Lyckad viktnedgång

Home Forums Deff och fettminskning Lyckad viktnedgång

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Efter att ha fått många bra tips (och massor av hjälp!) på detta forum känns det dags att hjälpa någon annan med inspiration. Detta inlägg skulle jag kunna göra hur långt som helst, men för att inte skrämma bort eventuella läsare håller jag det på en översiktlig nivå. Jag svarar gärna på frågor och vill gärna hjälpa till, det är dags för lite pay back till detta fantastiska forum, genomlusat med kunskap inom träning och kostlära! Jag vill inte kalla mig för en expert inom detta ämne, utan bara visa att det går att lyckas även för en Svensson.

Mitt utgångsläge

Jag höll på med flera olika träningsformer fram till 15 års ålder. Mycket skidåkning, ishockey och en del löpning. Jag är kraftigt byggd med en rejäl benstomme och mäter 195 cm över havet. Åren gick och andra intressen gjorde att jag slutade träna helt. Kilona smög sig på, men det var först vid 23-års ålder som det började synas. Vid 34 års ålder vägde jag mellan 135-140 kg. Jag gifte mig sent den hösten och när bröllopsfotografierna var framkallade höll jag på att smälla av! Något måste göras och jag köpte ett gymkort vid årsskiftet (nyårslöften ni vet…).

Det första året gjorde jag inte så mycket mer än att styrketräna och gå på löpbandet. Jag blev starkare, fick något bättre kondition men vikten låg på 133-135 kg. Magen minskade något i omfång, men inte så mycket som jag ville. Det var dags att ta tag i problemet på allvar.
    Efter att ha lusläst detta forum och fått hjälp av en mycket god vän (som dessutom är instruktör på det största gymmet här i staden) gjorde jag förändringar både i kost och träning.

Kostupplägg:

Eftersom vi är fyra i familjen och tid inte alltid finns för att följa en strikt diet blev det lite improvisation. Eftersom jag inte klarar av att hålla hjärnan koncentrerad med för lite kolhydrater, var pulverdiet helt uteslutet. Viktiga punkter:

– Jag slutade äta mig proppmätt och tog bort alla såser.

-Åt vi korv och makaroner så ökade jag mängden korv och åt bara lite makaroner. Enbart fullkornsmakaroner!

-Bönor och sallad fyllde ut många portioner då jag var van att äta ett berg av mat

-Ingen skräpmat alls! Åt hamburgare 4 ggr det året, men givetvis utan pommes

-Ingen läsk.

-Mindre alkohol. Jag drog ner på ”tv-drickandet” till ett minimum och drack mest whisky om det var fest.

-Bulgur och Cous cous (fullkorn) introducerades och ersatte ofta potatis, ris och pasta

-Brödet byttes ut mot Lingongrova och Wasa havre hårdbröd. Pålägg endast minikeso och skinka.

-Kött och kyckling åt jag rejält av och var det grillat rörde jag ihop keso och salsa till ”sås”. Rekommenderas!

-Vatten till nästan alla måltider.

På kvällarna var det ibland svårt. Det var då jag syndat som mest tidigare. Om hungern slog till rejält tog jag mig ibland 1-2 hårdmackor med minikeso och skinka, men försökte hålla ner detta.

Träningsupplägg:

Jag har barn hemma och kan inte låta gymmandet styra hela mitt liv. Mina pass skedde ofta direkt efter jobbet och jag var ibland lite låg i sockernivån. Såhär såg de flesta av mina pass ut:

-45 minuter crosstrainer (arbetspuls, för mig 130-145)
    -10 till 15 minuter rodd (hatar rodd och kollade aldrig pulsen, den gick säkert upp bara av ilskan)
    -30 minuter styrketräning överkropp. Inga dragövningar då jag ansåg att rodden gjorde sitt där.

Detta gjorde jag 3-4 ggr i veckan och varierade lite på styrketräningen mellan högrep och lågrep. Passen var lite långa och jag fick lyssna på kroppen. Hade jag känning av förkylning eller var utsliten så blev det paus från träningen ett par dagar.

