Home › Forums › Deff och fettminskning › Low carb+träning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 januari, 2009 at 07:24 #483274Anonym anvandareMember50cent wrote:en konstig sak med lowcarb dieten är att jag blir mättare under längre tid när jag endast äter fettet och proteinet än när jag äter det tillsammans med kolhydrater som i morse tex jag brukar alltid äta 4 stekta ägg tillsammans med 80g fullkornsbröd som frukost och tre timmar efter blir jag hungrig på ett dåligt sätt tillsammans med huvudvärk och trötthetskänsla men idag åt jag 4 stekta ägg utan någonting annat och jag var hur pigg som helst och mådde skit bra hungern kom efter 6-7 timmar men inte på samma sätt, det var mer en mild känsla av att magsäcken var tom. hur som helst är lchf lätt den bästa dieten
Ja precis så fungerar det ju när man minimerar de hungerdrivande kolhydraterna. De 6-7 timmarna går också att styra väldigt mycket själv, speciellt när man blivit van att låta blir kolhydraterna.
Själv tar det oftast mellan 16-24 timmar innan jag blir hungrig efter måltid.19 januari, 2009 at 08:28 #483275Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Och det finns otroligt många knäppgökar på nätet som inte har en aning om vad de yrar om.Jo tack, jag märker det..
Grandmaster wrote:Du har inte något som helst vetenskapligt underlag för någonting du säger till skillnad från mig och Bray.Det är ju det jag har. För att inte tala om vad Gary Taubes har. Hela hans bok är proppfull med referenser.
Dessutom har jag något mycket viktigare och det är att verkligheten stämmer med mina och även Gary Taubes teorier men inte med dina, Brays och för all del väldigt många fler än ni. Men bara för att många tycker en sak så behöver det inte vara rätt och är inte heller rätt i det här fallet.
Grandmaster wrote:Vem kallar du teoretiker, pissmyra?Vad får dig att bli så aggressiv och otrevlig utav att någon inte tycker som du? Gå gärna in och titta på dina egna inlägg senaste tiden. Med lite tur kanske du ser att de är ganska intetsägande och inte för diskussionen framåt, varken i den här tråden eller i någon annan. Obs, jag säger inte det här för att du skall hitta på något nytt sätt att skriva dumma saker om mig och andra, utan för att förhoppningsvis få dig att inse att det kanske är bättre att diskutera sakfrågor än att hålla på och skriva intetsägande otrevligheter?
Grandmaster wrote:Jag har jobbat med en jävla massa folk och en del av dem har jag före/efterbilder på min blogg. Vad har du att komma med annat än tomt prat och en massa fantasier?Jag vet faktiskt inte om du blandar ihop saker med flit eller om du verkligen inte kan hålla isär saker och ting… Du är säkert väldigt bra på att hjälpa människor att träna och att äta på en kolhydratrik kost, kanske bäst i Sverige, eller i världen.. vad vet jag (obs, försöker inte vara ironisk). Jag har dessutom förut skrivit att motion är det bästa sättet att minska skadeverkningarna av för mycket kolhydrater.
Jag har föralldel också jobbat med ”en jävla massa folk”.
Men det är ju inte det det vi diskuterar.Vad vi diskuterar är det jag har skrivit i denna tråd och även samma sak som du tog upp om Gary Taubes.
Om man tar det till sin spets säger jag att- jag är övertygad om att människan evolutionärt sett är gjord för att äta väldigt lite kolhydrater, troligen inga alls.
- I korthet att fett man äter inte kan bli kroppsfett utan inblandning av (för den enskilde för mycket) kolhydrater. Med andra ord, man kan inte bli överviktig och man kan inte få diabetes typ 2 (samt väldigt många andra sjukdomar, både psykiska och fysiska) om man äter nog få kolhydrater.
Grandmaster wrote:Ja, gärna. Berätta nu vad det är för ”test” du har i åtanke.Det allra enklaste sättet att bevisa det har jag redan skrivit ett antal gånger.
