Max-OT Cardio

Home Forums Deff och fettminskning Max-OT Cardio

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 45 total)
  • Author

Nope, ingen pulsklocka. : Så det är en stor felmarginal där med då antar jag? Får la kolla om jag kan låna en sådan nånstans för att jämföra med mätarn på cykeln..:)

Det är rent generellt så att cykling inte höjer pulsen så värst mycket om man är hyfsat vältränad men inte så cykelvan.

Jag som är löpare kan t.ex. trycka upp pulsen rejält när jag springer, på en cykel har jag inte tillräckligt tryck i benen och tillräcklig trampteknik för att kunna åstadkomma en riktig pulshöjning. Så då är vi återigen där med pulshöjning och känslan av att träningen är intensiv fast det egentligen bara är en fråga om otillräcklig kondition.

Observera att jag dessutom pratar om riktiga cyklar nu, det blir ännu mer extrem på dom där vilocyklarna.

Eddie Vedder wrote:
    Det är rent generellt så att cykling inte höjer pulsen så värst mycket om man är hyfsat vältränad men inte så cykelvan.

Jag som är löpare kan t.ex. trycka upp pulsen rejält när jag springer, på en cykel har jag inte tillräckligt tryck i benen och tillräcklig trampteknik för att kunna åstadkomma en riktig pulshöjning. Så då är vi återigen där med pulshöjning och känslan av att träningen är intensiv fast det egentligen bara är en fråga om otillräcklig kondition.

Observera att jag dessutom pratar om riktiga cyklar nu, det blir ännu mer extrem på dom där vilocyklarna.

vad är skillnaden på intensiv och otillräcklig kondition?

För mig personligen är Max OT cardio på cykeln väldigt intensiv, jag blir helt slut, min puls är nära maxpuls och jag både måste värma upp bra och varva ner bra för att få de resultat jag vill nå.

Jag kan dvs inte köra mer intensivt utan min kropp säger stopp där. För dig dock samma intensitet antagligen lekstuga för dig själv, men det betyder ju inte att det inte är intensivt för mig och att jag pressar mig själv till max för att uppnå en högre kondition och högst energiförbrukning.

Så nybörjare-medelnivå kan inte köra intensivt eller?

Max OT cardio fungerar fint för att öka konditionen, bränner bra med kalorier osv iaf för mig. För en vältränad konditionskille förmodligen inte. Men jag föredrar ändå HIITför att öka konditionen.

Vad jag vill ha ut av detta är att förstå att du Eddie har en väldigt bra kondition av vad jag förstått av dina inlägg, och fastänn detta diskuterade program på en cykel är för lätt för dig betyder det itne att det är riktigt ansträngande för nybörjare som vill öka sin kondition. Jag skulle aldrig orka jogga 16minuter relativt intensivt, i dagsläget, du joggar säkert det över en timme utan problem.

Eddie Vedder wrote:

För mig personligen är Max OT cardio på cykeln väldigt intensiv, jag blir helt slut, min puls är nära maxpuls och jag både måste värma upp bra och varva ner bra för att få de resultat jag vill nå.

Jag kan dvs inte köra mer intensivt utan min kropp säger stopp där. För dig dock samma intensitet antagligen lekstuga för dig själv, men det betyder ju inte att det inte är intensivt för mig och att jag pressar mig själv till max för att uppnå en högre kondition och högst energiförbrukning.

Max OT cardio fungerar fint för att öka konditionen, bränner bra med kalorier osv iaf för mig. För en vältränad konditionskille förmodligen inte. Men jag föredrar ändå HIIT bäst för att öka konditionen.

Vad jag vill ha ut av detta är att förstå att du Eddie har en väldigt bra kondition av vad jag förstått av dina inlägg, och fastänn detta diskuterade program på en cykel är för lätt för dig betyder det itne att det är riktigt ansträngande för nybörjare som vill öka sin kondition. Jag skulle aldrig orka jogga 16minuter relativt intensivt, i dagsläget, du joggar säkert det över en timme utan problem.

Men annars självklart, skulle jag välja att jogga 16minuter över 16min på cykeln ifall jag klarade av detta.

Radikaal wrote:

Vad jag menar är att det här snacket om att man tränar intensivt inte måste innebära att det förbrukar så sjukt med kalorier vilket alla STA-förespråkare verkar tro.
    Självklart handlar det om upplevd ansträngning och relativ intensitet men man kan inte överföra mängden svett och ens utmattning till att det förbrukas en jäkla massa kcal på den minimala tiden som en kvart ändå är.

