Mammor och Diet?

Home Forums Deff och fettminskning Mammor och Diet?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Lite frågor till er mammor som också dietar.

Hur gör ni med maten hemma?

* Äter alla tillsammans? Samma sak? Äter du annat? Själv? Äter karln i huset samma som du eller som övriga familjen? osv.

Hur gör ni??

Kan väl dela med mig lite av hur det går till hemma hos oss….
    Jag lagar den mesta maten hemma hos oss.
    Jag och min man äter samma mat, då nästan bara diet mat….Våran mat lagar jag klar under helgen, gör mycket ris, lägger i portionspåsar, ungssteker kyckling och väger upp det me.
    Sen har vi både lunch och middag för i princip nästan hela veckan..

Sen till våran dotter lagar vi vanlig mat.Dock då självklart lite mindre.Men brukar ibland passa på att laga till och frysa in hennes mat.Men då hennes föräldrar äter och lever som vi gör har det nog smittat av sig lite på henne….Hon älskar ris, kyckling, wokad mat och annat som är mer diet mat.

Men oavsett om vi äter samma mat så äter vi ALLTID tillsammans….Det tycker jag är viktigt….
    Men annars funkar det bra hemma hos oss, speciellt eftersom att jag ändå bara lagar en maträtt par dag.Då våra alltid är klara.

Allt funkar bara man gör sitt bästa….:up:

Nu är jag inte en mamma, men mitt x var mamma :)

Vi åt i princip alltid tillsammans, barnen åt ibland samma mat som mig. Ibland så fick de sin mammas mat.
    Upplägget var inte det mest optimala, jag dietade ibland, hon var vegetarian och de två barnen behövde en varierande kost.

Jag gjorde oftast storkok av min mat. Barnens mat gjorde jag eller ”mamman” beroende på vem som först kom hem.
    Det funkade för oss utan problem. Det var ett större problem att förklara för dottern varför jag inte åt vissa saker, jag var ju inte tjock.

Jag är uppväxt med att min familj alltid äter tillsammans och pratar igenom dagen.

Nu är jag varken mamma som dietar eller har något ex som är dietande mamma, men jag ser inget problem i det hela. Bra mat är bra mat – sedan reglerar man viktförändringen med mängderna man äter istället.

Det viktigaste är väl att man inte överför en fixering vid kost/träning och vikt på sina barn genom att prata om diet och fett å vikt hit å dit osv.

När jag arbetade på dagis fanns det femåriga tjejer (helt normalviktiga) som BANTADE, vilket uppenbarligen kom hemifrån.. Skrämmande…

Men håller med inlägg 4á bra mat är bra mat och det ÄR inte svårare än så om man inte GÖR det svårare än så.. Det är väl det optimala att ge sina barn sund och bra kost men inte vara överdriven åt något håll, jag har sett de som själva äter tokstrikt och i nått konstigt försök att tillgodogöra sej sitt sug eller fan vet jag så ger de sina barn bara skräpmat och godis i mängder.. *skumt*

Dietmat kan ju faktiskt vara god och nyttig mat som även ungarna mår bra av :)

Maken och jag äter samma mat. Min dotter också men hon får äta mer kolhydrater tillexempel till middagen.Jag kokar potatis,makaroner eller ris till henne. Nu på sommaren har hon faktiskt ätit mest sallad till det grillade,men man är ju inte så matglad på sommaren (om man nu kan kalla det vi har för sommar, det är mer en grön vinter:()

Lioness wrote:
    Maken och jag äter samma mat. Min dotter också men hon får äta mer kolhydrater tillexempel till middagen.Jag kokar potatis,makaroner eller ris till henne. Nu på sommaren har hon faktiskt ätit mest sallad till det grillade,men man är ju inte så matglad på sommaren (om man nu kan kalla det vi har för sommar, det är mer en grön vinter:()

Offtopic:
    Grön vinter? :happy: Vi har ju haft världens pangsommar hittills (Iaf. här i Gbg). :)

nenya wrote:
    Lite frågor till er mammor som också dietar.

Hur gör ni med maten hemma?

* Äter alla tillsammans? Samma sak? Äter du annat? Själv? Äter karln i huset samma som du eller som övriga familjen? osv.

Hur gör ni??

Andreas Guiance wrote:
    Nu är jag varken mamma som dietar eller har något ex som är dietande mamma, men jag ser inget problem i det hela. Bra mat är bra mat – sedan reglerar man viktförändringen med mängderna man äter istället.

Svarar du på nått hon frågar? Ditt inlägg tillför inte diskutionen ett dugg.

vi gör så här i våran familj att en av oss får gå på diet inte båda samtidigt.
    det blir för påfrestande för resten av familjen

Tack för svar.

Jag har ju klurat lite på det här nu. Som vi gör i dagsläget lagar jag i stort sett samma mat till oss alla. Jag väger min mat och lagar i en egen kastrull och så lagar jag ”vanligt” men samma sak till resten av familjen.

Ibland så känner jag mig ändå lite ”taskig” eftersom dom vill ha pannkaka, falukorv, makaroner osv och jag lagar ganska mycket kyckling, fisk, skaldjur, magert kött och sånt.

Ungarna gillar ialla fall grönsaker massor!

nenya wrote:
    Tack för svar.

Jag har ju klurat lite på det här nu. Som vi gör i dagsläget lagar jag i stort sett samma mat till oss alla. Jag väger min mat och lagar i en egen kastrull och så lagar jag ”vanligt” men samma sak till resten av familjen.

Ibland så känner jag mig ändå lite ”taskig” eftersom dom vill ha pannkaka, falukorv, makaroner osv och jag lagar ganska mycket kyckling, fisk, skaldjur, magert kött och sånt.

Ungarna gillar ialla fall grönsaker massor!

Det är som min dotter, hon älskar grönsaker och lite mer nyttig mat.Men jag ser det bara som posetivt.Så länge man inte överför dålig självbild, masshysteri och annat dåligt, så är det väl bara bra att även barn är medvedna om bra och dålig mat?
    Människor har en tendens att dumma ner barn, men om man förklarar och berättar om varför man just väljer sådan mat, att socker och vissa matvaror inte är bra för kroppen.Och då speciellt för växande kroppar och hjärnor så tror jag att allt löser sig…..
    Sen får min dotter självklart lördagsgodis och annat fusk ibland.Men som sagt allt med måtta.

:up:

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.