Home › Forums › Deff och fettminskning › min ketodiet! lite frågor!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 oktober, 2008 at 18:38 #719564Anonym anvandareMemberroosm wrote:Vilda spekulationer…
Ja och de är felaktiga skulle jag kunna lova dig. Kolhydrater är inte essentiellt för människan och även om det är helt omöjligt att i praktiken ligga på 0g kolhydrater så överlever man.
Och en ketodiet lär inte behöva mer tillskott än vitamin C på sin höjd. Tillåter man t.ex. spenat och broccoli i sin ketogena kost behövs inte ens det. Tvärtom är det antagligen en betydligt mer näringsrik kost, dessutom fri från antinutrienter från spannmål, baljväxter m.m. som hämmar näringsupptaget.
1 oktober, 2008 at 19:50 #719565Anonym anvandareMember*L.R* wrote:de dödsfall som är förknippade med LC-kost har väl med mineralbrist att göra, och då kaliumbrist främst? det torde man undvika med hjälp av broccolin..Vilka dödsfall pratar ni om egentligen? Jag har då aldrig hört något som skulle ens antyda att lågkolhydratkost lett till dödsfall. Snarare visar ju mer och mer forskning på dess fördelar.
Och hur man skulle lyckas få i sig otillräckligt med kalium vid en sådan kost känns också helt obegripligt. Banan som anses vara en superbra källa till kalium (vilket det också är bör tilläggas) innehåller (enligt SLV’s livsmedelsdatabas från 2002) 395mg K/100g, griskött med svålen bortskuren 373mg K/100g, 3%-ig skinka 315mg K/100g, strömming 345mg K/100g, mjölk 165mg/100g, ägg 126mg/100g etc. Så inte föreligger det minsta risk för kaliumbrist i alla fall.
1 oktober, 2008 at 21:29 #719566Anonym anvandareMember*L.R* wrote:Stevens A, Robinson DP, Turpin J, Groshong T, Tobias JD. Sudden cardiac death of an adolescent during dieting. South Med J. 2002 Sep;95(9):1047-9.Ett fall med en 16-årig tjej som gett sig på en helt egenkomponerad bantning känns som ”ganska” svagt underlag för att säga ”de dödsfall som är förknippade med LC-kost har väl med mineralbrist att göra, och då kaliumbrist främst?”.
Det är ju inte ens något som KONSTATERAS i fallbeskrivningen utan bara diskuteras. Det verkar som om det var en kombination av dels på tok för lågt energiintag totalt sett men även obalans bland elektrolyter som du nämner. Men huruvida det stora kcalunderskottet är den största boven eller lågkolhydratkosten framgår inte. Inte heller om bulimi, laxermedel o.s.v. hade förekommit.
Men i vilket fall kan man inte säga emot dig, det verkar helt klart som om just det här fallet kan ha berott på elektrolytobalans under en diet, så mycket kan man säga. Men inte mer.
7 oktober, 2008 at 09:49 #719567Anonym anvandareMemberhur påverkar balsamvinäger ketosis?
7 oktober, 2008 at 09:57 #719568Anonym anvandareMembernnnn4 wrote:hur påverkar balsamvinäger ketosis?Svårt att säga men jag skulle tror att de organiska syrorna mest liknar kolhydrater vid förbräning, dvs ger substrat till citronsyracykeln. På samma sätt som protein så kan de i stor mängd minska ketonkroppsbildningen.
Nu spelar det förmodligen väldigt liten roll, för hur mycket vinäger sätter du i dig egentligen? Jag, menar ketos eller inte så är det fortfarande energibalansen som är avgörande.7 oktober, 2008 at 10:26 #719569Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Svårt att säga men jag skulle tror att de organiska syrorna mest liknar kolhydrater vid förbräning, dvs ger substrat till citronsyracykeln. På samma sätt som protein så kan de i stor mängd minska ketonkroppsbildningen.
Nu spelar det förmodligen väldigt liten roll, för hur mycket vinäger sätter du i dig egentligen? Jag, menar ketos eller inte så är det fortfarande energibalansen som är avgörande.typ en matsked som blandas med 3 msk olivolja+1tsk linfröolja+salt
(recept från zetas linfröolja)8 oktober, 2008 at 23:19 #719570Anonym anvandareMemberpå [http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf]
står det att man skall avstå från Omega-6 rika matoljor , varför är inte omega-6 bra i en ketodiet?