Så jag drar ingen gräns på det sättet men jag står fast vid att de flesta som förespråkar såhär kort konditionsträning egentligen bara gör det för att det är för tråkigt med längre tid.

Radikaal wrote:

Jo samma sak där, klart du kan uppleva det som intensivt och jobbigt. Allt jag motsäger är bara att det förespråkas på fel sätt. D.v.s. som någon supermetod där kcal ryker all världens väg. HIIT är kanonträning men likförbannat förbrukar man inte särskilt mycket kcal på en kvart utan att hålla en viss nivå, är kaloriförbrukning det man vill uppnå är det bättre att löpa längre anser jag.
    Då får man en bättre grund också så man efteråt kan börja hålla högre hastigheter.

Radikaal wrote:
    Jag skulle aldrig orka jogga 16minuter relativt intensivt, i dagsläget, du joggar säkert det över en timme utan problem.

Jogga inte fort då, jogga långsamt och längre. Om du tappar varenda gram muskelmassa p.g.a. lite längre distanslöpning så är det något annat som är fel än träningsformen.

Summa summarum: Att välja kortare och intensivare är ju förstås inget som helst fel, men energiförbrukningen under den tiden är inte så hög som många vill tro. Man KAN inte åstadkomma några stora generellt sett mindre energi än löpningen per tidsenhet.

Sittande cykeln ni pratar om kallar jag ”Lazybike” och funkar att fjompa runt på lite efter sitt styrkepass och läsa en tidning.

Att springa och köra intervallträning på kort tid som det pratas om här är bra enligt mig. Jag tyckte jag behöll mer styrka och muskler i benen än vad jag gjorde när jag körda morgonpromenader/långa promenader.

Eddie ok tack för att du förklarade lite bättre.

Sorry för dubbelpost, satt på skolans dator som laggade ****.

Coolio jag har inte riktigt samma erfarenhet – möjligen om jogging. Men tycker det känns mer att man tappar styrka av högintensiva CYKELpass, än en lång promenad.

Radikaal wrote:
    Men tycker det känns mer att man tappar styrka av högintensiva CYKELpass, än en lång promenad.

Kaloriförbrukningen är med stor sannolikhet högre av det senare.

Jag tycker inte du ska köra en konditionsform du uppenbarligen inte klarar av, jag menar inget illa med det och försöker inte verka dryg. Det jag menar är att intensiv konditionsträning underskattas väldigt bland styrketränande har jag märkt, ungefär som att det bara är att sätta igång och toklöpa när man precis är färdigbulkad.

Att komma igång med kvalitetsträning förutsätter en viss grund att stå på, att lära sig krypa innan man börjar gå är ju ett bra ordspråk här. Vi kan utveckla det lite till ”lära sig jogga innan man börjar kuta”.:D

Du har alltid en bra inställning och bra attityd i dina inlägg Radikaal, jag hoppas du inte misstolkar det jag skriver som ett försök att påpeka fel eller så. Försöker bara lyfta fram poängen att även konditionsträning kan vara lite invecklat och något man bör utvecklas inom i lagom fart, precis som styrketräning.;)

Eddie Vedder wrote:
    Kaloriförbrukningen är med stor sannolikhet högre av det senare.

Jag tycker inte du ska köra en konditionsform du uppenbarligen inte klarar av, jag menar inget illa med det och försöker inte verka dryg. Det jag menar är att intensiv konditionsträning underskattas väldigt bland styrketränande har jag märkt, ungefär som att det bara är att sätta igång och toklöpa när man precis är färdigbulkad.

Att komma igång med kvalitetsträning förutsätter en viss grund att stå på, att lära sig krypa innan man börjar gå är ju ett bra ordspråk här. Vi kan utveckla det lite till ”lära sig jogga innan man börjar kuta”.:D

Du har alltid en bra inställning och bra attityd i dina inlägg Radikaal, jag hoppas du inte misstolkar det jag skriver som ett försök att påpeka fel eller så. Försöker bara lyfta fram poängen att även konditionsträning kan vara lite invecklat och något man bör utvecklas inom i lagom fart, precis som styrketräning.;)

Du har säkert rätt eftersom du är 100gånger mer kunnig inom detta område. Har dock börjat intressera mig för konditionsträning mer och mer mest pga den ökade piggheten och välbehaget, men även för att det är roligt precis som med styrketräning med resultat. Läser även hälso relaterade ämnen i skolan, där vi haft ett stort arbete med alla dess positiva egenskaper konditionsträning ger, sedan dess har jag varit fast.

