min ketodiet! lite frågor!

Home Forums Deff och fettminskning min ketodiet! lite frågor!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author

tjena!

28år vägde ca 86 när jag började exakt en vecka sen och 168(fortfarande lika lång), väger nu ca 82,5.

kör min första ketodiet :

protein ~160 g

fett ~190 g

kollisar ~30

underskott ~500 kcal

kör promenader 1 timma nästan varje dag och även 30 min efter ett styrkepass!

träningsupplägg : kör enligt bruce banners schema på PB alltså 1-2 övningar per muskelgrupp (på de stora iaf) och 3-4 sett och 4-8 rep, hela kroppen på 3 dagar.

nu till frågorna:

läste i en tråd att aspartam kan ta en ur kesosis,hur mkt aspartam pratar vi om?å även citron!

vad mer för grejer kan ta en ur ketosis?

är det ok att äta salami,skivad kalkon skinka som innehåller socker å dextros?

proteinet äter man för aqtt behålla musklerna, men fettet är det till för att fylla upp kalorinivån eller bidrar fettet till att hamna i ketosis?

måste man få i sej 20-40 g kollisar per dag eller kan man ~nolla dom?

innan varje träningspass kör jag ca 20g snabba kolhydrater och efter kör jag 40 g snabba kollisar(gainers), på verkar det ketosis?

jag kör inga laddardagar, ätardagar etc,måste man ha dessa när man kör ketogen diet?

det var frågorna jag kommer på just nu
    hoppas nån vänlig själ kan svara på dessa:)

tack på förhand

mvh

nnnn4 wrote:
    läste i en tråd att aspartam kan ta en ur kesosis,hur mkt aspartam pratar vi om?å även citron!

Nej

nnnn4 wrote:

Främst kolhydrater men även protein. De flesta hamnar i någon form av ketos då kolhydraterna böjar sjunka under 100g/dag och blir kraftigare ju lägre mängden blir. Förbrukar man mycket energi kan man hamna i ketos tidigare pga den höga energiförbrukningen.
    Kolhydrater är som sagt den främsta regleringen av ketosen, då de finns tillgängliga så finns det ingen anledning för kroppen att tillverka ketoner till hjärnan eftersom hjärnan redan har bränsle i form av blodsocker. Även insulin/glukagon ration kommer vara högre vid högre intag av kolhydrater och är insulinhalten förhållandevis hög inträffar inte ketos.
    Ett högt proteinintag kan även det motverka ketos då en stor del omvandlas till glukos.

nnnn4 wrote:

Ja, den lilla mängd kolhydrater de innehåller kommer inte att påverka.

nnnn4 wrote:
    proteinet äter man för aqtt behålla musklerna, men fettet är det till för att fylla upp kalorinivån eller bidrar fettet till att hamna i ketosis?

Det är ju inte fettet i sig som bidrar till ketosen utan tillgängligheten på kolhydrater och eftersom du inte kan använda varken kolhydrater eller protein i några större mängder till ditt energibehov så finns ju bara fett kvar för att fyllla upp det resterande energibehovet.

nnnn4 wrote:

Måste och måste. Ser ingen anledning till att nolla kolhydratern då det då inte finns en chans att få i sig grönsaker och bär med en massa nyttigheter.

nnnn4 wrote:
    innan varje träningspass kör jag ca 20g snabba kolhydrater och efter kör jag 40 g snabba kollisar(gainers), på verkar det ketosis?

Eventuellt leder det till en tillfällig påverkan på ketosen men det finns ju som sagt TKD (targeted ketogenic diet) där man intar en viss mängd kolhydrater som näringstiming omkring passet.

nnnn4 wrote:
    jag kör inga laddardagar, ätardagar etc,måste man ha dessa när man kör ketogen diet?

Då skulle det bli ungefär som CKD (Cyclical Ketogenic Diet), jag skulle nog hellre då föredra TKD iom att den har nog mindre total påverkan på ketosen och bättre i muskelbyggande/-besparande syfte.

tackasr å bugar!
    hjälpte mycket!

så skillnaden mellan ckd och tkd är att på ckd kör man laddardagar men inget i samband med träning och på tkd kör man inga laddardagar utan bara kollisar i samband med träning?

Steinbach wrote:
    Nej

Främst kolhydrater men även protein. De flesta hamnar i någon form av ketos då kolhydraterna böjar sjunka under 100g/dag och blir kraftigare ju lägre mängden blir. Förbrukar man mycket energi kan man hamna i ketos tidigare pga den höga energiförbrukningen.
    Kolhydrater är som sagt den främsta regleringen av ketosen, då de finns tillgängliga så finns det ingen anledning för kroppen att tillverka ketoner till hjärnan eftersom hjärnan redan har bränsle i form av blodsocker. Även insulin/glukagon ration kommer vara högre vid högre intag av kolhydrater och är insulinhalten förhållandevis hög inträffar inte ketos.
    Ett högt proteinintag kan även det motverka ketos då en stor del omvandlas till glukos.

Ja, den lilla mängd kolhydrater de innehåller kommer inte att påverka.

Det är ju inte fettet i sig som bidrar till ketosen utan tillgängligheten på kolhydrater och eftersom du inte kan använda varken kolhydrater eller protein i några större mängder till ditt energibehov så finns ju bara fett kvar för att fyllla upp det resterande energibehovet.

Måste och måste. Ser ingen anledning till att nolla kolhydratern då det då inte finns en chans att få i sig grönsaker och bär med en massa nyttigheter.

