Min tur att ha deffproblem… :(

Home Forums Deff och fettminskning Min tur att ha deffproblem… :(

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Har försökt mig på den ädla konsten att gå ner kvalitativt sedan förra måndagen och vägde mig igår igen. Till min stora chock och fasa hade jag gått upp enligt vågen. :( Detta till trots tycker jag att jag har blivit anings hårdare om man mäter med spegeln.

Vet inte exakt hur jag ligger energimässigt men det jag hat gjort är iaf att ha bytt ut en gainer på morgonen till en vassledrink, tagit bort en vassledrink helt, dragit ner ca 40g kolisar samt 15min crosstrainer efter gymmet. Som jag har räknar på detta så har jag alltså dragit bort 330kcal + 270kcal + 50kcal = 650kcal plus att tränat bort ytterligare 100kcal. Hur kan jag gått upp?

De dagar jag inte gymmat har det varit morgonpromenad 55min och så har det cyklats väldigt lätt precis på gränsen till svettning i 40-55min på eftermiddagen. Kolhyderatintaget har även legat lägre på dessa ”vilodagar”.

Snälla hjälp en bekymmrad kille! 😮

Det låter ju som att du, omedvetet, har börjat äta mer på de andra måltiderna. Sänk ett litet snäpp på alla måltider du äter.

Annars ser det bra ut tycker jag.

Tyskn wrote:
    Det låter ju som att du, omedvetet, har börjat äta mer på de andra måltiderna. Sänk ett litet snäpp på alla måltider du äter.

Tänk på att vikten kan variera ganska mycket mellan olika tillfällen. Vikt är inte bara ren kroppsvikt.

Säker på att förhållandena under vägningarna var lika? Samma tid, vätska, toalettbesök, måltider osv. Allt sådant kan påverka.

Tyskn wrote:

Jag måttar maten året runt och äter likadant dag in och dag ut. Sista månaden har jag dock börjat väga den för att veta hur mkt jag skulle behöva skär ner, trodde jag! :frust: Kan det ha varit att jag börjat med EsaPro innan gymmet som har haft denna otroliga effekt måntro? :emo-thumb

Får andra kommentarer från folk som säger att det ser ut som jag har gått ner, att jag är hårdare och kommer vara krispig om 7v om jag tömmer vätska också – tveksamt dock!

Kanske får ge det ytterligare 1v och se om hur det ser ut då? Är livrädd för att gå ner för mkt för snabbt. Mitt mål har varit 3kg på 8v vilket jag tycker låter rimligt. Räknade på tror det var hälsokontrollen eller nått och den sa att jag hade ca 2900kcal som dagligt behov men att jag knappt kom upp i det med min åretruntkost så tycker att XXXX kcal – ca 750kcal/dag borde leda till iaf viktnedgång.

Jag väger mig måndag- och torsdagmorgnar innan frukost o äter samma sak varje dag efter träningen innan läggdags.
    EDIT: Äter samma matlåda iaf på arbdagarna, pasta med antingen lax, kyckling eller tonfisk. Lördag är ätardagen oftast så då kan det ju slinka ner lite men på söndagen brukar det bli pasta med omelett, 3 vitor och en gula. Ja just ja, har inte börjat ta omega 3 ännu, kanske kan va nått?

Om inte detta funkar får jag förutom vägning 2ggr/v även börja mäta och ta kort varje vecka. Kort hade jag iofs redan tänkt på och har ett before pic att jämföra med.

Allt ser ju jättebra ut. Och nu när du nämner det så har även jag nyligen börjat med EsaPro och märkt att viktminskningen har avstannat något. Med det är ju bara spekulationer. :p

Jag tycker att du bara ska ligga i och köra som du har gjort hittills och successivt minska kaloriintaget (kanske 100kcal/vecka) om du märker att du står stilla.

Lycka till!

vtkdf wrote:
    Har försökt mig på den ädla konsten att gå ner kvalitativt sedan förra måndagen och vägde mig igår igen. Till min stora chock och fasa hade jag gått upp enligt vågen. Detta till trots tycker jag att jag har blivit anings hårdare om man mäter med spegeln.

Vet inte exakt hur jag ligger energimässigt men det jag hat gjort är iaf att ha bytt ut en gainer på morgonen till en vassledrink, tagit bort en vassledrink helt, dragit ner ca 40g kolisar samt 15min crosstrainer efter gymmet. Som jag har räknar på detta så har jag alltså dragit bort 330kcal + 270kcal + 50kcal = 650kcal plus att tränat bort ytterligare 100kcal. Hur kan jag gått upp?

De dagar jag inte gymmat har det varit morgonpromenad 55min och så har det cyklats väldigt lätt precis på gränsen till svettning i 40-55min på eftermiddagen. Kolhyderatintaget har även legat lägre på dessa ”vilodagar”.

Snälla hjälp en bekymmrad kille!

Jösses vad jag känner igen mig.

