Mitt kostupplägg under deff.. :)

Home Forums Deff och fettminskning Mitt kostupplägg under deff.. :)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Halloj!

Jag har försökt deffa nu i en månad, men det blev inte så bra. Jag räknade ut att jag borde ligga på ungefär 2000kcal per dag, och dom flesta dagar höll jag mig också till det, oftast lägre än så faktiskt, men jag åt fel.. snabba kolhydrater vid fel tillfälle, vassleprotein på kvällen, tomma kalorier osv, vilket förde med sig att jag blev grinig och fuskade rejält vissa dagar. Hungern var grym. Och när hungern är grym så fungerar inte hjärnan så bra.. och plötsligt vaknar man upp ur hungerkoman på McDonalds.. :nono:

Så, nu tänkte jag ta tag i det ordentligt, och tänkte testa det här schemat under en månad. Tyck hemskt gärna till, om det är nåt som ser fel ut i deff-syfte så skulle jag gärna vilja veta det. :up: Jag har satsat på långsammare kolisar så att jag inte ska vara så hungrig, samt att blodsockret inte poppar upp o ner..

För enkelhetens skull så tänkte jag äta samma grejer varje dag. Lär ju bli skapligt trist, kanske byter ut vissa måltider framöver om det blir supertrist.. Sen tänkte jag äta en måltid i veckan vad jag vill, lunch eller middag, fredag eller lördag.

Lite om mig:
    Kille, 29år, 178cm, 88kg, fat% 23,8% enligt mätning 090330, ungefär samma idag.

För dom som orkar kommer då schemat här..

Format: (kcal, protein/kolhydrat/fett/fiber)

Morgondrink:
    Proteindrink på vassle, kaffe, vatten. (115kcal, 21/1,4/2/0)

Morgonpromenad. (-115kcal)

Frukost:
    Frukostdrinken* (426kcal, 33,1/54,1/7,8/5)
    Kaffe, Vatten
    Omega-3 (9kcal, 0/0/1/0)

Gymmet. (-250kcal)

Gainer:
    90g Gainer (344kcal, 22/61/1,8/0)
    2dl Lättmjölk (80kcal, 6,8/10/1/0)

Lunch:
    100g Kycklingbröstfilé (134kcal, 27,5/0/2,5/0)
    500g Broccolimix (95kcal, 7,5/14,5/1/13,5)
    100g Kvarg (68kcal, 12/3,9/0,5/0)
    20g Rapsolja (177kcal, 0/0/20/0)
    Omega-3 (9kcal, 0/0/1/0)

Middag: (samma som lunchen)
    100g Kycklingbröstfilé (134kcal, 27,5/0/2,5/0)
    500g Broccolimix (95kcal, 7,5/14,5/1/13,5)
    100g Kvarg (68kcal, 12/3,9/0,5/0)
    20g Rapsolja (177kcal, 0/0/20/0)
    Omega-3 (9kcal, 0/0/1/0)

Mellanmål:
    200g morot (90kcal, 1,2/17,4/0,4/4,8)
    2dl Keso (210kcal, 26,4/4/9,2/0)

Kvällsmat:
    45g Slow Pro-80 (166kcal, 37/2/1,35/0)
    2dl Lättmjölk (80kcal, 6,8/10/1/0)

* Frukostdrinken Kcal P/K/F/Fibrer (GI):
    1 dl (32g) Gyllenhammars Havregryn 120 4,3/20,7/2,3/3,3 (89)
    2 dl Mellanmjölk 90 6,8/10/3/0 (42)
    100g Banan 101 1/22/0,5/1,7 (84)
    0,75dl (28g) Whey-80 115 21/1,4/2/0
    Summa: 426 33,1/54,1/7,8/5

Summan av kardemumman:
    Kcal: 2121
    Protein: 248g (47%)
    Kolhydrater: 197g (38%)
    Fett: 76g (15%)
    Fibrer: 37g

Jag ska satsa på att träna på gymmet 5 gånger i veckan, samt ta morgonpromenader minst 5 dagar i veckan.

Oj vilket långt inlägg.. :whistle: Vad tror ni? :P

Ännu en som äter superfettsnålt. Varför? Det är långt under ens SLVs rekommendationer. Fett behövs dels för att många viktiga vitaminer och mineraler är fettlösliga. Du äter samtidigt väldigt mycket protein. Det blir nog mest en dyr energikälla.

Sedan… Byt ut gainern mot broccoli och ägg. Varför ens gainer när du ska gå ner i vikt? Hela poängen med gainer är ju kalorier utan mättnad. Lättmjölk för att undvika fett, men rapsolja? Varför krångla till det så?

Fett håller dig dessutom mätt och lindrar sötsuget, så du inte vaknar upp på McDonalds. ;-) Om jag hade ägnat mig åt en deff hade jag lagt 5% av dagens energi till frukost, 50% kring lunch (jag tränar då) och 45% kring middag.

Hur gymträningen fungerar beror på vad du orkar och hur du lägger upp den. Det går inte att säga något utan mer info. Sedan är morgonpromenader inte magiska. Om du tycker att de funkar bäst att göra just på morgonen är det förstås fritt fram. Men de gör lika stor verkan på kvällen.

Tack så mycket för dina synpunkter!! Tänkte berätta hur jag funderat lite. Jag är bara en glad amatör så mycket kan vara helt åt skogen..

