Mängden fett & protein under deff

Home Forums Deff och fettminskning Mängden fett & protein under deff

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 37 total)
  • Author
    Marco91 wrote:
    kroppen behöver bara 1gram protein per dag för basbehovet.Då borde 2gram vara maximalt?

Va? Varför borde 2 gram vara maximalt? Du kan äta 4 gram/kg kroppsvikt om du vill.

Svaret på din fråga: nej, om du ligger på kaloriunderskott kommer inte fettet och proteinerna du äter att lagras som fett.

Varför utesluter du kolhydraterna förresten?

Du ställer samma frågor i oändligt många trådar.

Jag råder att läsa på lite istället. Det finns böcker som behandlar precis det du frågar om, t.ex. ”The TNT Diet” eller NHE/HIE av Rob Faigin.

Sedan är jag extremt nyfiken på hur och var du gjorde din så noggranna energibehovsuträkning.

Hur du räknade fram ditt BMR, såklart. Är siffran 2500 framräknad från en statistisk tabell där du stoppar in ålder, vikt, kön och ”aktivitetsnivå”?

(sedan stämmer naturligtvis inte din stegräknare heller. såvida du inte stoppat in din BMR och fördelning på muskelmassa, fett och ben…)

Marco91 wrote:
    varför jag utesluter kolhydraterna? För att då tappar jag allt vatten och fett omkring musklerna . Får ju i mig ca 20g mängd kolhydrater av frukt har jag räknat ut så det e lugnt.

Det där var ny information för mig.

Marco91 wrote:
    Men henkebenke: varför är det sånt tjat då att man inte får äta för mycket av det ena och andra? 140g protein och 160g fett blir 2200 kcal. Men fettet på 200g är ju typ 4-5g per kroppsvikt. Oavsett deff så lagras väl det som kroppsvikt? Frågar igen för fick inget motiverat svar till (varför) det INTE lagras som kroppsfett. Tacksamm för mera svar. Mvh
    PS: var går gränsen för att det ska lagras som kroppsfett? eller gör det inte de överhuvudtaget pga deffen? kan jag äta så mycket som 3g protein per kilo utan överskottet (trots -500) syftar på överskottet av protein, de lagras inte som kroppsfett? Tacksamm! Mvh

Det där tjatet känner jag inte heller igen. Men om jag fattat det rätt kan du mycket väl äta de där mängderna proteiner och fett, och ändå gå ner i fettvikt om du ligger på -500 kcal.

Marco91 wrote:
    Okay men då antar jag att jag har läst det nånstans av nån vilsen kille, precis som jag. Det verkar inte stämma! Tusen tack henke och mikael för råden. Då kör jag på detta ca 180g protein & 180g fett som blir 2340 kcal.

Detta blir nog perfekt.
    Och äter ca 60g protein per portion = 3 portioner med protein och tar 45g fett per portion efter detta.
    Så jag äter ca 6-7 ggr per dag.

Är det bra att äta bara fett vid 2-3 måltider och bara protein vid 2-3 måltider?
    självklart grönsaker brevid osv. Hört att man inte ska äta typ 6 portioner med protein per dag utan begränsa de till 3 portioner för att inte kroppen ständigt ska äta protein. Därför tog jag 180g delat på 3 = 60g.
    Låter det rimligt eller ska jag äta flera måltider med protein och fett tillsammans?

Ät det samtidigt. Man kan äta protein hur många gånger som helst.

180g fett är ganska enkelt att få i sig.

Äggröra på 3-4 ägg stekt i 25-50g smör. Mellanmål ost med smör på. Köttfärs med tacosås och creme fraiche. Etc. Fullfeta varianter av allt du äter.

Marco91 wrote:
    varför är det sånt tjat då att man inte får äta för mycket av det ena och andra? 140g protein och 160g fett blir 2200 kcal. Men fettet på 200g är ju typ 4-5g per kroppsvikt. Oavsett deff så lagras väl det som kroppsvikt? Frågar igen för fick inget motiverat svar till (varför) det INTE lagras som kroppsfett. Tacksamm för mera svar. Mvh
    PS: var går gränsen för att det ska lagras som kroppsfett? eller gör det inte de överhuvudtaget pga deffen? kan jag äta så mycket som 3g protein per kilo utan överskottet (trots -500) syftar på överskottet av protein, de lagras inte som kroppsfett? Tacksamm! Mvh

Jag vill bara förtydliga en gång till vad många andra redan har försökt att säga. Det är först och främst den totala energibalansen som avgör om du lägger på dig fett eller inte. Du kan heller aldrig säga att överskottet kommer från protein eller fett, eftersom det inte direkt går att spåra vilka makronäringsämnena som lagras in för tillfället. Sen ska du också förstå att fettinlagring /-oxidering är en ständigt pågående process, liksom proteinsyntes /-nedbrytning. Om du alltså ligger på ett kaloriunderskott så kommer kroppen att bränna mer fett än vad den lagrar in och därför förlorar du fettmassa.

