Max kcal förbränning

Home Forums Deff och fettminskning Max kcal förbränning

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Precis som rubriken låter.

Finns där någon maxgräns på hur många kcal man ”bör” förbränna under en deff utan att det blir ”för mkt” ?

Eller hur många kcal man ska ligga underskott totalt per dag för att inte ta död på sig själv?

Jag själv äter typ 1500kcal , bränner kanske -500kcal på crosstrainern, sen styrketräning samt -300kcal efter det.

Bränner ca 2400kcal om dagen .. alltså ett minus på 900kcal om dagen.

Är detta ok?

Det beror på hur fet du är. Är du rejält överviktig kan du säkert ligga på ett underskott på 900 kcal utan överdriven risk för muskelförlust, men är du bara några kilo över trivselvikt är det inte fallet.

Ok, jag väger typ 72, ligger nog rätt bra på det.

Blivit rätt ådrig osv.

Vad tror du om mina siffror nurå?

Att ditt underskott är för stort.

Haha, kan du guida mig i rätt riktigt då? Vilka siffror borde jag ligga på?

Tacksam

2000kcal..om det nu stämmer att du blir av med så mkt..du ska alltid ligga på ett underskott på 500kcal

Cristiian wrote:
    du ska alltid ligga på ett underskott på 500kcal

Vad baserar du detta på? ”Du ska alltid”?

Alltid?;) Njaa, men ett underskott på 500 kcal per dag är en bra nivå för att minska successivt i BF. :)

Flessa wrote:
    ja tack, vad baserar du detta på? vore riktigt skoj att höra.

Men snälla nån! Det kan inte vara sant, ska DU prata om att påstå saker rakt ur luften utan att komma med någon som helst bakgrund till varför?

Låter ”kasta inte sten i glashus” bekant?

Cristiian wrote:
    2000kcal..om det nu stämmer att du blir av med så mkt..du ska alltid ligga på ett underskott på 500kcal

killen ovanför mig menar bara väl, han är fortfarande lite ny inom styrketräningsvärlden. Jag antar att han har läst king grubs deffguide och fått siffran 500kcal därifrån, vilket är ypperligt att gå efter enligt många :)

Det viktigaste är väl att komma ihåg att 1kg = 7000 kcal och sedan lägga upp sin diet efter det men sedan ha i åtanke att man bara kan frigöra en viss mängd kroppsfett per dygn, beroende på hur mycket fett man har på kroppen. Jag vet att exakta siffror har postats på forumet med hur mycket man fett man kan frigöra, fast orkar inte leta nu :)

f.reinfeldt wrote:
    Det viktigaste är väl att komma ihåg att 1kg = 7000 kcal och sedan lägga upp sin diet efter det men sedan ha i åtanke att man bara kan frigöra en viss mängd kroppsfett per dygn, beroende på hur mycket fett man har på kroppen. Jag vet att exakta siffror har postats på forumet med hur mycket man fett man kan frigöra, fast orkar inte leta nu :)

Det är ca 70kcal som kan frisättas per kg kroppsfett per dygn. Så, har du 10kg fett kan du gå ner ungefär 0.7kg per vecka utan att tappa nämnvärd mycket muskelmassa, om du sköter kost, träning, vila etc vill säga.

Men vid svält ställer kroppen också in sig på först och främst på att förbränna fettet, aye?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.