9 oktober, 2008 at 07:08 #719571Anonym anvandareMembernnnn4 wrote:på [http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf]står det att man skall avstå från Omega-6 rika matoljor , varför är inte omega-6 bra i en ketodiet?
Det får du i dig gott om ändå, omega-6 är proinflammatoriskt och ett högt intag är således inte särskilt bra antagligen.
Omega-6 är essentiellt, d.v.s. livsnödvändigt och något som MÅSTE tillföras via kosten. Men mer är inte per automatik bättre och det här är ett typexempel. Om en så fettrik kost innehåller mycket fettkällor med obalanserad fettsammansätning, typ solrosolja, majsolja etc. så blir det väldigt mycket lättoxiderade fleromättade fettsyror.
Sträva efter en balans och ett högre intag av omega-3, en mix av fet fisk, fett och magrare kött, ägg, ost och grädde, olivolja, avocado, kanske lite nötter och frön, goda såser såsom bearnáisesås och majonnäs o.s.v.
9 oktober, 2008 at 09:38 #719572Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det får du i dig gott om ändå, omega-6 är proinflammatoriskt och ett högt intag är således inte särskilt bra antagligen.Omega-6 är essentiellt, d.v.s. livsnödvändigt och något som MÅSTE tillföras via kosten. Men mer är inte per automatik bättre och det här är ett typexempel. Om en så fettrik kost innehåller mycket fettkällor med obalanserad fettsammansätning, typ solrosolja, majsolja etc. så blir det väldigt mycket lättoxiderade fleromättade fettsyror.
Sträva efter en balans och ett högre intag av omega-3, en mix av fet fisk, fett och magrare kött, ägg, ost och grädde, olivolja, avocado, kanske lite nötter och frön, goda såser såsom bearnáisesås och majonnäs o.s.v.
all mitt fett i dieten kommer från ägg,omega-3 tillskott, majonäs, rapsolja , linfröolja. mao jag försöker enbart hålla mej till omättat!
9 oktober, 2008 at 09:44 #719573Anonym anvandareMembernnnn4 wrote:mao jag försöker enbart hålla mej till omättat!Varför då? Låter dumt
9 oktober, 2008 at 09:55 #719574Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Varför då? Låter dumtså oavsett vad det är för fett varifrån fettet kommmer spelar ingen roll för förbränningen/ketosis?
9 oktober, 2008 at 10:10 #719575Anonym anvandareMembernnnn4 wrote:så oavsett vad det är för fett varifrån fettet kommmer spelar ingen roll för förbränningen/ketosis?Nej. Du bör äta balanserat, var har du hört att olika fettsyror skulle påverka ketosen annorlunda?
Och de flesta ketogena dieter är ju tvärtom jämfört med ditt upplägg, där är ju animaliskt fett i absolut majoritet.
10 oktober, 2008 at 13:41 #719576Anonym anvandareMembernnnn4 wrote:all mitt fett i dieten kommer från ägg,omega-3 tillskott, majonäs, rapsolja , linfröolja. mao jag försöker enbart hålla mej till omättat!Det låter som den ketodieten som bartoll förespråkar. Är det ingen bra variant alltså?
[http://www.bartoll.com/blog/2008/05/06/the-ketogenic-files-faq-part-i/ http://www.bartoll.com/blog/2008/05/06/the-ketogenic-files-faq-part-i/%5D
Den tredje frågan uppifrån.
26 oktober, 2008 at 22:59 #719577Anonym anvandareMemberhade planeraat att bulka men innan det så körde jag en deff fram tills igår ,typ en ketodiet. körde den i ca 6 veckor å hade ingen ätar/laddar dag alls under dessa 6 veckorna. idag åt jag som vanligt, alltså typ ris å vanlig mat.
har kört tunga pass med få set å reps under deffen
bör jag lägga in en vecka med högreps å lätt träning innan jag börjar bulken eller en vecka helt fri från träning eller kan man börja bulka direkt? . kommer köra ett liknande träningsschema när jag bulkar som när jag deffade.
täntke sjlv att jag skulle köra lätt högrepps träning å löpa lite under veckan så konditionen blir bättre ?
27 oktober, 2008 at 14:22 #719578Anonym anvandareMemberk får inget svar så jag kör som jag hade tänkt
högrepps träning å högintensitets cardio å energiintaget kommer hållas neutralt med alla makronutrieter ända fram tills på måndag då jag börjar bulka
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.