Angående ditt uteslutande av kolhydrater så anser jag att det är ganska irrelevant att göra det om du ändå tänker äta runt 3-4g/protein/kg. Eftersom den största delen av proteinet alltid omvandlas till glykos så kommer dieten knappast bli ketogen. Om man därutöver kollar in lite studier angående makrofördelning där man kunnat påvisa en sänkning av GH och Test.-nivåerna när protein/kolhydrat-fördelningen lutar för mycket åt protein-hållet, så tycker jag att det är värt att tänka om en gång till. ;)

Sen om ditt mål, rent allmänt, är att bli stor som Arnold så ser jag ingen riktig mening med att genomföra en deff i det här stadiet. Hur länge var det du hade tränat? 6 mån? Om du verkligen har ambitioner på att bli stor och inte bara satsar på beach 2009, så tycker jag du ska äta på ordentligt och fortsätta köra stenhårt på gymmet. :emo-thumb

Sikta på 1,5g protein/kg och resten fett, om du skall hålla en ketogen diet, annars är det, som Tyskn påpekar, något annat. Fördelningen i energiprocent brukar bli 10-15E% protein, 80-85E% fett och 0-5E% kolhydrater.

Nej, smör och stekt är inte onyttigt fett. Det är varken eller, mättat fett ger mestadels energi. Fleromättat fett av typen omega 6 är däremot direkt onyttigt. Jag vet inte om du följer den aktuella debatten om huruvida fett är bra eller dåligt, men Livsmedelsverket hade jag inte litat på. De har ytterst få bra studier de baserar sina kostråd på.

mikaelj wrote:
    Sikta på 1,5g protein/kg

Du tycker inte att 1,5 g/kg är i minsta laget?

mr_X wrote:

Nä.

1-1,5 g/kg fettfri muskelmassa är minimikravet för att inte bli av med muskler (beroende på aktivitetsnivå), och om du lägger till fettvikt blir siffran mycket mindre. Med en generös överslagsräkning med kompensation för faktisk kroppssammansättning blir det i själva verket en betydligt lägre siffra än så. Det går inte åt särskilt många gram protein/dag, ens för att bygga muskler, och nu är målet uttalat bibehållen muskelmassa.

Efter en adekvat nivå (som är betydligt lägre än 1,5g/kg faktisk vikt) handlar det snarare om när, inte hur mycket, du äter. Därför anser jag den siffran vara gott och väl tillräcklig.

mr_X wrote:

mikaelj svarade redan bra på frågan, men om du hade läst de föregående inläggen så hade du sett att han föreslog just den mängden för att dieten ska vara ketogen.

Njaa, det är väl bara Personliga tränare eller rutinerade vänner som ”coachar” på det viset.

Det som fibrerna bidrar till är väl att magsäcken töms långsammare, vilket den även gör med protein- och fettrik mat.
    Nu har jag själv aldrig genomgått en ketogen diet men den funkar något annorlunda jämfört med andra. Fett kan inte brytas ner till just glukos, utan till ketoner (därav namnet). Omställningen till detta kan ta ett par dagar och då säger många att det är väldigt jobbigt, men efter omställningsfasen så påstår många att de mår bättre än någonsin.

Leta lite på ketogena dieter här på forumet så lär du hitta en del vettigt. För jag är själv inte så jätteinsatt i just hur blodsockerregleringen funkar då i princip inget blodsocker finns tillgängligt. Hade du inte hetsat upp alla andra emot dig så hade vi kanske fått en fin förklaring i den här tråden. ;P

Jag vill även nämna en intressant studie som Eddie postade nån gång angående hur folk känner av blodsockersvängningar. Det gjordes ett försök med en grupp som påstod sig vara som du, alltså mår direkt dåligt om de inte äter på ett tag, och en annan grupp som inte säger sig påverkas alls av svängningarna. De fick fasta i ett helt dygn och fick blodsockret mätt i täta mellanrum, och i slutet av testperioden så låg alla på ungefär samma snitt på ca. 3,7mmol/l, vilket inte är jättelågt. Det påvisade alltså att det som folk känner av som blodsockerkrasch har inget att göra med just själva blodsockernivån, utan måste förklaras med något annat. (Det gäller alltså för FRISKA, icke diabetessjuka, personer.)

mikaelj wrote:
    Nä.

1-1,5 g/kg fettfri muskelmassa är minimikravet för att inte bli av med muskler (beroende på aktivitetsnivå), och om du lägger till fettvikt blir siffran mycket mindre. Med en generös överslagsräkning med kompensation för faktisk kroppssammansättning blir det i själva verket en betydligt lägre siffra än så. Det går inte åt särskilt många gram protein/dag, ens för att bygga muskler, och nu är målet uttalat bibehållen muskelmassa.

Efter en adekvat nivå (som är betydligt lägre än 1,5g/kg faktisk vikt) handlar det snarare om när, inte hur mycket, du äter. Därför anser jag den siffran vara gott och väl tillräcklig.

Nej.

2 g protein/kg är tillräckligt* under energibalans eller mer, men under diet får du räkna med att gå högre om du vill spara muskelmassan maximalt.

* anses max för att optimera muskelbyggande

Grandmaster wrote:
    Nej.

2 g protein/kg är tillräckligt* under energibalans eller mer, men under diet får du räkna med att gå högre om du vill spara muskelmassan maximalt.

* anses max för att optimera muskelbyggande

Vad säger du om de studier som visar att samma intag protein är muskelbesparande under en ketogen kost medans den inte är det under typ SNR?

Argumentet för muskelbesparingen är att mindre protein går åt till att tillverka socker åt hjärnan som på en ketogen kost till större delen använder ketoner => mindre muskelförlust.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 37 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.