Efter ett år hade jag gått ner 29 kg! :yahoo: Detta skedde i våras och jag håller fortfarande vikten. Min träning numera är mera inriktad mot crossfit/funktionell träning. Jag var dödligt less på crosstrainern efter alla timmar i den maskinen. Jag väger nu 106-109 kg och har börjat med lite löpträning och kör inte alls lika långa pass längre. Jag har lite fett kvar runt magen, men det är inte längre någon hälsofara och numera har jag rätt bra kondition och mår betydligt bättre psykiskt också. På sikt ska jag plocka några kilon till.

Träning är förstås viktigt, men det största arbetet måste ske i huvudet och visa sig via kosten. Jag var van att äta nästan ett kilo ostkrokar/chips/lökringar varje helg. Dessa byttes ut mot popcorn och osaltade cashew-nötter. Jag har fortfarande kvar viljan att vilja frossa, men om jag syndar så sker det med betydligt mindre mängder än tidigare. Ett bra talesätt på vägen: ”Att synda en gång rättfärdigar inte att synda två gånger”.

Om det är viktnedgång man vill åt är det också viktigt att inte snöa in på alla byggartips på detta forum. Jag ”byggde”väldigt lite muskler under mitt år och att bygga muskler och samtidigt tappa massor av fett är en motsägelse i sig.

:emo-thumbLåter jättebra! En fortsatt lyckad viktresa önskar jag dig!

Grymt bra jobbat och väldigt intressant läsning!

Tack! Jag hoppas mitt inlägg ska inspirera någon.

Gött att läsa :)
    Keep it up ! :emo-thumb

Har tänkt börja gå ner i vikt eftersom jag är i ganska stort behov av det men har ej hittat motivation : /

Väger 104kg är 170cm lång 😮

Men när jag läste detta så fick jag se en gnutta ljus i tunneln så att säga : D

Mitt problem är också de att jag rör mig aldeles för lite och äter för mycket : / HAr du nå tips att ge till en som vill komma i form till Beach 010?^^

Tack på förhand

Hundrapannor wrote:
    Mitt problem är också de att jag rör mig aldeles för lite och äter för mycket : / HAr du nå tips att ge till en som vill komma i form till Beach 010?^^

Du svarar på din egen fråga. Om du byter plats på ”rör mig” och ”äter” i din mening så kommer det bli kanon.

Hundrapannor wrote:
    Har tänkt börja gå ner i vikt eftersom jag är i ganska stort behov av det men har ej hittat motivation : /

Väger 104kg är 170cm lång 😮

Men när jag läste detta så fick jag se en gnutta ljus i tunneln så att säga : D

Tack på förhand

Precis som Snake skriver så handlar det om att göra av med mer än du stoppar i dig. Jag gillar också att äta och gärna mycket. Men dra ner på sötsaker (även snabba kolhydrater) och ät mer protein istället. Skippa läsk osv så lär du snabbt märka att vikten går ner.

Trevlig tråd!

Är inte alls i samma sits, tänker bara gå ned 3-5kg men det peppade mig ändå till att hålla mig fokuserad, tack!

Flessa wrote:
    Ett lätt sätt är ju att byta ut mycket av pastan, riset mot t.ex vitkål, broccolo o.s.v, kanske inte så ”gott” till en början men sedan lär du dig att uppskatta det och det blir skitgott, dessutom kan du variera grönsaker/rotfrukter något oändligt!

rotfrukter innehåller en hel del kcal dock.

Jag har otroligt svårt att fungera med för lite kolhydrater i systemet. Hjärnan hänger lixom inte med och jag blir otroligt trögtänkt.

Jompa wrote:
    Ja man kan ju göra det the hard way och går runt och vara småhungrig och sugen, eller så kör man LCHF och mosar på med fett och protein och är aldrig svulten, behöver inte mäta och väga allt man stoppar i sig heller. Suget försvinner med minskade intaget av kolhydrater och mer fett.

Grejen som du och alla andra sektmedlemmar måste förstå är att LCHF inte är någon universaldiet som passar alla.

Se så, läs det där nu både en och två och femtioelvatusen gånger så att det sjunker in.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.