Om man tar ett gäng överviktiga och/eller diabetiker (typ2) och säger åt dem att:- De får äta hur mycket fett o protein de vill.
- De får inte äta några eller åtminstone väldigt få kolhydrater. Högst 5-10g/dag. Många tål mer men jag tror som sagt att kroppen mår bättre av att minimera dem..
- De skall ha en ungefärlig fördelning mellan fett o protein på 80E% fett/20E% protein (troligen inte så jättenoga även om en del talar om att de går ned fortare av att öka fett-andelen(!))
- De skall äta när de är hungriga och får då äta sig ordentligt mätta och skall sen äta på samma sätt när de blir hungriga igen.
- De skall äta så ekologiskt/naturligt/oprocessat som möjligt (enda punkten vi är överens om tror jag )
- De får motionera om de vill eller låta bli om de vill. (Obs, jag är övertygad om att det är bra att röra sig på olika sätt, detta är för vår test).
Frågan är, vad händer med dessa människor då? Vad tror du?
19 januari, 2009 at 11:04 #483276Anonym anvandareMemberMatsF wrote:[*]De får äta hur mycket fett o protein de vill.MatsF wrote:[*]De skall ha en ungefärlig fördelning mellan fett o protein på 80E% fett/20E% protein (troligen inte så jättenoga även om en del talar om att de går ned fortare av att öka fett-andelen(!))Ovanstående meningar – en kravlös och en med krav – är oförenliga. Hitta en medelväg.
Mats, om jag skulle få i mig 20 000 kcal om dagen enligt din fördelning ovan (mkt grädde blir det). Så menar du att jag kommer att må bättre, organen kommer att må bättre och jag kommer att ha lättare att bygga muskler. Detta samtidigt som jag inte kommer att lägga på mig kroppsfett, trots att det är ungefär 17 000 kcal över vad min kropp egentligen behöver?
19 januari, 2009 at 16:14 #483277Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Ovanstående meningar – en kravlös och en med krav – är oförenliga. Hitta en medelväg.Jag ser inte att de är oförenliga.. Tror nog de flesta förstår. Kanske skulle skrivit: Man kan äta hur mycket fett/protein man vill i ungefärlig fördelning 80E%fett/20E% protein.
Nuttte wrote:Mats, om jag skulle få i mig 20 000 kcal om dagen enligt din fördelning ovan (mkt grädde blir det). Så menar du att jag kommer att må bättre, organen kommer att må bättre och jag kommer att ha lättare att bygga muskler. Detta samtidigt som jag inte kommer att lägga på mig kroppsfett, trots att det är ungefär 17 000 kcal över vad min kropp egentligen behöver?Låt säga att du får 5,000 kcal från ”normala” proteiner o fetter då måste du ändå få 15,000 kcal från grädde. Det är ca 4,5l grädde = 136gram kolhydrater, så det går ju inte av den anledningen.
Men din fråga är väl egentligen att du inte tror att det går att äta hur mycket man vill. Och det förstår jag verkligen eftersom det är tvärtemot allt vi lärt oss under de senaste 40 åren.
Men om vi tar sumobrottarna som är ett bra exempel, så äter de ca 60% kolhydrater (ungefär lika mycket som livsmedelsverket förordar) för att gå upp i vikt så mycket som möjligt. Varför äter de inte bara fett istället skulle man ju kunna fråga sig.
Det enkla svaret (och det du själv upptäcker om du provar) är att det inte går att överäta då du minimerar kolhydraterna.
Kroppen börjar helt plötsligt fungera som den skall och dina hungersignaler blir riktiga och inte ett resultat av förändringen i blodsockret. Dessutom är du inte låg i energi även om du inte äter.
Jag har t.ex. ofta inte ätit på 17 timmar när jag går på gymmet (p.g.a. att jag ofta bara äter vid 17-18 tiden och oftast tränar vid 12-13 tiden).Så vad jag tror är att ni då ni tränar hårt skall göra precis tvärtom mot för vad ni gör nu, nämligen att äta så mycket ni kan och sedan se hur många kalorier det blir istället för att äta en viss mängd kalorier.
