Home › Forums › Deff och fettminskning › Morgonpromenadens vara eller icke vara?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 maj, 2008 at 20:43 #767342Anonym anvandareMember
Tjipp! Har suttit hemma o funderat hur jag ska lägga upp min viktminskningsdel ikväll. Läst en del litteratur i ämnet o så. Dock så fastnar jag gång på gång när författarna tvekar i sina berättelser om morgonpromenaden. Vad tycker NI? Är morgonpromenaden någe bra? Vad bör jag göra i samband med morgonpromenaden? Äta nåt före för att öka förbränning ännu mera och framförallt hur bör mitt första mål se ut efter mitt pass.
Ha de gott!
13 maj, 2008 at 20:43 #82098Anonym anvandareMember13 maj, 2008 at 20:45 #767343Anonym anvandareMemberPromenader är alltid bra. Vilken tid du väljer att promenera ska du välja själv utifrån när du orkar gå som bäst och när det funkar som bäst rent praktiskt.
Dessutom är det ju skonsamt för kroppen och skönt.Om du äter innan ökar ju inte förbränningen, då minskar den ju.
Efteråt käkar du en vanlig frukost och så ser du till att din energiförbrukning över tid är högre än ditt energiintag.
13 maj, 2008 at 20:47 #767344Anonym anvandareMemberFördelen med morgonpromenaden innan frukost är att du bränner fettet från kroppen istället för om du äter något innan bränner du från energin du får i dig. Förstår du hur jag menar då ?
Och angående maten efteråt så kan den bestå av havregrynsgröt, ägg, fiberrikt bröd osv. Se till att du inte får i dig allt för mycket fett och kolhydrater som frukost bara.
Lycka till!13 maj, 2008 at 20:55 #767345Anonym anvandareMembernible wrote:Fördelen med morgonpromenaden innan frukost är att du bränner fettet från kroppen istället för om du äter något innan bränner du från energin du får i dig. Förstår du hur jag menar då ?
Och angående maten efteråt så kan den bestå av havregrynsgröt, ägg, fiberrikt bröd osv. Se till att du inte får i dig allt för mycket fett och kolhydrater som frukost bara.
Lycka till!Hur frukosten är komponerad är väl upp till trådskaparen själv? Om granstig väljer en energirik frukost är det ju bara att skära ner lite någon vis någon annan måltid.
Och självklart kommer fett frisättas från kroppen oavsett om man ätit före eller ej. Det är inte en fråga om fettbalans inom en timmes mätperiod. Såna tidsintervall är helt ointressanta.
13 maj, 2008 at 20:57 #767346Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Promenader är alltid bra. Vilken tid du väljer att promenera ska du välja själv utifrån när du orkar gå som bäst och när det funkar som bäst rent praktiskt.
Dessutom är det ju skonsamt för kroppen och skönt.Det är detta fenomen som jag ser gång på gång i böckerna, dock så svarar de bara några sidor efter att viss muskelregredering börjar? Hur väl stämmer det?
Quote:Om du äter innan ökar ju inte förbränningen, då minskar den ju.Efteråt käkar du en vanlig frukost och så ser du till att din energiförbrukning över tid är högre än ditt energiintag.
Mmm.. ok.. kanske ska omformulera min fråga lite då. Som sagt. Detta är bara vad jag läst mig till men inte riktigt bara fattar. (kan vara lite dryg emellanåt ) En del säger att kaffe innan promenaden har flera faktorer? Men det är bara ”lekproffesor” Paulun som säger att kaffet faktiskt har med viktminskningen att göra. Bah.. hoppas att du förstår vad jag menar.
13 maj, 2008 at 20:59 #767347Anonym anvandareMemberAndreas´J: Vad jag har hört av ett flertal på detta forum så, ja.
Eddie Vedder: Okej, vad jag har förstått/hört så om man äter en stor del av dagens fett/kolhydrater på morgonen så påverkas fettförbränningen under dagen, alltså att den blir sämre. Men det är bara vad jag har hört sen är det ju en annan femma om det stämmer eller inte.
13 maj, 2008 at 21:01 #767348Anonym anvandareMembergranstig wrote:En del säger att kaffe innan promenaden har flera faktorer? Men det är bara ”lekproffesor” Paulun som säger att kaffet faktiskt har med viktminskningen att göra. Bah.. hoppas att du förstår vad jag menar.Det stämmer, koffeinet ger dig energi och ökar fettförbränningen. Det är vad jag läst många gånger.
