Myter och sanningar om den bästa deffen

Home Forums Deff och fettminskning Myter och sanningar om den bästa deffen

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • Author
    Marco91 wrote:
    Den sista meningen ” gör så att du kan öka kaloriintaget och ändå reducera fett” . Så om jag ligger på en liten +200 bulk per dag kan jag endå gå ner i fett?

Nej de menar inte så. Det som menas är att om du ligger på t.ex. 500kcal minus varje dag och inte kör aerobics men sedan lägger till aerobics och förbrukar x antal kcal så kan du äta så mycket extra som aerobiscpasset förbrukat men åstadkomma samma viktreducering som innan.

Marco91 wrote:
    1: Är det inte bäst att bara styrketräna och ligga på -500 kcal i låt oss säga 6mån vid deff, istället för att styrketränar o sen gå på fettförbränning, tex cykla osv?

då har man väl större chans att bibehålla musklerna?

Jo, absolut. Jag tror för övrigt att det är väldigt få på den här brädan som inte lyfter skrot under deffen.

Behöver du proteinpulver precis innan sänggående bör du istället ta ett kaseinprotein. Vassleprotein som Whey 100 är snabba och upptas fort.

Proteinet som finns i vanlig mat är allt som oftast långsamt och upptas med en hastighet utav ett fåtal gram per timma. Således hade det varit smartare att äta precis innan läggdags eller inta ett blandprotein eller rent kasein.

Marco91 wrote:
    Sen en fråga ang negativ proteinbalans som kommer om man inte äter inom 3 timmar har jag för mig det var.

Så är det inte. Du behöver inte oroa dig det minsta att en så kort tid som bara 3 timmar utan mat skall göra någon skada. Om 3-timmarsperioden ifråga gäller tre timmar efter träning då du av någon anledning inte käkar så är det ju en annan femma.

Men jag antar att du menar ett helt vanligt tillstånd under dagen och då behöver du definitivt inte få i dig protein med så täta mellanrum om du bara äter ordentligt vid huvudmåltiderna.

Marco91 wrote:
    Försökt forskat jättemkt på google men hittar inga svar, vet nån av er nån frukt som tex banan som stannar i kroppen länge?
    vet ni nån frukt som stannar i typ minst 6-7 timmar om man äter den på kvällen precis innan man ska lägga sig?

Samma onödiga hårklyveri där som med proteinet. Vill du käka en frukt innan läggdags så välj den som du tycker om. Din kropp kommer inte brytas ner extra mycket för att du valde ett päron istället för en apelsin.

Asså. Det fungerar inte alls på det där sättet som du tror Marco91, så enkelt är det.

Man äter nått, det tar olika lång tid innan det töms ur självaste magsäcken och det tar sen jättelång tid för maten att passera tarmarna, brytas ner och tillgodogöras av kroppen.
    Näringstajming runt träning är ett kapitel för sig, men vi kan fastställa att man inte blir katabol av att inte äta var tredje, fjärde, femte timme eller vad nu du vill, och sen låta det stanna där.

Ät överlag en proteinrik kost med lagomt mycket frukt och grönt, få på ett eller annat sätt i dig energi så snart du kan efter träningen, ät mat eller vad du nu känner för resten av dygnet.

Marco91 wrote:
    Men okay det räcker då med en frukt inann läggdags och jag ska inte oroa mig över negativ proteinbalans som bryter ned musklerna om man inte ätit inom 3 timmar. Det var väl nån överdrivet påstående av någon som jag hört och tatt åt mig .

Tack för all hjälp, nu e de off o gymma lite o sen ta en gainer o basta :D

Mnja. Vill du inte äta någonting före sänggående så är det inte heller ett måste. :) Den där lilla myten om att man måste äta var tredje timme och så är väldigt vanlig och vi är många som gått på den som så mycket annat.

Gainer och bastu.. :up:

Flessa wrote:
    Du ”är trött” på proteinpulver… Så du kör Gainer istället? haha

Det behöver inte vara komiskt.
    Inget proteinpulver jag smakat har varit lika gott som en gainer.

Tillsätter man kolhydrater i sin proteindrink blir ju det en gainer.

svårt att räkna % så bara men om du vill tappa fett i lagom takt är 1kg/v inte omöjligt,vfunkade fint för migsamtidigt som jag höll kvar musklerna men då gäller det ju självklart att inte äta på mcdonalds för mycket ;)

Marco, du har lyckats missa hela poängen än en gång. En gainer gör inte mer skada eller nytta än motsvarande mängd energi från mat, flytande eller fast.

En typisk gainer brukar väl ungefär innehålla 20 g protein och 40 g kolhydrater, dvs. ca 240 kcal. Rent energimässigt är det samma sak som ca 7 dl minimjölk, ca 5 dl mellanmjölk eller två limpmackor med ost. Ingetdera gör dig fetare än det andra då det påverkar energibalansen på samma sätt.

Skit in, skit ut.

Alla kalorier som kommer in kommer senare ut på ett eller annat sätt, oroa dig inte. :P

Måltidskomposition, makro- och mikronutrientfördelning kan väl visserligen göra en viss skillnad men det är ingenting man tar hänsyn till i en normal och ej efterbliven kosthållning.

Vänligen missuppfatta inte det där också nu.. :D

Marco91 wrote:
    vore kul o se hur era deffar har gått, Mvh :)

Ta en titt i de seriösa journalerna. Jag har själv inte kollat där men eftersom det finns en del duktiga byggare på det här forumet kan du säkert se många lyckade deffresultat där.:)

Marco91 wrote:
    vad tror ni om öka muskler vid deff? mvh :)

Muskelmassan ökar alltid, men vid deff är risken stor för att nedbrytningen skall vara större än ökningen.

Att Arnold lyckats säger inte ett dugg och inte ska du lita på mycket av skitsnacket från AST’s hemsida heller.

Visst KAN du lyckas åstadkomma positiv muskelproteinbalans inom samma tidsperiod som även fettbalansen är negativ men det kommer vara väldigt små små skillnader och krävas ett väldigt noggrant upplägg. Och kosttillskott från AST kommer inte göra mer än motsvarande från något billigare håll.

Marco91 wrote:
    Wargren. 1 kg per vecka är ju 1000 kcal per dag. dvs +500 än man rekomenderar för bibehålla musklerna. det rekomenderas ju -500 per dag för inte tappa musklerna som jag är väldigt orolig över.

Men det kan va värt köra me -800 tex och gå ner fortare.
    Wargren, skaffade du matvåg, stegräknare, gick in på sidor och skrev in antal reps, set , kg , intensitet som tex shapelink kan göra åt dig (dock as få övningar o de e kasst) så du fick uträknat hur mycket kcal du förbrände på gymmet? eller deffade du bara o chansade på få i dig liten mängd mat per dag?

Alla ni som deffat, hur gjorde ni under deff? fick hålla en rejäl lista eller körde ni en planerad kost varje dag?

Kan tyckas mycket kanske men jag hade ju några kg övervikt så då är det lättare att tappa fett iof. Men 800 kcal/dag låter ju bra, men det e nått du får känna efter själv.

Nej det enda jag gjorde var att väga mig varje måndag innan frukost, efter toan o nätte magens omkrets (eftersom det var den som skulle bort ;)) Sen så provade jag mig fram. Käkade helt nyttigt o tränade 5-6ggr/v. Gick det bra den veckan så fortsatte jag så, tappade jag inte så kollade jag över mitt schema o tog bort nått från maten.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.