Och JA, jag menar verkligen att du och alla andra kommer att må bättre, både fysiskt och psykiskt för jag menar att det är så här vi är menade att äta..
19 januari, 2009 at 16:39 #483278Anonym anvandareMemberKarl Alfred wrote:Hej Mats!
Jag har en fråga till dig. Menar du att det är en störning i GLUT-4 som är orsaken till att man inte ska äta kolhydrater eller är orsaken till att kolhydrat blir fettinlagring och vid minimalt intag av kolhydrater ingen fettinlagring.
[http://en.wikipedia.org/wiki/GLUT-4 http://en.wikipedia.org/wiki/GLUT-4%5DJag förstår inte riktigt frågan för jag ser ingen störning, jag menar att bara vi äter det vi är gjorda för att äta fungerar våra kroppar perfekt.
Sedan är det så att vi människor oftast klarar av ett större intag än ”minimalt” men vi som varit väldigt tjocka och/eller har (haft) diabetes typ2 egentligen inte tål några kolhydrater alls, vi har helt enkelt blivit förstörda.
Ett exempel. Livsmedelsverket har gjort en undersökning på barn, 1984 och 2004. Den stora skillnaden mellan dessa 2 undersökningar med 20 år emellan var att ”vi i alla fall fått ner fettintaget från ca 38 till ca 32E% hos barn” (Så sa hon från livsmedelsverket). Det var faktiskt rätt lika i motion m.m. hos barnen.
Men vi har då en epidemi som de inte kan förklara, men jag kan det.
Jag menar att den stora epidemin vi har sedan början av 80-talet av fetma/diabetes/allergier/ADHD (och mycket mer) i princip är att vi minskat vårt fettintag och ökat vårt intag av kolhydrater med samma mängd.De allra flesta överviktiga barn får man ordning på deras vikt bara genom att ta bort allt vad saft/läsk heter och se till att de får rikligt med fett (”ta mycket smör på smörgåsen”) samt att tala om för dem att det är köttfärsen som är det nyttiga, inte spagettin…
19 januari, 2009 at 17:23 #483279Anonym anvandareMemberMatsF wrote:Jag ser inte att de är oförenliga.. Tror nog de flesta förstår. Kanske skulle skrivit: Man kan äta hur mycket fett/protein man vill i ungefärlig fördelning 80E%fett/20E% protein.Låt säga att du får 5,000 kcal från ”normala” proteiner o fetter då måste du ändå få 15,000 kcal från grädde. Det är ca 4,5l grädde = 136gram kolhydrater, så det går ju inte av den anledningen.
Men din fråga är väl egentligen att du inte tror att det går att äta hur mycket man vill. Och det förstår jag verkligen eftersom det är tvärtemot allt vi lärt oss under de senaste 40 åren.
Men om vi tar sumobrottarna som är ett bra exempel, så äter de ca 60% kolhydrater (ungefär lika mycket som livsmedelsverket förordar) för att gå upp i vikt så mycket som möjligt. Varför äter de inte bara fett istället skulle man ju kunna fråga sig.
Det enkla svaret (och det du själv upptäcker om du provar) är att det inte går att överäta då du minimerar kolhydraterna.
Kroppen börjar helt plötsligt fungera som den skall och dina hungersignaler blir riktiga och inte ett resultat av förändringen i blodsockret. Dessutom är du inte låg i energi även om du inte äter.
Jag har t.ex. ofta inte ätit på 17 timmar när jag går på gymmet (p.g.a. att jag ofta bara äter vid 17-18 tiden och oftast tränar vid 12-13 tiden).Så vad jag tror är att ni då ni tränar hårt skall göra precis tvärtom mot för vad ni gör nu, nämligen att äta så mycket ni kan och sedan se hur många kalorier det blir istället för att äta en viss mängd kalorier.
Och JA, jag menar verkligen att du och alla andra kommer att må bättre, både fysiskt och psykiskt för jag menar att det är så här vi är menade att äta..