Vad är lämpligt enligt dig då? Var total nybörjare bara för 4-5 månader sedan – körde ganska intensivt i 3månader sedan haft uppehåll tills nu. Då jag läser hur folk tycker man ska öka bäst i kondition som nybörjare rekomenderar de flesta rådet att man skulle promenera i några månader typ. Riktigt så sega resultat vill jag inte ha, utan började efter kanske 3-4LI 40-60min pass på cykeln direkt med intervall träning, 15-20minuter vilket jag fortfarande kör. Klarar fortfarande inte mer än 1-1½ minuts högintensivt för att sedan vila lika länge(inte total vila, utan cyklar lite långsammare) under 20minuter, vilket självklart är mycket dåligt men jag känner iaf att jag får bättre och bättre flås genom att öka kanske 1minut, 1km, 15kcal(enligt mätarn) varje pass.

Att lära sig jogga innan man kutar har du rätt i, kuta klarar jag ju inte och det försöker jag inte med heller, så kör enligt ovan sätt istället tills jag klarar det ;)

Några tips hur man kan lägga upp konditionsträningen, ifall man tränar styrke 4gånger i veckan för att öka hyffsat i kondition utan att bli övertränad? Har tillgång till simmning,roddmaskin,trappmaskin,löpband och cykel. 2 sista styrkepassen i veckan är ganska lätta också, bör jag lägga konditionen där eller en träningsfri dag?

Förnuvarande kör jag såhär;

Mån styrke(tung)
    Tis styrke(tung)
    Ons HIIT
    Tors styrke lätt
    Fre styrke lätt
    Lör total vila
    Sön Innebandy/HIIT

men vet inte ifall det är för mycket långsiktigt fortfarande, då jag precis börjat med det. Alltså den totala träningen, inte 2 konditionspass för har kört mer innan.

Radikaal wrote:
    Coolio jag har inte riktigt samma erfarenhet – möjligen om jogging. Men tycker det känns mer att man tappar styrka av högintensiva CYKELpass, än en lång promenad.

Ok. På mig var det som sagt tvärtom. Körde iof löpning som intervallträning och då bara i 15 min. Kan nog bero på många saker vad som funkar bäst på en själv.

Radikaal wrote:
    Några tips hur man kan lägga upp konditionsträningen, ifall man tränar styrke 4gånger i veckan för att öka hyffsat i kondition utan att bli övertränad? Har tillgång till simmning,roddmaskin,trappmaskin,löpband och cykel. 2 sista styrkepassen i veckan är ganska lätta också, bör jag lägga konditionen där eller en träningsfri dag?

Förnuvarande kör jag såhär;

Mån styrke(tung)
    Tis styrke(tung)
    Ons HIIT
    Tors styrke lätt
    Fre styrke lätt
    Lör total vila
    Sön Innebandy/HIIT

Nu frågade du visserligen Eddie, men jag skulle lagt det på en av de lätta styrkedagarna. Det är nog bra att iaf ha en dag i veckan där man vilar ut sig.

Sen kom jag på en annan sak nu. Du kör överkropp/underkropp va? Blir inte det lätta underkroppspasset överflödigt om du kör såpass mycket cardio m.m.? De lätta passen är väl mest till för att föra bort slaggprodukter. Det blodflödet du får av konditionsträningen borde ju redan ta hand om detta. Jag antar även att du är smart nog att inte köra något hårt cardiopass dagen innan det tunga benpasset, eller? :emo-thumb

Tyskn wrote:
    Nu frågade du visserligen Eddie, men jag skulle lagt det på en av de lätta styrkedagarna. Det är nog bra att iaf ha en dag i veckan där man vilar ut sig.

Sen kom jag på en annan sak nu. Du kör överkropp/underkropp va? Blir inte det lätta underkroppspasset överflödigt om du kör såpass mycket cardio m.m.? De lätta passen är väl mest till för att föra bort slaggprodukter. Det blodflödet du får av konditionsträningen borde ju redan ta hand om detta. Jag antar även att du är smart nog att inte köra något hårt cardiopass dagen innan det tunga benpasset, eller? :emo-thumb

ok – alltså tung benträning är inget jag kör alltid, bara ifall jag vilat dagen innan. Delat upp det med såhär;

dag1. Ben rygg biceps tungt (benen kör jag inte max ifall jag kört tung kondition dagen innan, de andra gör jag dock)
    dag2. Bröst axlar triceps tungt
    dag3. HIIT/Vila
    dag4. Ben rygg biceps lätt
    dag5. Bröst axlar triceps lätt
    dag6. HIIT/Vila
    dag7. HIIT/Innebandy/Vila hur jag känner mig

Lägger även in mage och vader i passen när jag känner mig fräsch.

