : 40g 86% choklad, 30g honungsrostade jordnötter, kaffe med laktosfrimjölk, ibland en proteindrink (60g pulver).

Efter träning: Proteindrink

Kvällsmat: 350g skinka, 200g keso, 40g jordnötter

Ibland blir det 2 stora måltider på kvällen ex. 4st 113g hamburgare med dressing som ett andra mål.

Det kan även slinka ner 100g jordnötter och jordnötssmör över dagen, ibland mycket mer, men har minskat lite på denna konsumtionen, tror jag…

PS. Chockar kroppen med 18g socker/kolhydrater innan träningen!

Jonas Lundberg wrote:
    Frukost: 10 hela ägg med majonnäs, en stor kopp kaffe med laktosfrimjölk

Mål 2-4
    : 1,2kg nötfärs, 500g krossade tomater, 600g grönsaker (broccoli, morötter, blomkål).

Innan träning
    : 40g 86% choklad, 30g honungsrostade jordnötter, kaffe med laktosfrimjölk, ibland en proteindrink (60g pulver).

Efter träning: Proteindrink

Kvällsmat: 350g skinka, 200g keso, 40g jordnötter

Ibland blir det 2 stora måltider på kvällen ex. 4st 113g hamburgare med dressing som ett andra mål.

Det kan även slinka ner 100g jordnötter och jordnötssmör över dagen, ibland mycket mer, men har minskat lite på denna konsumtionen, tror jag…

PS. Chockar kroppen med 18g socker/kolhydrater innan träningen!

Det där var intressant. Vet du vad det innebär KCAL-mässigt på ett ungefär?
    Kanske ska testa detta upplägg nån vecka. Låter iofs som en rätt dyr tillställning :-)

Indec wrote:
    Det där var intressant. Vet du vad det innebär KCAL-mässigt på ett ungefär?
    Kanske ska testa detta upplägg nån vecka. Låter iofs som en rätt dyr tillställning :-)

Det kan variera en hel del beroende på jordnötsintag bla.
    Har inte räknat exakt, men i runda slängar 5000kcal.
    Kostar att ligga på topp!

Läste precis innan att kolestrol i kosten tycks ha en stor inverkan på testosteronproduktionen och således muskeluppbyggnad.
    Sedan skummade jag igenom artikeln om vilken fett som är bäst för fettförbränning och det var inte Omega-3 fett utan fett ifrån olivolja.

Detta finns att läsa på MD:s hemsida.

MatsF wrote:
    Hur kan du då förklara att jag går upp ca 1kg i veckan om det enda jag gör är att jag tillför en banan om dagen?

Jag kan endast förklara det som att du besitter en hittills okänd mänsklig egenskap som gör att du kan syntetisera 1 kg fett av endast 700 kalorier. Du kan helt enkelt tiodubbla energiintaget om det kommer från kolhydrater och detta är fantastiskt. Vänligen anmäl dig till nästa säsong av Heroes.

Quote:
    Det här kanske kommer som en överraskning men det finns otroligt många fullständigt värdelösa forskare.

Och det finns otroligt många knäppgökar på nätet som inte har en aning om vad de yrar om.

Quote:
    Eftersom jag inte kan någonting om Bray kan jag inte uttala mig om just honom, mer än att han (och då även du) har en hel del fel i det du tror dig veta.

Du har inte något som helst vetenskapligt underlag för någonting du säger till skillnad från mig och Bray.

Quote:
    Du kan ju hålla på med ditt inte alltför trevliga sätt att föra diskussion (jämför gärna på vilket sätt du skriver jämfört med alla andra) hur mycket du vill, men när du inte är intresserad av att egentligen ha en diskussion och ev. lära dig något så vet jag inte riktigt vad du gör här.

Jag är här för att skydda forumet från idioter.

Quote:
    Men nu till det viktigaste. Jag kan bevisa stora delar av det jag säger, men det kommer du verkligen inte att kunna göra, du bara avfärdrar saker helt utan argument.

Hur?

Quote:
    Du är tyvärr en teoretiker som inte ens märkt att verkligheten inte stämmer med dina teorier. Så var jag precis också för några år sedan men tack och lov var jag i alla fall fortfarande intresserad av att tänka i nya banor och ifrågasätta saker.

Vem kallar du teoretiker, pissmyra? Jag har jobbat med en jävla massa folk och en del av dem har jag före/efterbilder på min blogg. Vad har du att komma med annat än tomt prat och en massa fantasier?

Quote:
    Så vad säger du mellan alla dina fina argument (tänker då närmast på idiotiskt, skitprat, bissart), skall vi sätta upp ett test så att vi kan slå vad och jag kan bevisa att du har fel.

Ja, gärna. Berätta nu vad det är för ”test” du har i åtanke.

en konstig sak med lowcarb dieten är att jag blir mättare under längre tid när jag endast äter fettet och proteinet än när jag äter det tillsammans med kolhydrater som i morse tex jag brukar alltid äta 4 stekta ägg tillsammans med 80g fullkornsbröd som frukost och tre timmar efter blir jag hungrig på ett dåligt sätt tillsammans med huvudvärk och trötthetskänsla men idag åt jag 4 stekta ägg utan någonting annat och jag var hur pigg som helst och mådde skit bra hungern kom efter 6-7 timmar men inte på samma sätt, det var mer en mild känsla av att magsäcken var tom. hur som helst är lchf lätt den bästa dieten

Viewing 15 posts - 76 through 90 (of 390 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.