Home › Forums › Deff och fettminskning › Min mage – problem (bild)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 juli, 2009 at 09:30 #606082Anonym anvandareMember
Hej! Jag är en tjej som har haft ätstörningar, gick ner från 57kg tils 34 på några månader. Jag är mycket friskare nu, fast jag sliter med magen. När jag sitter, så kan jag lix ta tag i (vet inte om det är fett eller hy) nederst på magen. Jag äter sunt, tränar styrkträning och kardio, fast endå får jag det inte bort. Jag får heller inte dom rutorna som jag vill ha. Någon som har några tips att komma med? Snälla?
5 juli, 2009 at 09:30 #75928Anonym anvandareMember5 juli, 2009 at 09:34 #606083Anonym anvandareMemberLilleLatte wrote:Hej! Jag är en tjej som har haft ätstörningar, gick ner från 57kg tils 34 på några månader. Jag är mycket friskare nu, fast jag sliter med magen. När jag sitter, så kan jag lix ta tag i (vet inte om det är fett eller hy) nederst på magen. Jag äter sunt, tränar styrkträning och kardio, fast endå får jag det inte bort. Jag får heller inte dom rutorna som jag vill ha. Någon som har några tips att komma med? Snälla?vad kör du för magövningar?
Mvh/ Sakawan .A
5 juli, 2009 at 09:49 #606084Anonym anvandareMemberDet är nog inget som skall bort. Det är snarare något som skall dit. Muskler. Du har för små magmuskler för att det skall bli några synbara rutor att tala om. Tung styrketräning och ingen bantning är nog botemedlet.
5 juli, 2009 at 09:50 #606085Anonym anvandareMemberSakawan wrote:vad kör du för magövningar?Mvh/ Sakawan .A
Lite olika. Crunches med vikter, liggande benlyft, hengande benlyft, crunches på boll
5 juli, 2009 at 09:53 #606086Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Det är nog inget som skall bort. Det är snarare något som skall dit. Muskler. Du har för små magmuskler för att det skall bli några synbara rutor att tala om. Tung styrketräning och ingen bantning är nog botemedlet.Så om jag äter mer, och tränar tung styrkträning, vil muskler komma och det fettet jag pratar om försvinna?
Vilka magövningar är mest effektiva?
5 juli, 2009 at 09:55 #606087Anonym anvandareMemberTung styrketräning gör så musklerna växer, ja. Det gäller även magmuskulaturen. Den måste bli större för att rutorna skall bli större och synas.
Något som däremot inte syns på din bild är fett.
5 juli, 2009 at 10:11 #606088Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Tung styrketräning gör så musklerna växer, ja. Det gäller även magmuskulaturen. Den måste bli större för att rutorna skall bli större och synas.Något som däremot inte syns på din bild är fett.
Håller med King Grub :up:
5 juli, 2009 at 11:03 #606089Anonym anvandareMemberSen får man inte förglömma att du skrev du ”äter sunt”. För att få magmuskler så krävs det att du äter tillräckligt med proteinrika källor. Mejeriprodukter, kött, fisk, bönor, ägg osv har hög proteininnehåll. Har du inte tillräckligt med det i kosten så kommer tyvärr resultaten saktare om några. Rekomenderade mängder är 1.5 -2.0 gram/kilo kroppsvikt. Har du en allsidig kost så lär du ligga bra till med intaget om inte. Komplettera eller byt ut kolhydrater mot proteinrika källor. FETT är viktigt, glöm inte det! Du kan utesluta kolhydrater och leva utan det men det kan du inte utan fett eller protein.
MVH
5 juli, 2009 at 12:38 #606090Anonym anvandareMemberZoltan Szabo wrote:Sen får man inte förglömma att du skrev du ”äter sunt”. För att få magmuskler så krävs det att du äter tillräckligt med proteinrika källor. Mejeriprodukter, kött, fisk, bönor, ägg osv har hög proteininnehåll. Har du inte tillräckligt med det i kosten så kommer tyvärr resultaten saktare om några. Rekomenderade mängder är 1.5 -2.0 gram/kilo kroppsvikt. Har du en allsidig kost så lär du ligga bra till med intaget om inte. Komplettera eller byt ut kolhydrater mot proteinrika källor. FETT är viktigt, glöm inte det! Du kan utesluta kolhydrater och leva utan det men det kan du inte utan fett eller protein.MVH
Ja, jag äter MYCKET protein. Keso, kesella, fisk, kyckling ++ Har inte ätit bröd, pasta, ris, potatis eller müsli/gryn på över et halvt år.
Mitt problem är dock att jag är rädd för att äta för mycket..
