Myter och sanningar om den bästa deffen

Home Forums Deff och fettminskning Myter och sanningar om den bästa deffen

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • Author

Hur många gånger behöver du egentligen läsa att förlust av kroppsfett åstadkoms genom energiunderskott för att du ska tro det!?

Att man skulle öka i muskelmassa och förlora i fett för att man springer direkt efteråt stämmer inte. I mina ögon är det ett effektivt sätt att försämra återhämtningen efter styrketräningen samtidigt som man inte presterar lika bra i löpningen jämfört med om man hade separerat dom.

Flessa wrote:
    KALORIER IN KONTRA KALORIER UT MARCO91. det är det ända som gäller när du vill reglera din vikt, vare sig det är upp eller ner.

Sanning med modifikation. När det gäller kortsiktigt finns det andra sätt att öka och minska i vikt. Men i grunden har du rätt :emo-thumb

Nu gör du dig bara till för att fjanta dig Marco91. Den där texten har du ju med i ditt försra inlägg och jag har redan svarat. Samma sak om muskelbyggande och underskott. Det GÅR men vill du åstakomma det så är det väldigt svårt och går långsamt.

Jag vet inte om du bara vägrar fatta eller om du nu bara jävlas med oss andra. Det känns som det senare och det här var det sista jag skriver i tråden.

Att man inte får äta efter en viss tidpunkt (t.ex. 19.00) är skitsnack och något att tänka på. Fast det är nog bra om man vill minska på energin och behöver en riktlinje. Men det är fel att behöva gå runt och svälta om man blir hungrig senare på kvällen, i mitt tycke.

Du kan lägga ner nu Flessa, Marco91 har bestämt sig för att trolla vidare och oavsett hur många gånger du, jag eller någon annan ger utförliga svar kommer samma frågor bara upprepas.

Marco91 wrote:
    Ni verkar tro att man kan gå ner så enkelt -500 bara. men då går ni ju ner muskler oxå

Jag har aldrig skrivit så men du läser in det du vill.

Marco91 wrote:
    Ni verkar tro att man kan gå ner så enkelt -500 bara. men då går ni ju ner muskler oxå . Man ska ju köra på fettförbränningen och därav blir jag lite grinig för ni verkar inte hålla med om detta. Låter sjukt konstigt.

Lägg av nu.
    Förbränningsträning är inget måste under en deff/diet.
    Och vill man bevara så mycket muskelmassa som möjligt är en nedgångstakt på 0,5 kg i veckan ett suveränt tempo. (Som man åstadkommer med -500 kcal/dag.).
    Hur man skapar underskottet är en annan femma, kör du förbränningsträning ”får” du ju äta lite mer.
    Säg att du bränner 300 kcal på en morgonpromenad, skippar du istället morgonpromenad (vilket är fördelaktigt för att bevara musklerna), blir du tvungen att äta 300 kcal mindre för att skapa samma underskott.

Rasmus Andersson wrote:
    Lägg av nu.
    Förbränningsträning är inget måste under en deff/diet.
    Och vill man bevara så mycket muskelmassa som möjligt är en nedgångstakt på 0,5 kg i veckan ett suveränt tempo. (Som man åstadkommer med -500 kcal/dag.).
    Hur man skapar underskottet är en annan femma, kör du förbränningsträning ”får” du ju äta lite mer.
    Säg att du bränner 300 kcal på en morgonpromenad, skippar du istället morgonpromenad (vilket är fördelaktigt för att bevara musklerna), blir du tvungen att äta 300 kcal mindre för att skapa samma underskott.

Mycket bra och kärnfullt förklarat.:up:

Vi får väl se om poletten trillar ner nu, annars vete fan.

Flessa wrote:
    Fan, detta är skrattretande alltså Marco :D
    Jag sitter här och bokstavligen skrattar nu.

Har du skrivit ett enda vettigt inlägg?

Missförstånd hit och dit. Det som flessa och vedder menar att basic så är det kalori in vs kalori ut. Man kan fördjupa sig ytterligare med makrokomposition etc som nutz pratade om och det är då fördelningen mellan kolhydrater, protein och fett samt annat men det är inte nödvändigt. De tänker väl att eftersom du inte är så hemma på området är det bra att köra på det goda mottot ”keep it simple”. Lite som att man inte behöver veta allt om ljud och bild för att sitta och se på film.

Sen att man ska äta pizza inte äta pizza/kebab/hamburgare m. bröd och strips beror ju på att det innehåller mycket kalorier men lite näringsämnen så det försvinner mycket av din ”kaloripott” som du har att leka med på skit. Så ja det är bra att tänka på vad man äter också. Gärna mycket grönsaker frukt t.ex. Med det sagt så bibehåller du ”inga” muskler om du bara sitter hemma för att du skulle då behöva ligga på ett grymt kaloriunderskott för att gå ner i vikt om du skippar den träning du gör nu. Man bör träna i samband med att man deffar för att bibehålla musklerna, men de tog för givet att du visste det och gick in på det väsentliga och höll det kort och koncist.

