Home › Forums › Deff och fettminskning › Någon som vill hjälpa en otränad själ till en lycklig sommar?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 maj, 2010 at 11:56 #495440Anonym anvandareMember
Så, efter att ha blivit peppad av pojkvän vill jag nu ha en sommarform jag kan vara nöjd över (har aldrig hänt innan). Jag har tränat till och från i några år men har först för två månader sedan blivit en frekvent deltagare på gymmet.
Jag vet att det inte finns mirakelmetoder för viktminskning, det är därför jag har tagit tummen ur och börjat jobba seriöst för att få resultat.
Egentligen kanske jag borde bygga upp en bra bas med muskler innan deff, men jag är väl som de flesta tjejer och vill bli smal..
Jag tänkte skriva lite om min träning och kost, så får ni erfarna gärna guida mig i rätt riktning. Jag är oerhört tacksam för seriösa svar, det är inte så lätt att försöka sig på detta när jag aldrig gjort det innan. 😮
Jag
164.5 cm
62 kg
Målvikt: 55 kg.
Delmål: 58 kg.Jag tränar olika pass på gymmet 4-5 gånger/vecka. Det blir mest pump och combat, för det är det jag tycker är allra roligast. Har resonerat att har jag inte kul, kommer jag inte att göra det länge.
Vet att det inte är rekommenderat att bara köra kondition så ska öka med 1-2 styrkepass med fria vikter (tycker det är så förbaskat tråkigt att göra detta själv). Pojkvännen är jätteduktig och försöker hjälpa mig att göra övningarna rätt och peppa, men han är medlem på annat gym så kan inte följa med mig tyvärr.Utöver det kör jag nu 30 min kondition efter passen (blir ofta cykel) + pw:s á 1h minst 4 gånger/vecka.
Kost försöker jag hålla till så kolhydratfattigt som möjligt, men med bra fetter. Så väldigt mycket ägg, broccoli, kyckling, jordnötssmör, keso, kvarg osv.
Ligger på dessa kalorinivåerna nu (har minskat eftersom deffen började för ett tag sedan):
Ingen träning 700 kcal
PW 850 kcal
Träning 1050 kcal
PW + Träning 1200 kcalVet att jag borde ta extra proteinintag, men jag tycker inte om effekterna proteinpulvret fick på min hy.. därför har jag valt bort det.
Hade behövt lite feedback om mitt upplägg låter bra!
Vad tycker ni?3 maj, 2010 at 11:56 #68835Anonym anvandareMember3 maj, 2010 at 14:22 #495441Anonym anvandareMemberDina kalorinivåer är på tok för låga. Jordnötssmör är inte en bra fettkälla. Det framgår inte hur mycket protein, fett resp. kolhydrater du äter. Använd Harris&Benedicts formel för att räkna ut på ett ungefär hur mycket du borde få i dig.
Lycka till!
3 maj, 2010 at 18:07 #495442Anonym anvandareMemberprimo wrote:Dina kalorinivåer är på tok för låga. Jordnötssmör är inte en bra fettkälla. Det framgår inte hur mycket protein, fett resp. kolhydrater du äter. Använd Harris&Benedicts formel för att räkna ut på ett ungefär hur mycket du borde få i dig.Du får ha lite överseende med mig Primo, är som sagt nybörjare
Till det du skrev, några siffror har jag inte, däremot har pojkvännen präntat in att jag ska äta ca 60% protein, 25% fett och 15% kolhydrater per dag. Jag försöker följa detta, men det är inget jag följer slaviskt..
Att jordnötssmör inte är en bra fettkälla råder det väl delade meningar om som jag har förstått. Jag äter bara rent, eko smör från Green Choice som i princip är samma sak som att äta nötter om inte jag misstar mig? Bara smidigare att ha koll på. Glömde skriva att jag äter avokado ofta också. Har du några tipps på bra fettkällor?
Och sedan till sista punkten, anledningen att kalorinivån är så låg är att jag minskat när önskad viktminskning uteblivit. Hur menar du att mitt kaloriintag ska se ut? Utan deff ligger jag på ca 1600 kcal/dag (aktiv). Jag har under senare veckor legat på 1400, och nu 1200. Ge mig tipps!
3 maj, 2010 at 18:58 #495443Anonym anvandareMemberHåller med Primo.
För tok för lite mat.
Det bästa är mat var tredje timme, du kan trycka keso, tonfisk, magert kött, kyckling i 100- 200 grams portioner.
Vätska är oerhört viktigt och optimalt är 3-4 liter.
Tipset är morgonpromenader på tom mage.Lycka till!
3 maj, 2010 at 19:50 #495444Anonym anvandareMemberOlbryggarn wrote:Håller med Primo.
För tok för lite mat.
Det bästa är mat var tredje timme, du kan trycka keso, tonfisk, magert kött, kyckling i 100- 200 grams portioner.
Vätska är oerhört viktigt och optimalt är 3-4 liter.
Tipset är morgonpromenader på tom mage.Lycka till!
