Mindre bra att somna efter frukost?

Home Forums Deff och fettminskning Mindre bra att somna efter frukost?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Hej!

Funderar över om följande senarium påverkar formen negativt?

Säg att man vaknar tidigt på morgonen går upp och äter frukost med relativt mycket näring, för att sedan gå och somna om tex 1 timme. Lagrar man in fett på ett mindre optimalt sätt eller gäller fortfarande kalorier in-ut över dygnets timmar? Många förespråkar ju trots allt att man inte skall inta för mycket mat, i synnerhet, kolhydrater innan man lägger sig.

Vad tror ni?

Fortfarande kcal-in-ut som gäller! ;)

Men kcal ut är inte direkt så effektiv när man sover ;)
    Kolhydrater behövs inte då, därför omvandlas det till fettlager.

Dabifo wrote:
    Men kcal ut är inte direkt så effektiv när man sover ;)
    Kolhydrater behövs inte då, därför omvandlas det till fettlager.

Kan du inte bara hålla ditt skitsnack för dig själv!?:frust:

Hur kan man påstå något sånt där? Trådskaparen tar en tupplur, du menar att alla kolhydrater ”omvandlas till fettlager” då? Det här kanske kommer som en chock men när man sover är man inte temporärt död, kroppen lever faktiskt även under sömn.

Som sagt, oavsett om du själv tror på allt det där så kan du väl sluta skriva så ingen riskerar att tro dig.

Det spelar ingen roll…efter din tupplur tar du väl an dagen som vanligt…

Eddie Vedder wrote:

Hur kan man påstå något sånt där? Trådskaparen tar en tupplur, du menar att alla kolhydrater ”omvandlas till fettlager” då? Det här kanske kommer som en chock men när man sover är man inte temporärt död, kroppen lever faktiskt även under sömn.

Som sagt, oavsett om du själv tror på allt det där så kan du väl sluta skriva så ingen riskerar att tro dig.

Jag tycker att han är rätt rolig, ibland misstänker jag att han är lite smått galen med sina ”råd” som han delar ut till höger och vänster

Eddie Vedder wrote:

Så ämnesomsättningen är lika hög som när man är vaken?

Dabifo wrote:
    Så ämnesomsättningen är lika hög som när man är vaken?

Givetvis inte. Vad har det med saken att göra?

Grejen är att jag inte sover så länge innan jag vaknar första gången, men jag har märkt att jag kan gå upp och äta och ibland sova en stund till efteråt.
    Tror kanske inte att det är så stor skillnad om jag bara ligger still på sängen eller om jag sover sett till kaloriomsättning.

Hoppas inte det påverkar allt för negativt iaf…

houston1 wrote:
    Hoppas inte det påverkar allt för negativt iaf…

Nej det gör det definitivt inte, oroa dig inte och lyssna aldrig på vad Dabifo skriver. Han är expert på att skriva saker som gör att personer som redan oroar sig över onödiga saker bara blir ännu mer oroliga helt i onödan.

En tupplur påverkar alltså inte, det är en tid av total inaktivitet där energiförbrukningen är minimal (lägre än BMR) men det utesluter ju inte på något sätt att du uppnår rätt kaloribalans under dagen för det.

Och att tupluren tas tidigt är inte sämre än om du hade tagit den klockan 14:00 vilket knappast är ovanligt att människor gör.

Eddie Vedder wrote:
    Nej det gör det definitivt inte, oroa dig inte och lyssna aldrig på vad Dabifo skriver. Han är expert på att skriva saker som gör att personer som redan oroar sig över onödiga saker bara blir ännu mer oroliga helt i onödan.

haha :D

Eddie Vedder wrote:

En tupplur påverkar alltså inte, det är en tid av total inaktivitet där energiförbrukningen är minimal (lägre än BMR) men det utesluter ju inte på något sätt att du uppnår rätt kaloribalans under dagen för det.

Och att tupluren tas tidigt är inte sämre än om du hade tagit den klockan 14:00 vilket knappast är ovanligt att människor gör.

Och du är guds gåva till det här forumet :o:|

Dabifo nu räcker det fan, sluta ge folk råd. Alla dina råd är värdelösa. Du kan ingenting.

”hjälp, jag somnade efter maten, är det inte optimalt?” houston1 du lär fan söka proffshjälp innan du går under.

nutz wrote:
    Dabifo nu räcker det fan, sluta ge folk råd. Alla dina råd är värdelösa. Du kan ingenting.

Så sant som det är sagt. Man häpnar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.