Orkade inte kolla hur mkt kolisar grädde har, men du förstod poängen.
Jag tyckte du skulle förtydliga eftersom det är dumt att överskatta allas läsförståelse.
Min egentliga fundering är hur organen mår av hantera allt fett som ger fria radikaler etc. Makronutrienterna ska ju genom systemet även om det inte tas upp någon energi. Känns som onödigt slitage på organen.
Om du äter en gång per dygn, hur ser en sådan måltid ut?
Hur mkt väger du nu? Hur mkt vägde du förra veckan/månaden?
Var hittar jag vetenskapliga rön som stödjer detta resonemang?
19 januari, 2009 at 17:50 #483280Anonym anvandareMemberni som äter lchf har ni också svårare att somna? är väldigt pigg och varm och trots att jag sover mindre och sämre känner jag mig ändå bra, pigg och ganska utvilad
19 januari, 2009 at 18:18 #483281Anonym anvandareMemberJag vill se MatsF äta 15000 kcal om dagen i tre månader och sen säga att han inte gått upp i vikt.
19 januari, 2009 at 18:20 #483282Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Orkade inte kolla hur mkt kolisar grädde har, men du förstod poängen.Jag tyckte du skulle förtydliga eftersom det är dumt att överskatta allas läsförståelse.
Min egentliga fundering är hur organen mår av hantera allt fett som ger fria radikaler etc. Makronutrienterna ska ju genom systemet även om det inte tas upp någon energi. Känns som onödigt slitage på organen.
Jo jag vet, det är svårt att få med allt utan att göra det för långt… Sen vet man ju inte om alla har läst hela tråden heller.
Jag är nog ganska säker på att all energi tas upp av kroppen på olika sätt.
Organen mår förträffligt. Jag blev t.ex. av med min fettlever och mina för höga blodfetter på högst 6 veckors LCHF-ätande (det var efter 6 veckor vi tog nya prover på mig).
Nuttte wrote:Om du äter en gång per dygn, hur ser en sådan måltid ut?Hur mkt väger du nu? Hur mkt vägde du förra veckan/månaden?
Varför jag äter ungefär en gång per dag är inte för att jag vill det utan är för att jag så långt som möjligt försöker att äta bara när jag är hungrig.
Jag äter ca 350-500g kött som oftast är entrecoté/sirloin/fläskkotlett och/eller fläskfile.
Det steker jag i så mycket smör som möjligt och då jag stekt klart häller jag i ca 1/2 dl grädde i pannan så jag får en fin o god gräddsås.
Till det har jag också gärna en till sås av något slag och ibland en del (krydd-)smör.Jag och några till har också försökt överäta denna kost, men det har jag skrivit om i detalj i någon föregående postning (kan du säkert söka efter i denna tråd).
Jag har slutat kolla exakt hur mycket jag äter eftersom jag efter mycket läsande och ännu mer testande på mig själv har rätt bra koll på hur min kropp reagerar. Äter jag max 5-10g kolhydrater/dag går jag ner i vikt. Vid ca 20-30g/dag börjar jag gå upp igen ganska snabbt dessutom. Därför gick jag upp ca 7kg under december p.g.a. några kvällar med lite öl, lite godis, glass m.m.
Jag ligger på ca 1-1/2kg/vecka i nedgång medan uppgången vid för mycket kolhydrater kan vara en del snabbare tyvärr..
På grund av en hel del testning på min egen kropp har jag nog sammanlagt gått ner över 80kg de senaste 2 åren. Men i absoluta tal väger jag just nu ca 116 och borde kanske väga strax under 100. Exakt vad jag kommer att väga vet vet jag inte utan låter kroppen ställa in sig själv då jag väl börjar komma dit.Nuttte wrote:Var hittar jag vetenskapliga rön som stödjer detta resonemang?Bland annat här:
[Lista på vetenskapliga studier http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=lista_på_vetenskapliga_studier%5D
Sedan rekommenderar jag verkligen Gary Taubes bok ”Good Calories, Bad Calories” (den som Grandmaster dissar så hårt utan att ha läst den). Där står verkligen svart på vitt hur vetenskapen ser ut angående vår kost. Han har gått igenom alla vetenskapliga studier och intervjuat de som gjort studierna under 5 åren så det finns egentligen ingen bättre sammanställning än den.