Jag har anat det länge men först nu blir jag övertygad. Du trollar bara.
lbjpp04 wrote:Att jordnötssmör inte är en bra fettkälla råder det väl delade meningar om som jag har förstått.Delade och delade, visst finns de som anser att det är bra men det lär vara en mycket liten minoritet. Käka fet fisk, ägg och ost t.ex.
3 maj, 2010 at 20:50 #495445Anonym anvandareMemberHar efter fem/sex veckor av successivt minskat kaloriintag inte droppat några magiska kilon, därav denna låga nivå nu- men jag vet att det är väldigt lågt. Försöker hitta vad som funkar på min kropp.
Jag hade väldigt gärna ätit lax i överflöd vilket är bland de bästa fettkällorna och väldigt gott.. men som fattig student så prioriterar jag att ha mat hela månaden i stället för 2 veckor. Därav är jordnötssmöret ett bra alternativ. Men visst, kan väl tänka mig att göra lite utsvävningar med lax då och då :up: osten skippar jag för att jag känner mig själv, tar jag en skiva så har jag svårt att inte ta fler.
Låter träningsupplägget ok?
3 maj, 2010 at 20:55 #495446Anonym anvandareMemberSill och strömming är billigare än lax och har med större sannolikhet hög halt omega-3. Med lax är fettkvalitén lite av ett lotteri.
3 maj, 2010 at 21:08 #495447Anonym anvandareMemberMenar du om den är odlad/inte odlad osv eller? Strömming är väldigt gott så visst, det köper jag gärna.
3 maj, 2010 at 21:10 #495448Anonym anvandareMemberlbjpp04 wrote:Menar du om den är odlad/inte odlad osv eller?Japp.
[http://traningslara.se/blogg/om-omega-3-del-3-1-fisken-vi-koper/]
Och om du har ”turen” att hitta odlad lax med hög halt av omega-3 finns ju fortfarande en del etiska problem eftersom risken finns att den matats med annan fisk som då riskerar utrotning. Själv käkar jag makrill i tomatsås tre gånger i veckan och de andra fyra dagarna tar jag två kapslar fiskolja. SÅ mitt intag av omega-3 är förhoppningsvis bra. Särskilt med tanke på att jag antagligen håller ett hyfsat lågt intag av omega-6.
3 maj, 2010 at 21:17 #495449Anonym anvandareMemberQuote:Det bästa är mat var tredje timme, du kan trycka keso, tonfisk, magert kött, kyckling i 100- 200 grams portioner.
Vätska är oerhört viktigt och optimalt är 3-4 liter.Vet inte om det är optimalt för alla, om ens ngn att käka var 3é timma, iaf inte för mig om jag vill gå ner i fett procent. Kanske om jag vill gå upp i vikt, då kan det vara mig till hjälp att käka var 3é timma. Annars hade jag absolut inte gjort det.
3 maj, 2010 at 21:26 #495450Anonym anvandareMemberMm bland annat därför jag har undvikit lax. Jag brukar köpa eko/krav o göra medvetna val för att inte stödja det sjuka system att få fram i-länders överflöd av mat. Men nu vill jag få kontroll över min vikt och min kropp, och då låter jag det gå före denna gång. Makrill är bra och gott, glömmer ofta bort det alternativet och sneglar mer åt grillad kyckling.
Hur varierar du makrillen? Oftast därför jag väljer bort det alternativet, för att det är svårt att variera.
3 maj, 2010 at 21:30 #495451Anonym anvandareMemberniklasnelson wrote:Vet inte om det är optimalt för alla, om ens ngn att käka var 3é timma, iaf inte för mig om jag vill gå ner i fett procent. Kanske om jag vill gå upp i vikt, då kan det vara mig till hjälp att käka var 3é timma. Annars hade jag absolut inte gjort det.Jag håller med! Jag kan inte heller äta så tätt, det triggar mig snarare att äta ”fel” eftersom jag då ständigt tänker på mat. Jag äter bara när jag är hungrig punkt. (och nej, jag äter faktiskt inte mer för det).
3 maj, 2010 at 21:32 #495452Anonym anvandareMemberlbjpp04 wrote:Hur varierar du makrillen?En burk makrill i tomatsås hekt enkelt. Vilka tillbehör man vill ha väljer man ju själv. För egen del är det oftast med potatis eller med andra rotfrukter. Ibland bara med grönsaker, det käkr jag ofta till frukost.
Men pasta och ris går ju också bra om man gillar det.
3 maj, 2010 at 22:00 #495453Anonym anvandareMemberHej!
Var inte min avsikt att låta nedlåtande eller otrevlig om du nu uppfattade det så. Eddie V har givit dig bra förslag på fettkällor, själv får jag mitt fett från fet fisk och ägg.
Jag vet inte vad ditt syfte är med att ligga på 65E% protein, 120 g protein torde vara lagom för dig. 60 g fett och sedan så mycket kolhydrater som du anser är lämpligt för att uppnå en hållbar energinivå. Dessutom så har jag uppfattat det som så att kvinnor bör ha en högre E% från fett än män.
Ponera att du äter 120 g protein (480 kcal), 60 g fett (540 kcal), så bör du kunna ha ett kolhydratsintag kring 50-100 g med fortsatt lågt energiintag. Sedan så tycker jag inte att du behöver äta var tredje timme.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.