några frågor.

Home Forums Deff och fettminskning några frågor.

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

tjena har några frågor här jag grubblat lite över och inte är helt säker på svaren.

1.

Att man ska inta kolhydrater/protein snabbt efter styrketräning (tex gainomax, gainer, en banan) vet jag såklart om. Men gäller detta också efter ett låt oss säga 40-80min cardio pass (80% LI, 20% HI) eller ska man skippa det? Jag är på diet och vill gå ner i fettvikt men vill inte tappa för mkt muskler (såklart). Är alltid grymt hungrig efter ett sånt cardiopass.

2.

Jag kör på upplägget att träna hårt hela kroppen en gång i veckan, sedan ligga på överskott första 48timmarna med mkt protein när proteinsyntesen är som störst. Sedan ligger jag på ca 800-1000kcal underskott resten av veckan. Är det bättre att istället ”dieta” alla dagar i veckan och ta 2 helkropps pass i veckan för muskelbevaringen än det jag kör?

3.

Eftersom många diskuterar om att promenad före frukost tex inte gör någon skillnad i slutändan pga att det är kcal in och kcal ut som gäller , borde inte detta gälla måltider också? Tex det sägs ju man ska äta var tredje timme för optimal viktminskning/hållning, men vad gör det för skillnad om man tex äter 3gånger per dag ist och intar exakt samma mängd kalorier? Gäller inte kcal in kcal ut längre då?

4.

Idag när jag gick på rullbandet så fick jag sluta efter 15min pga stor smärta i smalbenen och vaderna. Har inte rört mig så mkt senaste året och väger ganska mkt (runt 100kg, ska väga mig imorgon.) men iaf gick utan några problem 40min i Torsdags på samma rullband. Är detta pga överträning/otränade ben eller att jag äter dåligt? Hur löser jag detta så jag kan gå långt igen?

Tacksam för svar från kunniga personer, gissningar undanbedes. Kan ni inte svaren på alla så skriv de du kan på :up:

MVH

Kan bara svara på 1:an och 3:an men det är väl bättre än inget

Radikaal wrote:
    1.

Att man ska inta kolhydrater/protein snabbt efter styrketräning (tex gainomax, gainer, en banan) vet jag såklart om. Men gäller detta också efter ett låt oss säga 40-80min cardio pass (80% LI, 20% HI) eller ska man skippa det? Jag är på diet och vill gå ner i fettvikt men vill inte tappa för mkt muskler (såklart). Är alltid grymt hungrig efter ett sånt cardiopass.

Efter (hård) cardio är det normalt sett ännu viktigare att inta snabba khd än efter ett styrkepass. Svårt att säga hur tuff cardio du kör, det vet bara du. Efter en runda i promenadtempo är det knappast akut med snabba kolhydrater. Äta tycker jag dock alltid man kan göra efter träning, ner i vikt går du ändå sålänge du ligger på energiminus totalt sett.

Radikaal wrote:
    3.

Eftersom många diskuterar om att promenad före frukost tex inte gör någon skillnad i slutändan pga att det är kcal in och kcal ut som gäller , borde inte detta gälla måltider också? Tex det sägs ju man ska äta var tredje timme för optimal viktminskning/hållning, men vad gör det för skillnad om man tex äter 3gånger per dag ist och intar exakt samma mängd kalorier? Gäller inte kcal in kcal ut längre då?

Ingen skillnad alls. Tre måltider går lika bra som 6, eller 2, eller 12 måltider, vid samma kaloriintag.

Att påstå att det inte gör någon skillnad på en och flera måltider är väl lite väl magstarkt. T o m i den studie som brukar refereras till på senare tid (A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults. Am J Clin Nutr. 2007 Oct;86(4):1254-5. ) visas en rad skillnader – kolesterol, blodtryck, hormoner, t ex – , och den studien är dessutom, något som även forskarna själva påpekar, utförd med så tveksamma mätmetoder att man inte kan dra någon slutsats alls hur eller om kroppssammansättningen påverkas.

Radikaal wrote:
    tjena har några frågor här jag grubblat lite över och inte är helt säker på svaren.
    4.

Idag när jag gick på rullbandet så fick jag sluta efter 15min pga stor smärta i smalbenen och vaderna. Har inte rört mig så mkt senaste året och väger ganska mkt (runt 100kg, ska väga mig imorgon.) men iaf gick utan några problem 40min i Torsdags på samma rullband. Är detta pga överträning/otränade ben eller att jag äter dåligt? Hur löser jag detta så jag kan gå långt igen?

MVH

Om du fortsätter träna kommer du nog kunna promenera längre och längre utan smärtor, men annars låter delen ont i smalbenet väldigt likt en benhinne inflamation, eller linknade.

Erfarenheter jag har är att smalbenet gör ont undertiden/efter man springer, om det är samma som du nu har fått så kan jag rekomendera stretcha ut smalbenen.
    Jag löste även problemet med ökad dämpning, tex bra skor, byta från asfalt till grus stigar ännu bättre till gräs.

Lycka till

Vadå varken tro eller tycka? Jag tror vad jag vill. Och jag tror att ja, det kan mycket väl spela roll, på individbasis, och att man inte kan generalisera så pass att man drar till med extremexempel som ”1 måltid om man vill, eller 25, spelar ingen roll”. Gissningsvis har jag mer på fötterna än du när jag tror det. Mellan 3 och 6 mål tror jag det spelar mindre roll, men 1 mål och 6 kan man antagligen inte generalisera om åt individer man inte känner till något om.

Vet inte. Det finns bara korttidsstudier på området. Men det finns antagligen positiva aspekter med fasta för att minska oxidativ stress och andra relaterade markörer; djurstudier indikerar detta. För idrottare tror jag ett mål per dag som regel är sämre än fler. Lyle McDonald skriver i The Baseline Diet:

Quote:
    Although discussed to death, serious bodybuilders should be eating 4-6 times per day, period. Three meals per day simply will not cut it for mass gains. The biggest part of this is because it’s difficult to consume sufficient calories for mass gains in only three meals. As well, multiple smaller meals keeps a steadier flow of nutrients into the body. Studies have also shown positive benefits of multiple, smaller meals on cholesterol and bodyfat levels (and I’m sure other indices of health). If nothing else, multiple meals typically makes it easier to consume the kind of high-calorie diets needed to sustain mass gains.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.