Jag har tränat dubbelt så mkt Cardio denna vecka som när jag började deffa för snart 10 veckor sedan. Har superkoll på intaget och väger all mat så jag vet att det inte är där det felar. Har låtit kcal-intaget följa en trappa nedåt, så jag minskat intaget allt eftersom deffen gått.
    Väger mig på mornarna under likartade förhållanden.

Resultat: Hade själv gått ned 1 hekto från förra mätningen förra veckan när jag vägde mig i morse. 100g??!!

Det måste vara andra faktorer som spelar in.
    Vätskebalans?
    Minskad förbränning som orsakas av att kroppen signalerar ”svält”?
    Psyket? (kanske långsökt)

Samma sak gäller med cardio för mig. Det verkar inte som jag går ned mer i vikt bara för att jag lägger till ex. 25-30 minuter stepmaskin efter varje styrkepass (och i övrigt har exakt samma upplägg). :what:

Känns sjukt jobbigt att man inte kan påverka resultatet i större grad. Vissa veckor har jag kört 8-10 promenader på 65 minuter, 4 styrkepass samt 30 minuter cardio efter varje gympass. Men viktnedgången har ändå inte blivit större än veckan innan, trots ett lägre! kcal-intag. 👿

Deffandet känns inte som något man kan påverka fullt ut och ha kontroll över. Det stör jag mig på. Ibland är det som att man liksom får sämre resultat ju mer man anstränger sig. :(

Ber om ursäkt för allt gnäll, men är ruggigt frustrerad för tillfället.
    Hoppas ni har överseende.

mvh
    C.

Jag håller fullständigt med er. Det har hänt mig nu faktiskt att ja har gått ner 4 kilo på 3 veckor och då har ja i princip slutat med både cardio och promenader och kör gym träning 5 dagar i veckan ca 50 minuter. Har bytt jobb och jobbar som snickare nu vilket gör att jag rör mig betydligt mera på dagarna än innan men det är sjukt roligt att när man sluta anstänga sig så kom nergången som ett brev på posten! :)

cpt_jonas wrote:
    Jag håller fullständigt med er. Det har hänt mig nu faktiskt att ja har gått ner 4 kilo på 3 veckor och då har ja i princip slutat med både cardio och promenader och kör gym träning 5 dagar i veckan ca 50 minuter. Har bytt jobb och jobbar som snickare nu vilket gör att jag rör mig betydligt mera på dagarna än innan men det är sjukt roligt att när man sluta anstänga sig så kom nergången som ett brev på posten! :)

Mycket intressant. Och kul att det går så bra! :)

Jag har läst lite träningsdagböcker på ett annat träningsforum sedan jag skrev mitt inlägg igår och sett liknande tendenser på flera håll.
    Det verkar som det finns ett ”ansträningssyndrom”bland oss som är orutinerade deffare (vet iofs inte om du är oruttinerad Jonas, men de trådar jag läst har skrivits av folk som deffar för första gången).

Jag ska själv dra ned på cardio nästa vecka och hålla mig till ett något lägre kcal-underskott. Får se hur det går.

Jo jag tror du har rätt om ”ansträningssymdromet” kroppen hamnar i något slags chocktillstånd och vägrar att släppa ifrån sig fett. Jag kan väl inte påstå att jag är speciellt erfaren vad gäller deffning har gått igenom 2 strika dieter och ett par där man bara förändrar kosten lite grann. Jag vet vad som fungerar på mig och jag vet idag att ”ju mer man tränar ju mer deffad blir man” är en sanning med modifikation. Det är verkligen en vetenskap och det är ju olika för alla.

cpt_jonas wrote:
    Jo jag tror du har rätt om ”ansträningssymdromet” kroppen hamnar i något slags chocktillstånd och vägrar att släppa ifrån sig fett. Jag kan väl inte påstå att jag är speciellt erfaren vad gäller deffning har gått igenom 2 strika dieter och ett par där man bara förändrar kosten lite grann. Jag vet vad som fungerar på mig och jag vet idag att ”ju mer man tränar ju mer deffad blir man” är en sanning med modifikation. Det är verkligen en vetenskap och det är ju olika för alla.

Jepp. Det det verkar vara individuellt och kopplat till psyket.

Conpros wrote:
    Jag ska själv dra ned på cardio nästa vecka och hålla mig till ett något lägre kcal-underskott. Får se hur det går.

Haha, precis samma som jag ska göra nästa vecka! Ska testa att ta bort trappmaskinen (=inte förbränna 100kca) och ist dra bort 200kcal.

Kommer ihåg någon annan gång jag deffat så låg jag lite på fettet och när det ökades så blev det bättre, värt att testa kanske. Samt att jag jag ska köpa en ny våg och jämföra med, min nuvarande visar olika om man väger sig tre ggr på 2min… :what:

Cardion får jag lägga in om ytterligare två veckor se om det kan hjälpa om jag släppt lite fett tills dess.

Lycka till iaf!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.