Märkligt resultat på deff !?

Home Forums Deff och fettminskning Märkligt resultat på deff !?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Tjena.
    Har kört seriös deff i 4v nu.
    Ex:
    Frukost; keso med kassler och cashew nötter 1/2 paprika och en burk makrill
    samt ett ägg eller två. (helger brukar jag lyxa till med en omelett)

Lunch; Oftast fisk med kokta/stekta grönsaker,tränar 1,5h styrka innan lunch

Middag: kött eller kyckling med samma tillbehör som lunchen.
    Kvällsmål; 1/2 burk lättkesella på träningsdagar

Tillskott: *protein direkt på morgon innan träning efter träning och mellis ef.
    (har bytt ut gainer efter träning mot protein under deff)
    *omega 3 kapslar morgon och kväll.

Så här har det sett ut på ett ungefär vad gällande kosten, har inte vart rädd för såser utan kolhydrater då de flesta GI gurus hävdar att det gynnar förbränningen, men har inte heller överdrivit med dom.

Ketchup, senap och allt med socker har jag helt uteslutit.

Träningen:
    4 dagar styrka, pass på ca 1,5 h kört relativt tungt under deff perioden. 4 set 6-8 rep
    2-3 dagar kondition (långsam löpning 40-50 min)
    Promenader 5 dagar i veckan (olika tider tyvärr)

Nu till min fråga. Under första veckan rasade jag i vikt från 93 till 88 och sedan dess har vågen stått precis blixt stilla. inte ett hekto sista tre veckorna! vad kan detta bero på ? tacksam för tips.

Mvh
    Daniel

Den initiala viktnedgången på en så kolhydratsnål kost är alldeles i sin ordning. Det åstadkommer man oavsett om man de facto ligger i energibalans.

Så om du stått helt still i vikt under tre veckor är det mycket stor sannolikhet så att ditt energiintag matchar din förbrukning. Du anger ju väldigt dåligt om information angående mängder i kosten, man kan gissa att en burk makrill är 125g och ½burk kesella är antingen 175g eller 250g men annars är informationen totalt otillräcklig.

Med andra ord kan det där mycket väl vara en mer energirik kost än du tror och att din viktnedgång mestadels bestått av glykogenbunden vätska som försvunnit när kolhydraterna uteslutits.

Vet ej den exakta mängden men kan tänka mig runt 300g på kött/kyckling sidan. Man kan säga att det är rejäla portioner men inte överdrivna.

Kanske man ska minska ner !?

Tack för så snabbt svar förresten.

vstf wrote:
    Vet ej den exakta mängden men kan tänka mig runt 300g på kött/kyckling sidan. Man kan säga att det är rejäla portioner men inte överdrivna.

Kanske man ska minska ner !?

Tack för så snabbt svar förresten.

Ja då är det med största sannolikhet för mycket mat för att åstadkomma negativ kaloribalans.

Det finns många teorier bakom lågkolhydratkost och att man till viss del skulle kunna tänkas åstadkomma en viss hormonell fördel ser jag inte som totalt uteslutet men inget kan någonsin falsifiera det faktum att fettet måste frisättas i större mängd än det lagras in och du äter antagligen för mycket mat för att det ska vara så. Åtminstone för mycket för att göra tillräckligt märkbar skillnad.

Så ditt tips skulle helt enkelt va att minska ner portionerna !?

Har nog varit lite för rädd att tappa muskelmassa därav inte minskat något på portionerna under deffen !

Vad skulle vara en lagom mängd kött/kyckling i gram ?

vstf wrote:
    Så ditt tips skulle helt enkelt va att minska ner portionerna !?

Låter som ett klokt tillvägagångssätt ja.

Har nog varit lite för rädd att tappa muskelmassa därav inte minskat något på portionerna under deffen !

Vad skulle vara en lagom mängd kött/kyckling i gram ?

Jag skulle helt plocka bort kasslern och minst en av proteindrinkarna. Redan där är det antagligen en del kcal mindre och det kan säkert räcka. Nu vet jag iofs inte hur mycket kassler du käkar men jag skulle definitivt aldrig komma på tanken att äta kassler varje dag ur ren häslosynpunkt. Dagligt intag av E250 är inget för mig.

Har man ett ganska fixerat kostintag så är det nog smidigt att göra det lätt för sig och helt enkelt välja bort någon sak helt sådär, då VET man att man sänkt i alla fall. Jämfört med att plocka lite här och minska lite där på måfå. Och om inget händer får något mer avlägsnas, t.ex. att du testar att plocka bort även nötterna eller så.

Tänk också på att om du har ett hyfsat stillasittande arbete eller går i skolan gör du inte slut på så väldigt mycket kalorier under en arbets/skoldag. Oftast glömmer man av att dessa timmar utanför gymmet är de som är majoriteten utav din dagsförbrukning.

Vissa skriver ut sina måltider under deff och sen ska andra härma men får inte alls samma resultat.

Är iofs lika många om inte mer som underskattar sin energiförbrukning under en normal dag med arbete/skolgång. Men pröva dig fram, ta Eddies råd till och börja med och se om vågen börjar röra sig nedåt efter någon vecka!

Ska testa att dra ner på portionerna!
    Brukar variera mella kassler och kokt/rökt skinka till keson. Ibland blir det kesella med nötter istället och kanske avocado. (försöker variera)

Känns fel att skippa protein drinkarna då de är mina ”mellanmål” !?

tackar för tipsen grabbar !

Mvh
    Daniel

vstf wrote:
    Känns fel att skippa protein drinkarna då de är mina ”mellanmål” !?

Jag kan inte förstå varför du vill dricka i dig kcal när du bantar och uppenbarligen inte lyckas särskilt väl.

Mellanmål är ju knappast ett krav och du lär ju inte bli särskilt mycket mättare av drinkarna än något ätbart. Och i övrigt syftade jag bara på någon av dom, de runt träning tycker jag definitivt att du kan behålla.

vstf wrote:
    Så här har det sett ut på ett ungefär vad gällande kosten, har inte vart rädd för såser utan kolhydrater då de flesta GI gurus hävdar att det gynnar förbränningen, men har inte heller överdrivit med dom.

Man bör dra öronen åt sig så fort någon så mycket som andas ordet ”GI”;)

Det hela är enkelt. Du tappade mycket vätska först iom att du drog ner på kolhydraterna. Vill du tappa fett på kontinuerlig basis måste du skapa ett kaloriunderskott; man kan tyvärr inte äta hur mycket man vill bara för det råkar vara protein man trycker i sig:)

Ok, har from idag ändrat lite: mindre portioner och skippar ef shaken.

Vad skulle ni tippa är lagom mängd kyckling/kött/fisk i gram per portion.

Mina mått: 181 cm nuvarande vikt 87 ålder 27.

vstf wrote:
    Vad skulle ni tippa är lagom mängd kyckling/kött/fisk i gram per portion.
    .

Spelar väl ingen roll? Minska ner den från dagens storlek och se hur det utvecklar sig. Plockar du dessutom bort andra saker ser jag ingen anledning till att du måste minska ner där också.

Inte förrän du vet om du börjar tappa vikt eller ej.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.