13 maj, 2008 at 21:02 #767349Anonym anvandareMemberMorgonpromenaden är klockren. Går ca 30min med hunden samt 35-40min till jobbet varje dag och den är underbar.
Man piggnar till på en skönt sätt och det känns bra i kroppenKör hårt:up:
13 maj, 2008 at 21:07 #767350Anonym anvandareMembernible wrote:Det stämmer, koffeinet ger dig energi och ökar fettförbränningen. Det är vad jag läst många gånger.Hehe.. ok.. :emo-thumb Är det från svenska författare eller från de som verkligen har studerat dessa metoder. Har så svårt att verkligen ta dessa populärsvenskar som kommit i denna genre på allvar.
13 maj, 2008 at 21:08 #767351Anonym anvandareMembergranstig wrote:Det är detta fenomen som jag ser gång på gång i böckerna, dock så svarar de bara några sidor efter att viss muskelregredering börjar? Hur väl stämmer det?Du ska ju bara promenera, inte träna. Ät en frukost så kommer proteinbalansen utan problem återställas.
granstig wrote:Mmm.. ok.. kanske ska omformulera min fråga lite då. Som sagt. Detta är bara vad jag läst mig till men inte riktigt bara fattar. (kan vara lite dryg emellanåt ) En del säger att kaffe innan promenaden har flera faktorer? Men det är bara ”lekproffesor” Paulun som säger att kaffet faktiskt har med viktminskningen att göra. Bah.. hoppas att du förstår vad jag menar.Ja kaffe har en termogen och lipolytisk effekt. Jag trodde du pratade om mat när du sa att du skulle äta.
nible wrote:Andreas´J: Vad jag har hört av ett flertal på detta forum så, ja.Eddie Vedder: Okej, vad jag har förstått/hört så om man äter en stor del av dagens fett/kolhydrater på morgonen så påverkas fettförbränningen under dagen, alltså att den blir sämre. Men det är bara vad jag har hört sen är det ju en annan femma om det stämmer eller inte.
Att det finns de på forumet som skriver det är ju knappast något som gör det trovärdigt. Det är ju inte direkt hög nivå på genomsnittsmedlemmens kunskap om man säger så. Och myten om mirakelmorgonpromenaderna vägrar dö ut. Det ÄR bra att promenera på morgon, men det är det ju alltid.
En rejäl frukost har i såna fall snarare fördelaktig inverkan om något. Man kan äta både lite och mycket, dock finns gott om evidens för att regelbundna frukostvanor och ett relativt stor del av dagens intag vid just frukost är positivt sett till viktstabilitet och metabola hälsofaktorer.
13 maj, 2008 at 21:16 #767352Anonym anvandareMemberok. jag äter en ganska ”vanlig” frulle. Fiberhavregrynsgröt 2dl + mjölk en kopp + en sked lingonsylt (hemmagjord) osså två rostade Energi mackor med kalkon o lite smör. Thats all. Det är väl en bra frulle? eller ska jag utöka den me nåt mer?
13 maj, 2008 at 21:18 #767353Anonym anvandareMembergranstig wrote:Det är väl en bra frulle? eller ska jag utöka den me nåt mer?Den är bra. Du utökar om du vill, du behåller den om du vill och du minskar den om du vill.
Men en jättebra frukost som sagt.
13 maj, 2008 at 21:56 #767354Anonym anvandareMembersupersonic wrote:Älskar alla ”kids” som ska komma med råd när dom inte själva vet vad som är rätt eller fel, och eddie slaktar i alla trådar 😀Inte så förvånadsvärt att han är mer kunnig än andra ? Kan tänka mig att han har hållt på med sånt här ååår längre än mig.
Och inte konstigt att man försöker sprida vidare den kunskap man tror är sann eftersom någon innan har på ett övertygande sätt sagt något om det.
Bättre att försöka så man lär sig något istället för att bara sitta rakt upp-och-ned i datorstolen och fatta nada ?13 maj, 2008 at 21:59 #767355Anonym anvandareMembernible wrote:Inte så förvånadsvärt att han är mer kunnig än andra ? Kan tänka mig att han har hållt på med sånt här ååår längre än mig.Jag är född 1987 och jag varken deffar eller bulkar. Någonsin.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.