Max-OT Cardio

Home Forums Deff och fettminskning Max-OT Cardio

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 45 total)
  • Author

Läste precis artikeln [http://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=313]

Tycker detta låter högst intressant eftersom jag faktiskt aldrig hört talas om metoden tidigare. Någon som provat det?

Ge gärna era åsikter kring denna metod. Tanken är främst i deffningssyfte.

Hög intensitet under kort tid är ett klokt sätt att köra konditionsträning för den som enbart vill förbruka kcal, gärna vill öka flåset och vill minimera sin konditionsträning för att undvika negativ inverkan på muskelmassan.:up:

Så konceptet i sig är hyfsat klokt även om du bör ligga på en okej konditionsnivå redan från början. Att gå från dålig kondition och direkt hoppa på HIIT är dumt, dels ökar skaderisken och dels är inte träningen så intensiv som man tror. Visst kanske man blir trött så man nästan spyr men då beror det mer på att man är dåligt tränad än att träningsnivån är hög.

Angående motionscykel med ryggstöd och den påstådda efterförbränningen är det bara skitsnack och överdrifter enligt mig. Cykel med ryggstöd är nog det sämsta man kan hitta om man inte är äldre och eller överviktig t.ex. Och sedan är EPOC rejält överdriven, INGEN LÖGN, men definitivt en överdrift.

Så tummen upp för HIIT som koncept om du är tillräckligt grundtränad, just Max-OT:s koncept tycker jag är ganska värdelöst däremot.

Eddie Vedder wrote:
    Angående motionscykel med ryggstöd och den påstådda efterförbränningen är det bara skitsnack och överdrifter enligt mig. Cykel med ryggstöd är nog det sämsta man kan hitta om man inte är äldre och eller överviktig t.ex. Och sedan är EPOC rejält överdriven, INGEN LÖGN, men definitivt en överdrift.

Så tummen upp för HIIT som koncept om du är tillräckligt grundtränad, just Max-OT:s koncept tycker jag är ganska värdelöst däremot.

Jag tänkte köra på crosstrainer eller kanske löpning. Tror du det kommer fungera bra? Jag ser åtminstonde ingen nackdel med det. Krävs inga större kunskaper för att ställa in den korrekt och det känns osannolikt att man ramlar av den :)
    Tror du man kan öka sin löpningskondition avsevärt av detta?

Funderade lite över hur ofta man skall träna. 2-3 gånger i veckan lär vara rimligt för att inte slita för hårt på benen?

Hezikiel wrote:
    Jag tänkte köra på crosstrainer eller kanske löpning. Tror du det kommer fungera bra? Jag ser åtminstonde ingen nackdel med det. Krävs inga större kunskaper för att ställa in den korrekt och det känns osannolikt att man ramlar av den :)
    Tror du man kan öka sin löpningskondition avsevärt av detta?

Jag kommer med ett väldigt objektivt utlåtande här: LÖPNING!:D

Skämt åsido går säkert cross-trainer utmärkt även det, jag vet att Samir Troudi är en jäkel på att köra slut på sig i cross-trainern. Min egen uppfattning är att det inte är lika enkelt att få bra fart där som vid löpning. En kombination är ju kanske inte fel heller?:)

Hezikiel wrote:
    Funderade lite över hur ofta man skall träna. 2-3 gånger i veckan lär vara rimligt för att inte slita för hårt på benen?

Låter inte dumt, hög intensitet ställer krav. Men å andra sidan är det under väldigt kort tid, har du en okej grund att stå på tror jag det kommer gå bra. Är du otränad på den här typen av aktivitet blir ju omställningen större.

Att springa fort är kul, jag körde själv tröskelträning i förmiddags. 6.65km hann jag på 25:29, gillar att variera det vanliga distansnötandet med kvalitetsträning. Värmde även upp med en dryg halvmil i mer normalt tempo, strax under 5 min/km.
    Så mina pass blir ju längre men så prioriterar jag även konditionen (löpningen) absolut högst och deffar verkligen inte.

I ditt fall låter upplägget klokt, skippa den där löjliga cykeln bara och ta inte AST:s olika uttalanden på för stort allvar.;)

Finns det ingen som har personlig erfarenhet av Max-OT Cardio och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Låter trevligt med lite HIIT för att växla om nu under deffen, sitta på cyklen lr crosstrainern osv i 30-60 min börjar bli rätt långtråkigt ;)

Får dock nästan alltid ont på framsida av benen vid snabb löpning, ngn som har tips på några schyssta löpar skor, gärna till ett rimligt pris :what:

Hezikiel wrote:
    Finns det ingen som har personlig erfarenhet av Max-OT Cardio och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Försökte hålla mig borta från den här tråden för att inte bli påhoppad för min ”propaganda”, men när du väl formulerar frågan på det här viset och när Eddie redan har givit sin ”objetiva” åsikt om löpningen:Dså kan jag väl lika gärna berätta om mina erfarenheter också. :p