5 juli, 2009 at 12:53 #606091Anonym anvandareMemberLilleLatte wrote:Ja, jag äter MYCKET protein. Keso, kesella, fisk, kyckling ++ Har inte ätit bröd, pasta, ris, potatis eller müsli/gryn på över et halvt år.Mitt problem är dock att jag är rädd för att äta för mycket..
Den kosten lät väldigt illa i mina öron. Oerhört proteinrik mat med minimala mängder fett är definitivt ingen hälsosam kost. De kolhydratrika produkterna du nämner att du utesluter är ytterligare ett tydligt tecken på en snedvriden syn på kosten.
Jag vill inte döma dig men baserat på din kroppsyn och din inbillning av vad som är bra mat tvivlar jag på att du kommit ur dina problem. Men det tar tid och är inget du ska skämmas över.
Men det sämsta du kan göra är att söka råd för hur du ska bli av med icke-existerande fett på magen på ett sånt här forum.
Jag tänker varken moralisera eller ge råd som övergår min kompetens, det vore oansvarigt. Men jag kan starkt rekommendera två böcker av dietisten Gisela van der Ster, ”Ät allt! : hellre nästan rätt än exakt fel” och ”Mattillåtet”.
5 juli, 2009 at 12:57 #606092Anonym anvandareMemberLilleLatte wrote:Ja, jag äter MYCKET protein. Keso, kesella, fisk, kyckling ++ Har inte ätit bröd, pasta, ris, potatis eller müsli/gryn på över et halvt år.Mitt problem är dock att jag är rädd för att äta för mycket..
Om du är rädd att äta för mycket får du helt enkelt räkna ut ditt ungefärliga behov inklusive träning. Sedan är det bara att väga maten, enklare blir det om du har någon programvara på datorn där du kan föra in vad du äter. Detta kan dock vara lite riskfyllt då du redan haft problem med ätstörningar. Jag har själv märkt att man lätt blir lite besatt av att räkna kcal/gram osv.
Sedan är nog risken att du helt plötsligt sitter med 5kg fett extra det närmaste obefintlig. Varken fettinlagring eller muskeluppbyggnad är några snabba processer, räkna med att du hinner titta dig i spegeln både 1-100ggr innan du ser några resultat.Kämpa på Mvh /// Peter
ps. Det viktigaste är att du mår bra ds.
5 juli, 2009 at 13:07 #606093Anonym anvandareMemberDetta är tyvärr ett skrämmande vanligt problem bland tjejer. Har och är i välidgt nära kontakt med tjejer med samma problem. Det huvudsakliga problemet är dock inte oftast ätstörningarna utan något mer latent problem inombords. Som senare utmynnas i div. självdestruktiva handlingar. Jag råder Dig att ta tag i Ditt riktiga problem istället för fokusera på ditt yttre.
5 juli, 2009 at 13:21 #606094Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Den kosten lät väldigt illa i mina öron. Oerhört proteinrik mat med minimala mängder fett är definitivt ingen hälsosam kost. De kolhydratrika produkterna du nämner att du utesluter är ytterligare ett tydligt tecken på en snedvriden syn på kosten.Jag vill inte döma dig men baserat på din kroppsyn och din inbillning av vad som är bra mat tvivlar jag på att du kommit ur dina problem. Men det tar tid och är inget du ska skämmas över.
Men det sämsta du kan göra är att söka råd för hur du ska bli av med icke-existerande fett på magen på ett sånt här forum.
Jag tänker varken moralisera eller ge råd som övergår min kompetens, det vore oansvarigt. Men jag kan starkt rekommendera två böcker av dietisten Gisela van der Ster, ”Ät allt! : hellre nästan rätt än exakt fel” och ”Mattillåtet”.
Tack för svar. Jag sa inte att jag inte äter fett. Jag äter mycket sunt fett, och kollhydrater från frukt. Jag har nog inte kommit mig helt ut av min ätstörning, men jag är bara rädd för att äta för mycket, och bli tjock
5 juli, 2009 at 14:20 #606095Anonym anvandareMemberDu skriver att du äter mycket protein och så, men vad är mycket i dina ögon? Jag vet vilken snedvriden syn man kan ha på vad som är mycket när man har en ätstörning. Med tanke på vad du har för bild av din mage så tror jag att du är mer påverkad av din ätstörning än du kanske tror..? Där finns inget fett som behöver fås bort…
Vad får du för hjälp av sjukvården? Vad säger dom om träning? Så länge du äter tillräckligt kan styrketräning vara bra, men äter du fortfarande för lite så misshandlar du bara din kropp. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.