Eventuellt leder det till en tillfällig påverkan på ketosen men det finns ju som sagt TKD (targeted ketogenic diet) där man intar en viss mängd kolhydrater som näringstiming omkring passet.

Då skulle det bli ungefär som CKD (Cyclical Ketogenic Diet), jag skulle nog hellre då föredra TKD iom att den har nog mindre total påverkan på ketosen och bättre i muskelbyggande/-besparande syfte.

nnnn4 wrote:
    tackasr å bugar!
    hjälpte mycket!

så skillnaden mellan ckd och tkd är att på ckd kör man laddardagar men inget i samband med träning och på tkd kör man inga laddardagar utan bara kollisar i samband med träning?

Ja enkelt sagt.

så oavsett vilken man kör ger de samma resultat?

Steinbach wrote:
    Ja enkelt sagt.
    nnnn4 wrote:
    så oavsett vilken man kör ger de samma resultat?

Kör på den som känns bäst för dig.

Så här skriver Lyle McDonald i boken The Ketogenic Diet

Which diet gives the best fat loss?

A question which is often asked is whether the SKD, TKD, or CKD yields the best fat loss.
    This is not really a question with a single answer. Ultimately, fat loss is going to be determined primarily by caloric considerations. In the long run, a SKD, TKD or CKD at the same calorie level will probably yield fairly similar fat loss.

säg att man kör en ckd:

mån-fre tex 2200 kcal och ätardagarna kanske man hamnar på 5000per dag total per vecka = ~21000 kcal

säg man kör en tkd:

mån-sön ca 2300kcal totalt per vecka = ~16100 kcal

alltså har man ett lägre kaloriintag med tkd och då bör väl fettminskningen vara högre på en tkd?

eller tänker jag fel?:o

Steinbach wrote:
    Kör på den som känns bäst för dig.

Så här skriver Lyle McDonald i boken The Ketogenic Diet

Which diet gives the best fat loss?

A question which is often asked is whether the SKD, TKD, or CKD yields the best fat loss.
    This is not really a question with a single answer. Ultimately, fat loss is going to be determined primarily by caloric considerations. In the long run, a SKD, TKD or CKD at the same calorie level will probably yield fairly similar fat loss.

ckd passade mig som hande in handsken .. kolhydraterna under veckan bestod av ca 20 gram om dagen det kom i från brroccolin , och hade en ätardag i veckan (lördag). för att just ladda upp glykogen depåerna till veckan som kommer,. jag har för mig att det tog mig till tisagen eller onsdagen innan jag kom in i ketosis ,

hur märker man att mann har gått in i ketos?

Varför ketodiet?

nutz wrote:
    Varför ketodiet?

Jag tycker att ketodiet är bra för att:

Jag inte känner några hungerkänslor,
    Jag mår bra och är lika snabbtänkt som vanligt.
    Det är gott. En mör köttbit och en god sås på diet – kan ju inte bli bättre.

Sen tycker jag att det är lättare att hålla koll på det totala kcal instaget när man bara äter protein och fett.

sneeb wrote:
    hur märker man att mann har gått in i ketos?

Testa [http://www.apoteket.se/rd/d/6245]

tänkte bara skriva att jag körde bara denna diet i typ en månad, de första 2 veckorna så gick jag ner mkt i vikt (vätska ) men sen hände det absolut inget!!! gick ner i kcal intag(minskade fett) men inget hände, testade öka men inget hände, så jag slutade. undrar vad som gick fel??

nnnn4 wrote:
    tjena!

28år vägde ca 86 när jag började exakt en vecka sen och 168(fortfarande lika lång), väger nu ca 82,5.

kör min första ketodiet :

protein ~160 g

fett ~190 g

kollisar ~30

underskott ~500 kcal

kör promenader 1 timma nästan varje dag och även 30 min efter ett styrkepass!

träningsupplägg : kör enligt bruce banners schema på PB alltså 1-2 övningar per muskelgrupp (på de stora iaf) och 3-4 sett och 4-8 rep, hela kroppen på 3 dagar.

nu till frågorna:

det var frågorna jag kommer på just nu
    hoppas nån vänlig själ kan svara på dessa:)

tack på förhand

mvh

Förmodligen åt du lika mkt kcal som du gjorde av med, annars hade något hänt.
    Det är ganska, för att inte säga väldigt, svart och vitt när det gäller just det.

Ang om man måste få i sig 20-40 g kollisar per dag.
    Nja, är väl ett bra svar. Det beror på hur länge du tänkt nolla dem.
    Kör du kollisar runt träningspasset räcker ju det. Men samtidigt förstår jag inte hur du ska lyckas nolla dem. Jag hade ju dött av att leva på protein kost á kött, fågel, fisk och fett. Samt givetvis vatten och vitamin/mineral-tillskott. Inga grönsaker, inga bär, ingen frukt osv.
    Tipset är att hålla kollisarna låga, men åtminstone inte bry dig om hur mycket du äter i form av grönsaker.

Sen har jag hört att det ska vara farligt att hålla uppe från kolhydrater allt för länge. Någon snubbes hjärna som inte ville hänga med mer eftersom han käkat galet strikt atkins i typ ett år. Han dog och om jag inte minns fel hade det att göra med att han inte ätit några kolhydrater alls. Kroppen kanske inte klarar av ketos hur länge som helst?? Vilda spekulationer…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.