Jag kan börja med att det finns inget som kör slut på mig på samma sätt som Max-OT Cardio. Och då påstår jag att jag ändå har hyffsat bra kondition. Eddie’s åsikt brukar ju vara att Max-OT Cardio är till för de ”slöa” som inte orkar köra ”riktig” konditionsträning, vilket jag inte håller med om. Jag hade hellre sprungit 45-60 min med runt 70% av maxpulsen än de 16 minuterna som Max-OT Cardio går ut på. Men jag ser i stort sett bara fördelar med Max-OT Cardio, dels är hälsofördelarna ungefär likvärdiga med traditionell cardio, man minskar muskelnedbrytningen (vilket jag iofs har lärt mig att den är lite överskattad) och framförallt, det tar mindre tid. Varför träna i 45 minuter om man kan åstadkomma samma energiförbrukning på kortare tid? En annan fördel jag har märkt med den här formen av högintensiv träning är att man inte får samma hungerkännslor som efter en längre löprunda t.ex..

Då när jag körde Max-OT Cardio, så körde jag inte någon vrål-deff, men jag höll koll på näringen och tog några Lipo 6 kapslar till och från. Jag gick från 10% till 8% i BF på mindre än en månad. Då körde jag 2-3 Cardiopass vid sidan av mina 5 styrkepass i veckan.

For the record: Om man inte är helt grön och ens huvudmål är att deffa så rekommenderar jag Max-OT Cardio starkt!

Tyskn wrote:
    For the record: Om man inte är helt grön och ens huvudmål är att deffa så rekommenderar jag Max-OT Cardio starkt!

Jag har aldrig skrivit något annat.

Det jag skrivit är att cykeln de rekommenderar att man kör på är ett värdelöst val samt att EPOC överdrivs något oerhört.

Annars håller jag ju med, du också tydligen eftersom du nämner löpning även du. Men jag tror du är medveten om att man i praktiken inte river av ett lika energikrävande pass på 16 miunter som 45 minuters löpning i t.ex. 11km/h. Och dessutom kräver en så hög intensitet både en ordentlig uppvärmning samt nedjoggning.

Det går inte bara att snöra på sig löparskorna och sedan ge sig ut och toklöpa en kvart med helt kall kropp. Så passet totalt lir längre än 16 minuter om man kör med sunt förnuft.

Tyskn wrote:
    man minskar muskelnedbrytningen

Nja, det gör man väl definitivt inte.

Intensiv cardio ökar muskelnedbrytningen, kraftigt. Emellertid stimuleras även proteinsyntesen, vilket åtminstone delvis motverkar denna effekt.

Quote:
    The apparent net myofibrillar protein accretion in the hours and days after exercise may occur in order to offset the large elevation in mixed muscle proteolysis that has been shown during similar bouts of intense one-legged aerobic exercise.

Scand J Med Sci Sports. 2007 Jun;17(3):260-6.

Tack för alla svar :)

Hehe, det var just av den här anledningen jag valde att hålla tyst. :D
    Du har absolut rätt i att passets totala längd blir längre än just 16 min, Eddie. Men varför tycker du att cykeln är så kass? Jag tycker man kan hålla en grym intensitet med den.

Grub: Vad jag syftade på med ”muskelnedbrytningen” var den kraftiga ökningen av kortisolutsöndringen vid längre tid av intensiv träning. Jag har för mig att, vid ungefär samma intensitet, ökar kortisolutsöndringen drastiskt. Typ som en x^2 kurva. Stämmer det? Jag tror att jag har frågat detta innan, men har aldrig fått något svar.

Tyskn wrote:
    Du har absolut rätt i att passets totala längd blir längre än just 16 min, Eddie.

Alltå onödigt att ständigt propagera för att träna en kvart. Ska man köra så intensiv kondition krävs både uppvärmning och nedvarvning. De som inte behöver det är den typen som bara påstår sig köra ”intensivt”.

Helt enkelt för att man är otränad och blir sjukt trött även av lättare träning.

Tyskn wrote:
    Men varför tycker du att cykeln är så kass? Jag tycker man kan hålla en grym intensitet med den.

Den förbrukar nästintill ingen energi alls eftersom hela kroppen förutom benen i stort sett är i total vila, inte ger det heller någon ordentlig pulshöjning.

Normal cykel är bra tycker jag dock.

Eddie Vedder wrote:
    Den förbrukar nästintill ingen energi alls eftersom hela kroppen förutom benen i stort sett är i total vila, inte ger det heller någon ordentlig pulshöjning.

Jag vet att kaloriräknarna på maskinerna inte är så mycket att hänga i granen men de ger ju en viss vägledning. Om de visar att jag gör åt med 200kcal+ så är det väl inte så lite ändå, eller?
    När det gäller pulsen vara uppe och nosa på 180 bpm vilket ungefär motsvarar 90% av min maxpuls. Menar du då jag skulle få ännu högre puls om jag skulle löpa istället?

Kör du med pulsklocka eller litar du på fantasisiffrorna som cykeln visar?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 45 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.