morgonpromenad vs en joggingtur`?

Home Forums Deff och fettminskning morgonpromenad vs en joggingtur`?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • Author

Det här är faktiskt helt nytt för mig, kanske en variation funkar bra för mig då som inte har bra kondition alls..
    En promenad varje dag men ibland byter jag ut den mot en liten löprunda då :)

Qustaph wrote:
    Det här är faktiskt helt nytt för mig, kanske en variation funkar bra för mig då som inte har bra kondition alls..
    En promenad varje dag men ibland byter jag ut den mot en liten löprunda då :)

ja det tycker jag =P sen mår iaf jag bättre efter en löprunda, det känns som jag gjort nåt vettigt :)
    jag älskar intervaller o spurt.. :) sen blir efterförbränningen betydligt högre..

tänkte köra 1,5mil idag men jag är superduperförkyld så det känns inte så det är akutellt :(

amen 2 that ;)

sen finns det ett klassiskt sätt att få svar på sina frågor.

att prova.

upplever du ett possitivt resultat och når dina mål genom ”your way of doing things” så räcker ju det. ut och kuta. allt är inte så komplicerat och kräver raketforskarskills.

hahaha ne det e sant :) då tänker jag vara rebell o helt skita i att gå på morgonen, utan jag tänker springa..fast det har ag redan gjort.
    ibland är jag extra wild and crazy o cyklar 2mil ;) nu e det dock lite kyligt o jag saknar bromsar..

Jofren, sluta älta nu för fan. Fettförbränning under aktivitet är inte aktuellt.

Kung Bruno wrote:
    Tänkte skriva ”är den lite lägre”, men ändrade till ”kanske lite lägre” just av denna anledning.

Vet inte när fettförbränning är högst … vid en väldigt intensiv promenad eller en intensiv joggingrunda.

Okej, ja jag visste inte riktigt vilken av dom du menade. Hursomhelst tror jag även den relativa fettförbränningen är bättre vid en viss intensitet när man springer, dessutom förbrukas ju generellt sett mer energi.

King Grub brukar nämna det VO2Max då fettoxidationen är som högst. Jag minns inte siffran i huvudet men har för mig att den åtminstone är högre än vad en frisk person förhoppningsvis lär ligga på om man promenerar.;)

Jofren wrote:
    Kanske inte för dig, vad du nu vill mena med ditt inlägg. Tänk dock på att bodys forum har flera tusen medlemar och alla tycker inte som dig.

Men nu gör du det igen.

Fettförbränning under aktivitet är inte relevant, någonsin. Det är bara nötter som oroar sig om sånt.

om vi hoppar forskningarna så kan jag berätta om min far som vägde mycket (105 feta) och såg ut som en trucker. gillade öl och god mat.

han började springa. han gick ner till 67 kilo och springer marathon fram tills för ett par år sen. kanske ett par kilo till just nu då träningen inte är lika intensiv då han ej tävlar längre. givetvis korrigerades kosten oxå.

han började springa över en natt kan man säga. han bara steg upp en dag och bestämde sig. kom 300 meter och spydde. andra dagen kom han över en kilometer innan han fick gå hem och på den vägen är det.

(kanske lite OT med min farsa men någon intresseklubb kanske vill notera detta)

nutz wrote:
    Fettförbränning under aktivitet är inte relevant, någonsin. Det är bara nötter som oroar sig om sånt.

Tack för den, nutz.:up:

Keep ém coming.

I praktiken är dock inte fettförbränningen under aktiviteten helt irrelevant. Om lika mycket energi förbrukas är det lika, där håller jag förstås med.

MEN, om ens kropp har en förmåga att till högre grad utnyttja fett som energisubstrat under aktiviteten så kommer det samtidigt innebära att glykogenet sparas längre. Således finns ju möjlighet att hålla intensiteten uppe längre då glykogenförrådet inte tömts lika mycket som hos den mindre tränade.

Så en bättre fettförbränning under uthållighetsträning kan ju få den effekten att man orkar förbruka energi under en längre tid.:)

Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.