Mat vid deff

Home Forums Deff och fettminskning Mat vid deff

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 54 total)
  • Author

Jaha då var det snart start för min första deff. Inte inför någon tävling eller något. Dock så vill jag inte att folket på bad stranden ska behöva skåda fler valar än vad det redan finns där ute :)

Så Uträkningar och stop punkt har jag redan avklarat.
    Men vilka olika matsorter är extra bra vid deff. (mättande alltså)

Jag har sökt runt lite dock har jag inte hittat någon tråd om detta.
    Jag kanske använder fel sökord.

Ge gärna massvis med exempel, och var seriösa tack :)

En annan sak jag inte har riktigt klar för mig. Hur många procent av fett, protein och Kolhydrater ska det vara på ett ungefär?

1. Anser du dig ha bra uppfattning om näringsrik och bra mat i dagsläget och att din kost i dagsläget är hälsosam?

2. Hur pass hård diet har du tänkt ge dig in på? Kommer du ligga på ett jättelågt kaloriintag eller ett ganska högt men som ändå åstadkommer energiunderskott?

Du ser ut som en reslig och grov herre så min gisning är att du kan gå ner i vikt och ändå kunna käka rejält. Om du vill.

Magert kött och grönsaker mättar något djävulskt, så mycket kan jag säga.

Potatis mättar bra. Och grönsaker.

Sök på Satiety Index på google så hitter du en hel del.

Lycka till med deffen!

Jag föredrar pasta före potatis, jag tycker att 50g pasta mättar betydligt bättre än 50g potatis.

Dabifo wrote:
    Jag föredrar pasta före potatis, jag tycker att 50g pasta mättar betydligt bättre än 50g potatis.

Har du jämfört till vilken mängd energi du upplever den mättnadskänslan?

Det är ju det som är hela grejen, mättnad per energienhet och inte mättnad överhuvudtaget. Jag blir mätt på 1.5kg godis men knappast är godis ett mättande livsmedel i förhållande till energimängd för det.;)

Angående Satiety Index (SI):

kyckling & ris

Deff

Nödvändiga kcal (BEF) : 1928
    Kcal intag vid vilodag : 1928 * 1,2 = 2314 – 500 = 1814
    Kcal intag vid träning: 1928 * 1,6 = 3085 – 500 = 2584

Kaloriintag 50%
    Fettintag 20 %
    Proteinintag 30%

Uträkning Joakim: 66.5 + (13.75 x 84) + (5.003 x173 ) – (6.775 x 24)
    66,5 + 1155 + 870 – 163 = 1928

Kosttillskott
    Omega 3
    Vitaminer, mineraler och antioxidanter (möllers total)
    Whey 100% från body science
    Kreatin Varannan månad

något sådant här hade jag tänkt mig.

tack för alla svaren. ´

ändra gärna min deff åt rätt riktning!

Jo da vedder jag vet vad hälsosam mat är. sen är det en sommar deff som är tänkt. jag vill ner till 9% fettmassa

BallPythoN wrote:
    Jo da vedder jag vet vad hälsosam mat är. sen är det en sommar deff som är tänkt. jag vill ner till 9% fettmassa

Då tror jag inte det ska bli några problem alls.:up:

Ditt upplägg ser helt okej ut, dock undrar jag lite över aktivitetsnivån 1.2 på vilodag. Är du verkligen SÅ stillasittande och inaktiv de dagarna du inte tränar? Och om så är fallet, vilken typ av träning bedriver du som ökar energibehovet så väldigt.

Det är ju trots allt 700kcal extra du lägger till, nog för att du är stor men enbart styrketräning under en timme förbrukar kanske hälften för en person med din storlek och som tränar någorlunda ”normalt” (d.v.s. stentuft under aktivitet men sedan vila, stentufft igen, vila etc. och inte superlånga träningspass).

Tanken med min träning är sådan här.

Dag 1 – Morgon Jogg eller promenad (45 min – 1h) + Hård styrketräning
    Dag 2 – Morgon Jogg eller promenad (45 min – 1h) + Hård styrketräning
    Dag 3 – Morgon Jogg eller promenad (45 min – 1h) + Intervall träning på kvällen (20 min)
    Dag 4 – Intervall träning (20 min) + Hård styrketräning
    Dag 5 – Morgon Jogg eller promenad (45 min – 1h) + Hård styrketräning
    Dag 6 – Vila samt sovmorgon (Kanske en lugn promenad på 2-4 km)
    Dag 7 – Morgon Jogg eller promenad (45 min – 1h) + Hård styrketräning

Jaha okej. Då förstår jag defintivt att din energiförbrukning når de siffrorna på träningsdag. Så fort det kommer in lite långvarigare uthållighetsträning i bilden drar energiförbrukningen iväg, desto tyngre kropp desto mer förbrukad energi vid likvärdig intensitet dessutom.

Då återstår ju snarare frågan om huruvida 1.2 verkligen är rimligt, men bara du vet ju hur inaktivt ditt liv är under en träningsfri dag. Du bör veta att 1.2 motsvarar en dag då du knappt lyfter arslet från datastolen överhuvudtaget dock.;)

Hahaha ja då får jag nog multiplicera med lite högre tal. Kan man tänka sig 1,3 eller 1,4?

Måste jag då höja den andra uträkningen också?

Detta är min första deff någonsin.
    Det kanske märks.

BallPythoN wrote:
    Hahaha ja då får jag nog multiplicera med lite högre tal. Kan man tänka sig 1,3 eller 1,4?

Måste jag då höja den andra uträkningen också?

Detta är min första deff någonsin.
    Det kanske märks.

Att uppskatta sitt energibehov är skitsvårt det håller jag med om. Väga mat och räkna kcal är ju peace of cake, men uppskattningen av vad man förbrukar är desto mer komplicerad helt klart.:)

Vad du multiplicerar med måste du helt enkelt själv uppskatta utifrån hur dina dagar ser ut. Gå till affären, bära hem matkassar, cykla till skolan/jobbet, , duscha, klä på sig, laga mat, städa, bära ut sopor etc. Allt kostar mer energi än att ligga till sängs. Så man måste fundera lite över vad man sysslar med då man inte tränar.
    Har man ett jobb som innebär fysisk aktivitet i nästan åtta timmar så innebär det en GRYM skillnad t.ex. Att jobba inom t.ex. äldreomsorgen eller på ett bygge jämfört med att sitta på föreläsningar eller jobba på kontor.

Såhär har jag skrivit tidigare och brukar länka in i flera trådar både här och på Kolozzeum:

Eddie Vedder wrote:
    Ett bra sätt att räkna ut din TEE om du är typen som tränar och sen inte gör så mycket mer än så är att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (typ styrketräning).

Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra (det här är alltså HELT hypotetiskt nu då jag inte har en aning om ditt övriga liv och siffran i mitt exempel kan således vara helt fel) men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.

Summa sumarum 1.6.:)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 54 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.