Kör faktiskt hellre ett tungt cardio pass dagen före ett benpass, än tvärtom. Tung cardio klarar jag inte av dagen efter ett tungt benpass, det går bara inte. Att jag får ta det lite lugnare med ben träningen ifall jag vill köra så pass mycket intensiv cardio antar jag är ett måste. Har faktiskt inte riktigt bestämt mig var jag ska lägga cardio passen ännu för bästa resultat, därför jag frågade! Räcker 2 20-25min intervaller per vecka för att öka konditionen bra?

tack för svaren

Fördelningen mellan konditionsträning och styrketräning ser helt okej ut. Som jag redan påpekat tycker jag du börjar lite i fel ände så är jag väldigt osäker på vad HIIT egentligen betyder i det hära fallet, mer än att du upplever en jäkla trötthet.
    Men jag kan ju nämna att du kör mer av vad du kallar intensiv konditionsträning än vad de flesta uthållighetsidrottarna gör. Nu är ju deras intervallpass och tröskelpass helt sjuka men det är nog fanimej färre per vecka än sådär.

Jag tycker definitivt att något av passen även bör vara lugnare, typ 45 minuters joggning eller så. Detta om du ni faktiskt VILL få upp konditionen och uthålligheten, MAX-OT handlar ju som sagt bara om konditionsträning för att slippa konditionsträning.

Testa en längre löptur dagen före innebandyn t.ex. Vissa veckor har du ju planerat att vila just den dagen och då kan du ju lägga det passet en annan dag. Att köra kondition dagen före eller dagen efter ben är inga som helst problem. Att löpa bort träningsvärk är bara gött.:emo-thumb

Eddie Vedder wrote:
    Fördelningen mellan konditionsträning och styrketräning ser helt okej ut. Som jag redan påpekat tycker jag du börjar lite i fel ände så är jag väldigt osäker på vad HIIT egentligen betyder i det hära fallet, mer än att du upplever en jäkla trötthet.
    Men jag kan ju nämna att du kör mer av vad du kallar intensiv konditionsträning än vad de flesta uthållighetsidrottarna gör. Nu är ju deras intervallpass och tröskelpass helt sjuka men det är nog fanimej färre per vecka än sådär.

Jag tycker definitivt att något av passen även bör vara lugnare, typ 45 minuters joggning eller så. Detta om du ni faktiskt VILL få upp konditionen och uthålligheten, MAX-OT handlar ju som sagt bara om konditionsträning för att slippa konditionsträning.

Testa en längre löptur dagen före innebandyn t.ex. Vissa veckor har du ju planerat att vila just den dagen och då kan du ju lägga det passet en annan dag. Att köra kondition dagen före eller dagen efter ben är inga som helst problem. Att löpa bort träningsvärk är bara gött.:emo-thumb

med HIIT menar jag vanlig intervall träning, i 20minuter, 1min nästan allt jag orkar, 1min väldigt lågintensivt osv.. inte det mest krävande, men ändå rätt krävande för mig. Detta kanske skulle fungera, eller är det fortfarande för mycket till en början?

dag1. Ben rygg biceps tungt +intervall träning 20min rodd maskin, före passet som uppvärmning.
    dag2. Vila
    dag3. Bröst axlar triceps tungt
    dag4. 45min konditionsträning valfri form
    dag5. Ben rygg biceps lätt + intervall träning 20min roddmaskin/cykel
    dag6. Bröst axlar triceps lätt
    dag7. Vila

Radikaal wrote:
    dag1. Ben rygg biceps tungt +intervall träning 20min rodd maskin, före passet som uppvärmning.
    dag2. Vila
    dag3. Bröst axlar triceps tungt
    dag4. 45min konditionsträning valfri form
    dag5. Ben rygg biceps lätt + intervall träning 20min roddmaskin/cykel
    dag6. Bröst axlar triceps lätt
    dag7. Vila

Jag tycker det ser riktigt bra ut, förutom på dag1. Om du tröttar ut dig själv på HIIT som du säger så lär du ju inte få någon vidare bra intensitet på det tunga träningspasset sen. Jag skulle antingen skippa HIIT’en där, lägga den efter passet istället eller lägga den på motsatt sida av dagen (morgon eller kväll beroende på när du gymmar). :up:

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 45 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.