Home › Forums › Deff och fettminskning › morgonpromenad vs en joggingtur`?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 december, 2007 at 00:46 #814775Anonym anvandareMember
Jag vill inte klaga men jag måste…
JAG HATAR MORGONPROMENADER…HATAR. det e så sugit, jag plågas verkligen. o ja ja, no pain no gain men asså. nej
iaf, om jag joggar 30min i bra tempo borde det ge typ typ lika mkt? mkt e pga av min adhd att jag hatar lugna akiviter som inte kräver massor av energi..
27 december, 2007 at 00:46 #83491Anonym anvandareMember27 december, 2007 at 06:14 #814776Anonym anvandareMemberKlart du inte ska ta morgonpromenader om du hatar det. Det finns ju ingen somhelst fördel med att ta en morgonpromenad förutom att det kan vara skönt, kanske.
I mitt fall existerar inte träning tidigt, jag har nog bättre kondition än de fletsa som pratar sig varma om dom där vidriga morgonpromenaderna. Spring hellre, absolut. Att löpa är iaf träning, det är inte promenader.
27 december, 2007 at 10:45 #814777Anonym anvandareMembertack då ska jag springa..
27 december, 2007 at 13:06 #814778Anonym anvandareMemberden fördelen som finns är väl att man kan vara ganska säker på sina olika värden i kroppen att efter en natts sömn?
men det är ju bara finlir för de som gillar att just finlira och jaga efter de sista millimetrarna. promenader är väl lite mer rätt i en diet inför en bb tävling osv då det är mer än fettreducering man jagar. men nöjer man sig med att vara jättesnygg och slank så kuta för fasen.
jag kan givetvis ha fel oxå
27 december, 2007 at 16:00 #814779Anonym anvandareMemberSammy wrote:den fördelen som finns är väl att man kan vara ganska säker på sina olika värden i kroppen att efter en natts sömn?Jag vet inte riktigt vilka värden du syftar på men kan gissa att det är låga nivåer av insulin och blodsocker och större andel FFA i blodet.
Det finns vissa som lever kvar i muten av att det faktiskt har en reell betydelse. Jag ser enbart eventuella praktiska fördelar morgonpromenader, d.v.s. tidsbesparande och kanske en bra start på dagen för en del. Inte för mig och Carrol87 dock.
27 december, 2007 at 17:55 #814780Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag ser enbart eventuella praktiska fördelar morgonpromenader, d.v.s. tidsbesparande och kanske en bra start på dagen för en del. Inte för mig och Carrol87 dock.hahah så sant
ne men jag har funderat mkt o morgonpromenader..okej, går man i ett raskt tempo kanske det ger en hel del men alltså, många som jag känner som vill gå ner i vikt strosar ju mest omkring.
men alltså, jag tycker fortfarande att en joggingtur borde ge en större fettförbränningen än en powerwalk.. men det e bara vad jag tycker27 december, 2007 at 18:03 #814781Anonym anvandareMemberCarrol87 wrote:hahah så santne men jag har funderat mkt o morgonpromenader..okej, går man i ett raskt tempo kanske det ger en hel del men alltså, många som jag känner som vill gå ner i vikt strosar ju mest omkring.
men alltså, jag tycker fortfarande att en joggingtur borde ge en större fettförbränningen än en powerwalk.. men det e bara vad jag tyckerTräning ökar inte dygnets fettförbränning överhuvudtaget, vid en viss kaloribalans. En vilodag med -500 i energibalans ger lika stor fettförbränning som en träningsdag med -500 i energibalans. Skillnaden är att du kan äta mer om dygnet inkluderar aktivitet, plus att du får den övriga hälsobefrämjande effekten fysisk aktivitet medför (och det är nog så viktigt, och fullgoda anledningar att inkludera konditionsträning i alla upplägg som syftar till att främja hälsa och välbefinnande), men någon skillnad på viktnedgång och fettförbränning blir det inte. Det har varit känt länge, att träning inte ökar fettförbränningen över dygnet, oavsett typ av aktivitet eller intensitet:
[http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74]
27 december, 2007 at 18:09 #814782Anonym anvandareMemberjag tror jag fattade… fick läsa det några ggr iofs..
hur kan du allt? :S27 december, 2007 at 18:12 #814783Anonym anvandareMemberåh men den orkar jag inte läsa eller förstå. såg nåt om mol…isch
28 december, 2007 at 08:59 #814784Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Du tycker rättFettförbränning över dygnet, då. Under aktiviteten kanske den är lite lägre …
Vaddå?
När menar du att den lägre? Vid löpning eller promenad?
28 december, 2007 at 09:27 #814785Anonym anvandareMemberAnledningen till att folk väljer just att gå är väl för att de går längre än vad de kan löpa och på så sätt gör av med mer energi. Sen tror jag många går för att det är så enkelt och sliter inte på kroppen så mycket.
28 december, 2007 at 09:40 #814786Anonym anvandareMemberQustaph wrote:Anledningen till att folk väljer just att gå är väl för att de går längre än vad de kan löpa och på så sätt gör av med mer energi. Sen tror jag många går för att det är så enkelt och sliter inte på kroppen så mycket.Att löpning sliter mer kan jag köpa. Nu varierar iofs intensiteten enormt från person till person men det är en ganska slitsam träningsform.
Mina knän har tagit mycket stryk men så springer jag ju både relativt snabbt och hyfsat långt också.
Men att man lättare skulle förbruka mer energi tror jag inte på, det tar sån sjuk tid att promenera bort lika mycket energi som man löper bort att det nog blir väldigt väldigt tidsineffektivt. Att förbruka samma mängd energi som en timmes promenad i raskt tempo gör pallar man på 20 minuter med bra kondition.
28 december, 2007 at 10:36 #814787Anonym anvandareMemberHåller med Eddie här och jag tror inte ens att man måste vara riktigt vältränad för att förbruka samma mängd energi på 20 minuters löpning som på en timmes promenad.
Och om man tycker att det är svårt att hålla på en längre tid i början kan man ju alltid köra lite intervaller när det börjar ta emot, för att på så sätt kunna köra lite längre.
Inget som säger att man måste jogga i ett sprut i X minuter.
Löpning är en fantastisk träningsform.
28 december, 2007 at 10:55 #814788Anonym anvandareMember:dance:
i löpning kan du utmana dig själv på ett helt annat sätt oxå…o leka mer så tiden går fortare!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.