Home › Forums › Deff och fettminskning › Luktar amoniac
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 januari, 2008 at 09:14 #76813Anonym anvandareMember8 januari, 2008 at 09:14 #644870Anonym anvandareMember
Undrar över svett som luktar amoniac?
Är det så att jag då förbränner mina muskler eller är det bara så kroppen förbränner proteiner. Meningen är att jag vill börbränna mera fett inte mina muskler. Börjar bli lite nojjig, vill inte tappa det lilla man byggt upp.8 januari, 2008 at 09:20 #644871Anonym anvandareMemberLåter som om du äter för mycket protein.
8 januari, 2008 at 12:13 #644872Anonym anvandareMember…eller dricker för lite vatten?
8 januari, 2008 at 12:14 #644873Anonym anvandareMember…eller äter för lite kolhydrater?
8 januari, 2008 at 16:50 #644874Anonym anvandareMemberÄr det inte din gamm sur svett som gosat till sig då?
8 januari, 2008 at 22:47 #644875Anonym anvandareMemberedit
8 januari, 2008 at 23:02 #644876Anonym anvandareMemberHenrikG wrote:Eller heter Sarah o svarar en fråga med en fråga?Kung_Buno wrote:Henrik, hur ska man kunna chansa på exakt vad trådskaparen gör?”Du dricker för lite vatten”. Om det var fel då? Man måste ju ge flera alternativ …
HenrikG wrote:Givetvis. Men tyckte de kändes lite som han blev dumförklarad iom att hon ställde se som frågor tillbaka.Ok, det var inte meningen att dumförklara någon, jag var bara lite lat och fattade mig kort. Nu är jag mindre lat så jag skriver om:
Jag kan tänka mig att du äter för mycket protein, som Qustaph skrev. Eller kanske är det så att du dricker för lite vatten, äter för lite kolhydrater eller äter för lite i huvudtaget? Tränar du högintensivt (ex. löpning) under dieten? En välbalanserad kost bör inte leda till att man luktar amoniak.
Mitt tips till dig blir att du ska börja med att dricka mer vatten, minst 2-3 liter om dagen. Drick mindre kaffe, coca-cola, te (undantag örtteer och rött te) som är vätskedrivande(om du nu dricker något av dessa). Se över din dagliga kost, och bli medveten om vad du äter (ingen pik, det är ett faktum att alltförmånga inte tänker på vad de äter – varken på energiprocentsfördelning, kaloriinnehåll eller i huvudtaget). Om du redan känner dig medveten, så öka på kaloriintaget lite. Ät lite mer kolhydrater. Prova dig fram. Dricker du alkohol? Isf, sluta med det ett tag.
Är det bara nu under dieten som du känner att du luktar amoniak, eller är det oftast så? Bara mer koncentrerat nu?
Nu vet jag inte hur gammal du är – men om du är i tonåren så finns det många som har samma övergående problem som dig. Varför det är så, finns det säkert någon mer kunnig som kan svara på.
Iaf. tonåring eller ej så borde verkligen en kostomläggning hjälpa dig.
MVH
/Sarah
8 januari, 2008 at 23:08 #644877Anonym anvandareMemberSäkert att inte ammoniak till viss del förväxlas med aceton på sina ställen i den här tråden? Jag syftar på det här med att äta för lite och framför allt att äta för lite kolhydrater.
Aceton är ju en av tre ketonkroppar som bildas vid svält/svälttillstånd och glukosbrist, dom andra två (acetoacetat och betahydroxybutyrat) används som energikälla medans aceton avges via andningen. Därmed kan ens andedräkt lukta aceton om man t.ex. tränar hårt utan att ha ätit tillräckligt.
8 januari, 2008 at 23:44 #644878Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Säkert att inte ammoniak till viss del förväxlas med aceton på sina ställen i den här tråden? Jag syftar på det här med att äta för lite och framför allt att äta för lite kolhydrater.Aceton är ju en av tre ketonkroppar som bildas vid svält/svälttillstånd och glukosbrist, dom andra två (acetoacetat och betahydroxybutyrat) används som energikälla medans aceton avges via andningen. Därmed kan ens andedräkt lukta aceton om man t.ex. tränar hårt utan att ha ätit tillräckligt.
Förväxlar – Det är möjligt…
Men om man äter för lite/äter för lite kolhydrater (och fett) så gör väl kroppen energi av proteinet och fettet? Och det är väl vid proteinnedbrytning som ammoniak bildas?
Vad tror du är boven Eddie? Bara högt proteinintag och för lite vätska?
9 januari, 2008 at 00:54 #644879Anonym anvandareMemberVid Stort intag av protein och mindre av kolhydrater, kan glukogenet i kroppen ta slut och du börjar förbränna proteinet i form av aminosyror då prodoserar kroppen ammoniak, ammoniak är giftigt för kroppen och därför bör man öka vättskeintaget för att späda ut ammoniaken.
ammoniaken har en frän doft och du luktar kan lukta illa.
Man gjorden en studie inför lidingöloppet där en grupp åt enbart kolhydrater veckan innan och andra gruppen enbart protein.
Resultatet blev att kolhydrat gruppen kom ca:1-2timmar före i mål och i gruppen ”protein” orkade alla inte sig hela vägen runt. Dessutom fick dom som kekat protein åka i en egen buss hem…..dom luktade så illa.:emo-thumb
13 januari, 2008 at 12:37 #644880Anonym anvandareMembertigern_tompa wrote:Man gjorden en studie inför lidingöloppet där en grupp åt enbart kolhydrater veckan innan och andra gruppen enbart protein.Resultatet blev att kolhydrat gruppen kom ca:1-2timmar före i mål och i gruppen ”protein” orkade alla inte sig hela vägen runt. Dessutom fick dom som kekat protein åka i en egen buss hem…..dom luktade så illa.:emo-thumb
13 januari, 2008 at 19:33 #644881Anonym anvandareMemberweshen wrote:Undrar över svett som luktar amoniac?
Är det så att jag då förbränner mina muskler eller är det bara så kroppen förbränner proteiner. Meningen är att jag vill börbränna mera fett inte mina muskler. Börjar bli lite nojjig, vill inte tappa det lilla man byggt upp.Det är ingen fara.
Lösningen är mycket enkel.
Vid högt protien intag blir kroppen ”sur” ja som en sjö alltså.
Lösningen är då att tillsätta mer kalcium alt rent kalk!På samma vis som en sjö så blir ditt PH värde i kroppen bättre.
Så redan efter 2 dagar med mer intag på dessa så har du ingen mer amoniak doft.Många som inte vet om detta…
Detta hjälper även om du befinner dig i ketos…MVH
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.