[Uffe Ravnskov http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm%5D Uffe Ravnskov skriver också bra om kolesterol och fetter (se framförallt punkterna en bit ner på sidan).19 januari, 2009 at 18:26 #483283Anonym anvandareMemberAnnika Dahlqvist är ett cirkelargument, inte en giltig vetenskaplig referens.
19 januari, 2009 at 18:29 #483284Anonym anvandareMemberLäste detta precis i nya MD (Dave Palumbo svarar):
Läs detta, mycket intressant!
[img=http://img244.imageshack.us/img244/6269/imgql8.jpg]Var tvungen att scanna in den, intressant.
Min kost/diet är ju mer åt Daves håll än 80% fett.
Ligger någonstans mitt emellan, men prioriteringen är inte att komma iform.
Stämmer det som han säger vilket också är min tro, så för oss som har svårt att komma iform och även hålla formen finns det ingen bättre diet pga flera orsaker, orkar inte räkna upp dom här.
Och att bygga muskler och samtidigt hålla formen bör inte vara några problem.19 januari, 2009 at 18:30 #483285Anonym anvandareMembernutz wrote:Jag vill se MatsF äta 15000 kcal om dagen i tre månader och sen säga att han inte gått upp i vikt.Jag vill se nutz läsa hela tråden så att han vet vad han pratar om (eller i alla fall vad jag säger).
Jag har försökt överäta för över 1 år sedan och jag skulle vilja säga att det är omöjligt att göra det på denna kost, men går alldeles utmärkt på 60E% kolhydrater (även mindre andel för den delen), se bara på sumobrottarna…19 januari, 2009 at 18:32 #483286Anonym anvandareMembernutz wrote:Annika Dahlqvist är ett cirkelargument, inte en giltig vetenskaplig referens.Men länken gick inte till Annika Dahlqvist, länken gick till ett antal vetenskapliga referenser, eller du kanske missade det?
19 januari, 2009 at 18:37 #483287Anonym anvandareMember50cent wrote:ni som äter lchf har ni också svårare att somna? är väldigt pigg och varm och trots att jag sover mindre och sämre känner jag mig ändå bra, pigg och ganska utviladUtan att veta mer än du skriver så är det möjligt att du (försöker) äta för mycket. Det är enda gången jag hör talas om att man känner sig extra varm.
Det ”normala” resultatet av LCHF-ätning är annars att man behöver sova mindre men att man känner sig utvilad och pigg på en gång när man vaknar (och även hela dagen).19 januari, 2009 at 19:46 #483288Anonym anvandareMemberJonas Lundberg wrote:Läste detta precis i nya MD (Dave Palumbo svarar):Läs detta, mycket intressant!
[img=http://img244.imageshack.us/img244/6269/imgql8.jpg]Var tvungen att scanna in den, intressant.
Min kost/diet är ju mer åt Daves håll än 80% fett.
Ligger någonstans mitt emellan, men prioriteringen är inte att komma iform.
Stämmer det som han säger vilket också är min tro, så för oss som har svårt att komma iform och även hålla formen finns det ingen bättre diet pga flera orsaker, orkar inte räkna upp dom här.
Och att bygga muskler och samtidigt hålla formen bör inte vara några problem.Vilka fakta stödjer sig Dave på när han säger att högintensiv träning till största delen utgörs av aminosyror som omvandlats till glukos via levern för att sen tas upp av musklerna?
Motsäger allt jag läst.
Hur skulle glukos från levern kunna generara ATP snabbare än lagrat glykogen i muskelcellen?
Jag som trodde att anaerob nedbrytning av muskelglykogen var den snabbaste källan till återsyntetisering av ATP efter Kreatinfosfat för att tillgodose muskelfibrerna med energi vid högintensiv träning.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.