Men vill du ha en nutritionist, utbildad kostrådgivare eller vedder att gå in på djupa detaljer som du inte förstår ett jota av om bra kost tror jag säkert att han har några färdiga uppsatser som han kan lägga fram åt dig, jag tror dock inte att han är så peppad på det dock. Jag lovar dig att eftersom det är din första(?) deff är det mycket bättre att hålla det simpelt, du går ner grymt bra i fett ändå med alla dessa människors bra råd.

Det är viktigt att man aktiverar sig om man vill gå ner i fett och behålla muskler. Aktivera dig varje dag, vare sig det är cardio eller styrketräning. Säg att du styrketränar mån, tis, tor, fre, sön. Lägg då gärna till cardiopass eller promenad(er) motsvarande din kaloriförbrukning under ett styrketräningspass som du skippar på vilodagar. På det sättet kan du äta exakt lika mycket varenda dag under deffen och ändå ligga på ett kaloriunderskott.

Nu är inte jag helt hundra på hur mycket kalorier du gör av med under ett styrketräningspass då du inte har postat vad du väger är det väl svårt att gissa men någonstans under 120-200kcal? På vilodagar ta då en rask promenad på 60min eller om du gör någon form intensivare cardioträning istället så korta ner till 20-30min.

Sen är det inte dumt alls att förbruka lite mer än vanligt under träningsdagar med någon form av cardio men lägg den med fördel på morgonen om du tränar mitt på dagen eller på kvällen. Eller tvärtom lägg den på kvällen om du tränar på morgonen så att kroppen hinner återhämta sig riktigt. Du får då tänka på att om du vill ligga på ett energiunderskott med -500kcal(för att gå ner dina 500g per dag) men förbrukar 200kcal mer än vanligt genom cardio så ska du inte äta 500kcal mindre än i nuläget utan 300kcal mindre.

Skit i fettförbränningspulver om det är det du nu snackar om, det behöver du inte.

Sen vet jag inte hur överflödigt det här inlägget blev eller om du ens kommer och läsa det när du mer eller mindre verkar ha bestämt dig för att köra på ditt sätt och skita i vad alla erfarna killar (som f.ö redan har testat det du vill åstadkomma och vet hur man gör för att lyckas) i den här tråden säger.

Det finns inga genvägar till en snygg och vältränad kropp!

NO PAIN NO GAIN! ;)

Marco91 wrote:
    han menar väl inte jag ska göra 1 set på tex 6 repetitioner med tung vikt och sen vila 2-3 min?Mvh

Det är exakt det han menar.

Marco91 wrote:
    Mm flessa . Kanske inte de största geniet här? –du 👿

Men men, startar väl nya trådar om man inte får mer svar här.

1. Kasta inte sten i glashus
    2. Tror du att du kommer få andra svar i en likadan tråd på samma forum bara för att du skapar en ny tråd?

Det finns inget ”bästa sättet”, om man inte tydligt definierar vad man är ute efter.

För att göra det enkelt:

Tunga vikter=maxstyrka=lång vila (för att alla processer i kroppen som gör att vi kan hantera vikter nära max funkar som bäst).

Medeltunga vikter=hypertrofi (fibertillväxt)=medellång vila (nån sorts mix mellan tung vikt och kort vila som anses vara bra för att muskeln ska vara sugen på att växa till).

Lätta vikter=uthållig styrka=kort vila (för att stimulera de processer i kroppen som gör att vi kan jobba hårt och länge och hantera trötthet i systemet).

De allra flesta växer bäst i ett längre perspektiv med en periodisering av dessa tre grundmodeller och diverse mixar däremellan. Om det skulle vara maximal muskeltillväxt man är ute efter. Är det något annat blir svaret delvis något annat.

Och Arnold körde inte alltid med minimal vila, nej. Men det blir väldigt bra träningsfilm av det sättet att träna.

Jag är totalt värdelös på styrkebiten, så därför borde jag väl inte göra några inlägg om det egentligen. Men för mig låter det som att litte längre vila mellan varje set borde vara bra, så att musklerna återhämtar sig lite för nästa ansträngning och kan prestera lite bättre på nästa set. Men jag fömodar jag bara svamlar. Angående arnold, är det schwarznegger du pratar om? I så fall törs jag nog säga att han inte var ”ren” på sin tid, så nog byggde nog han muskelmassa fort. Jaja, menigslööst inlägg, men nu blev det så:o

Ja… *suck* vad ska man säga.

Är väl bra om marco håller sig undan body forumet eftersom han bara ställer frågor och inte vill acceptera svaren.

Bättre då att gå till ”brorsan” som vet allt så slipper folk sitta här och försöka vara hjälpsam mot en nyfiken nybörjare som funderar på olika saker ang. träning.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.