Morgon promenad

Home Forums Deff och fettminskning Morgon promenad

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Hej! en undran som jag har, jag vet att man kan ta en kaffe och sen bör gå utt och gå så fort som möjligt på morgonen innan frukost, men hur länge kan man egentligen vänta inna den välkända/berömda efekten av just morgonpromenaden förlorar sitt syfte att just gå innan frukost??????

Förenklat svar: det finns inget magiskt eller särskilt med morgonpromenader, eller promenader överhuvudtaget. Det är i slutändan energi in kontra energi ut(förbränn mer kalorier än du äter), Där kan givetvis promenader, liksom all fysisk aktivitet, vara en del av energiuttaget. Men det spelar ingen som helst roll på om dessa görs på morgonen eller annan tid på dygnet.

MVH

På morgonen efter att du sovit och inte ätit på flera timmar så har du inte mkt kolhydrater i kroppen och på så sätt så förbränner man därför fett.samma sak gäller när du promenerar efter ett hårt gympass..

Fortsätt med dinna morgonpromenader..

Mvh

Du går på morgonen då dina insulinnivåer är väldigt låga nästan obefintliga och då väljer kroppen att använda fettet som energikälla istället men som ”Nimrod” skrev tidigare det är inget magiskt utan det är helheten i din diet som kommer att ge dig resultat.

Mvh

Det största fördelen med en morgonpromenad för många är att den faktiskt blir av i det skedet. Försök få in en vana att promenera då om du har tid för det. Du kan givetvis välja att promenera direkt efter frukosten också, det spelar ingen större roll för den delen.
    Är du t.ex trött på morgonen och går långsamt och kanske inte lika långt som du hade gjort efter frukosten så är det givetvis inte lika positivt att ta promenaden innan frukost då din totala energiförbrukning kommer vara lägre än vid ett senare tilfälle.

Vincent94 wrote:
    Du går på morgonen då dina insulinnivåer är väldigt låga nästan obefintliga och då väljer kroppen att använda fettet som energikälla istället men som ”Nimrod” skrev tidigare det är inget magiskt utan det är helheten i din diet som kommer att ge dig resultat.

Mvh

Dom flesta går för att bränna bort fett.då känns det ganska naturligt att folk väljer att gå på morgonen..sen är det självklart att dieten ska hållas resten av dagen.
    Klarar man inte av att gå på tom mage så kan man käka nåt som enbart innehåller proteina

hur snabbt efter att man vaknat bör man ut och gå??

Innan frukost men för att inte bli altför hungrig och hålla saker som proteinsyntesen skulle jag rekomendera att om du ska gå innan frukost ska du försöka gå så tidigt som möjligt för att kunna komma hem och käka sedan.

Ett direktcitat från http://traningslara.se
    Kroppen är dock smartare än så och om du förbrukar mer fett medan du tränar kommer du sen att förbruka mer kolhydrater (dvs glukos och glykogen) resten av dagen

Så, promenaden i sig kommer bränna en viss mängd energi, men den mängden energi kommer vara samma oavsett när på dygnet du tar den

Någon som vet hur det är med styrkepass innan frukost då?? Gäller det samma där att kroppen vänder sig till fettet som energikälla eller bryter man bara ner muskelmassa??

dk22da wrote:
    Någon som vet hur det är med styrkepass innan frukost då?? Gäller det samma där att kroppen vänder sig till fettet som energikälla eller bryter man bara ner muskelmassa??

Ska du styrketräna innan frukost så är ett tips att inta aminosyror för att boosta upp MPS och signalera om anabolism innan.
    Du bryter aldrig ner bara muskelmassa, muskelmassa är alldeles för värdefullt för kroppen så det är det sista den offrar. fettsyror, leverglykogen, blodglukos, laktat och muskelglykogen är källor som används först och främst.

Men din fettoxidation kommer vara något förhöjd då du tränar fastande, sen är det i praktiken irrelevant om träning i ett fastande skede gör att du tränar mindre/orkar mindre.

Hur som helst, jag har tränat fastande innan frukost (oftast iaf) i 2-3 år nu och det funkar skitbra. Hur som helst, första substratet som kroppen kommer använda är muskelglykogen.

@Tommy Ivarsson

Tack för svar!
    När du skriver att du tränat fastande innan frukost i 2-3 år, menar du då styrketräning? För själv har jag kört mycket konditionsträning och liknande innan frukost och det har fungerat klockrent. Däremot när det gäller styrketräningen har jag aldrig gjort det förr så man blir ju lite orolig :D man vill ju bygga och växa!

Är inte så insatt men förstår inte riktigt vad menar du med att min fettoxidation kommer vara förhöjd?
    Tänkte passa på och fråga om det finns något annat man kan inta utöver aminosyror som kanske har liknande effekt?

Tack! :D

Ja i mitt fall är det styrketräning som gäller, enstaka löprundor har jag väl också utfört men de är lätträknade.

Fettoxidation = fettförbränning. En större andel utav energin som används kommer ifrån fett än andra substrat gentemot om du kört senare under dagen efter frukost t.ex. Detta främst pga låga insulinnivåer. Hur som helst så kommer din kropp väga upp för detta i ett senare skede utav dygnet, bränner du mer fett på morgonen sparar du på glykogen. Kroppen kommer då vid ett senare tillfälle (typ frukost) inte behöva lagra in lika mycket utav kosten som glykogen utan en större andel kommer lagras som fett igen. Dessa processer pågår hel tiden, det intressanta är dygnets totala energiförbrukning vad gäller viktförust/viktuppgång.

Du kan ta ett – två glas mjölk om du inte använder kosttillskott för en liknande effekt (dock ej likadan).

Tack för bra svar Tommy! Nu har lite mer kött på benen :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.