Angående fettet så vet jag inte riktigt vad man ska lägga sig på för % i fett, bara att det drar iväg ganska fort i kalorier om man lägger in mer fett. Sen kör jag lättmjölk för att dra ner på mättat fett, och fyller på med lite rapsolja istället som en fettkälla med omättat fett. Vad det gäller protein har jag läst att man ska ligga på 2-3 gånger sin kroppsvikt, så det är det jag har försökt eftersträva.

Efter träningen är dom flesta överens om att man ska ha i sig snabba kolhydrater och ett snabbt protein, t.ex. vassle. Det enklaste är att ta en gainer, trots deff.

Och varför morgonpromenad.. det jag har läst är att det kan underlätta fettförbränningen då man inte har så mycket energi i kroppen, så då börjar kroppen förbränna fett istället, och proteindrinken ska hjälpa till att spara på musklerna. Om det stämmer vet jag inte, men känner att det kan vara en bra idé för att komma igång med dagen också.

Som sagt, tack för dina synpunkter, fick mig att tänka till på fettet! :up: Nån mer som har kommentarer angående det?

I stort sett ett ganska schysst upplägg, men drinkarna behöver du ju egentligen inte.

Morgondrinken kan tex ersättas med 1 portion gröt, mjölk, bär o, ägg.

Efterträningsdrinken kan tex ersättas med keso, yoghurt, bär o havregryn.

En sak till, föressten: strunt i kesellan till huvudmåltiderna. Lägg till ytterligare 100 gram av kycklingen i stället. Tycker du det är torrt så gör du en sås på krossade tomater.

Variera kycklingen med exempelvis, mager nötfärs, tonfisk, fläskfile´osv..

P.S. Ang fett o kolhydrater så är det en smaksak hur du lägger upp det. Du ligger inte såååå lågt på fettet, trots allt. Prova att variera mängden fett i förhållande till kolhydrater, o kör på det upplägg som gör att du har bästa möjliga energi och mättnad i förhållande till kalorimängd.

Tack för svaren! Mycket intressant att alla är överens om att gainern ska bort, och dom där olika drinkarna är ju inte gratis direkt (som Mickael påpekade). Skönt med dom där alternativen på kött Patrik, ska jag kolla närmare på. Och visste inte ens att det fanns kolhydratpulver Flessa, ska jag kolla in också sen när jag får tid.

Nu körde jag igång med det här upplägget idag, och har redan bulkat upp med grejer i kylskåp och skafferi, så börjar nog med det jag har hemma iaf, men inför nästa handling ska jag fundera på era tips och justera det hela lite.

Solen skiner idag, verkar bli härligt väder. :kicking:

Ät inte dextropur i mängder bara inte bra för kroppen :]

OM du nu vill dricka dina kolhydrater, så kan maltodextrin vara att föredra framför dextropur.

Ät mer fett, varför är folk så rädda för fetter?

Skruva ner kolhydraterna några procent och lägg över de på fetter.
    Visserligen har fett högre kcal-värde, men det kan utan problem vara värt det i slutändan.

Flessa wrote:
    Några matskedar i din återhämtningsdryck är verkligen inte någon fara.

Frågan är varför man öht ska dricka dextropur/malto, när det finns andra livsmedel som inte bara ger näringslöst glukos?

Flessa wrote:
    Ifall man vill påskynda återhämtning kan man tillsätta detta i sin drink som sagt, för att sedan efter en timme eller två, käka riktig mat naturligtvis.

Jo, men om vi förutsätter den typiska Body-tränanden som tränar kanske 3-4 pass styrketräning i veckan, eller säg max 1 pass om dagen (varför man nu skulle träna så mycket under en diet/deff).

Flessa wrote:
    Det är ju helt upp till gemene man vad man vill ha i sin återhämtningsdryck eller inte ha, vare sig man tränar varje dag eller 1-2 gg/vecka..

Frågan är kanske om ”återhämtningsdryck” alls är motiverad…

mikaelj wrote:
    Frågan är kanske om ”återhämtningsdryck” alls är motiverad…

Vilket var ungefär vad jag var ute efter.

Folk trycker i sig näringslöst druvsocker hejvilt utan att egentligen ha en aning eller varför de gör det – eftersom det är så BB-dogman ser ut.

Flessa wrote:
    Annars är det ju extremt effektivt under t .ex långdistans löpning o.s.v då man behöver snabb energi.

Du vet npg själv att det där inte stämmer. Jag tar risken att bli bashad här då jag inte orkar leta upp studierna i fråga men faktum är att VISS evidens finns för att intag av kolhydrater under arbetet kan innebära något sämre träningsanpassningar. Kroppen blir helt enkelt bortskämd.

Vanligt distanstempo i kanske 15-20 km kräver varken någon särskild laddning eller påfyllning under aktivitetens gång för att orka med. Är det varmt och man svettas väldigt (vilket en del kan göra oavsett om det är jättevarmt eller ej) kan ju dock vatten och elektrolyttillförsel kanske vara befogat.

Maximal prestation är en helt annan fråga men jag pratar vanlig träningsrunda nu vilket jag antar att du också gör.

EDIT: Du verkar ha missat mina två tidigare svar till dig dessutom. Jag frågade hur du menar med att hunger vid specifika tidpunkter skulle leda till att man är hungrig jämt, det är ju liksom varandras motsatser.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.