När ska man deffa?

Home Forums Deff och fettminskning När ska man deffa?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author

Är lite ny inom deffning :P när ska man göra det? atm väger jag 77kg, 1,86 lång å 17 år gammal. Går upp i vikt mkt nu när jag styrke tränar så undrar bara när man ska deffa helt enkelt :what:

Tack för alla svar! :emo-thumb

När du känner att du vill skala bort fettet för att få fram konturer på musklerna.
    Det är helt upp till dig själv, det handlar om när du VILL deffa.

Okej :)

Håller med Razmeister ! Sen beror det ju också på vad du vill deffa till ? Och när du vill vara deffad.. I såfall tycker jag att du ska sätta upp ett datum och planera efter det.. :)

Av din vikt/längd-ratio att döma så behöver du antagligen inte dieta än på ett tag, även om det såklart är svårt att säga hur mycket muskler/fett du har för närvarande.

Du är sjutton år. Vore jag dig skulle jag utnyttja dina trevliga hormonnivåer till att öka så mycket som möjligt i styrka och massa istället för att deffa.

Fast visst, tycker du att du blir för fet så är det nog dags att dra i handbromsen vad gäller kalorierna.

Om du går upp fort i vikt kan det vara klokt att sakta ner. Det behöver inte betyda att du inleder en deff utan bara att du fortsätter öka men saktar ner lite.

Att låta vikten skjuta i höjden för snabbt är antagligen bara en nackdel i det långa loppet så ha lite tålamod.:) När du sedan känner dig för fet för vad du trivs med kan det ju kanske vara dags att gå ner i vikt. Alternativt att stanna upp och ligga på underhållsintag under en period, d.v.s. varken gå ner eller upp och bara träna på utan någon viktförändring som mål.

Om du dallrar när du borstar tänderna är det dags… ;)

Handlar väl mer om din bekvämhet, och ditt självförtroende. Ditt psyke säger väl antagligen till när du inte trivs med hur du ser ut.

säg såhär har som mål att bli ”biff” :P just nu är jag ju inte det, men ser riktigt mkt skillnad redan på 1 vecka i muskelmassa!

en fråga bara, om man minskar i kolhydraterna ska man äta mer proteiner å så då? eller jag menar hur ska man annars bli mätt? :P

Chillarn wrote:
    säg såhär har som mål att bli ”biff” :P just nu är jag ju inte det, men ser riktigt mkt skillnad redan på 1 vecka i muskelmassa!

Du har inte ökat på en vecka i muskelmassa mer än vad som är mätbara ökningar i ett laboratorium. Men om du precis kommit igång med träning och ordentligt med mat har du sannolikt fått en mer effektiv glykogeninlagring i dina muskler samt att du troligtvis blivit lite fetare.

Glykogeninlagring betyder för övrigt kolhydrater som lagras in i muskel- och leverceller. Kolhydraterna i kosten spjälkas till glukosmonomerer vilka sedan syntetiserar stora glukospolymerer i muskel- och leverceller, denna stora kolhydratmolekyl kallas glykogen.:) Varje gram glykogen binder ca 2.7g vatten och därför är det inte konstigt att en muskel som plötsligt börjat lagra in fullt med glykogen blir större i storlek även om ökningen i ren muskelmassa som sagt är nästintil obefintlig efter så kort tid.

Chillarn wrote:
    en fråga bara, om man minskar i kolhydraterna ska man äta mer proteiner å så då? eller jag menar hur ska man annars bli mätt? :P

Beror ju på om du vill ersätta alla kcal, men då intar du ju fortfarande lika mycket och lär inte gå ner i vikt.

Men ett lågt kaloriintag med större andel protein är med största sannolikhet en mer mättande kosthållningen än vad en isokalorisk kosthållningen med mindre protein och mer kolhydrater är.

Så svaret på din fråga är ju ja om du i båda fallen pratar om energiunderskott. Men om du ligger på överskott/balans och enbart plockar bort kolhydrater men ersätter det med identiska energimängder från protein lär inget hända.

okej ! :) så när jag tränar nu så får jag räkna med att bli lite småfet å sen deffa bort det tills vinter typ? för just nu har jag liksom kommit igång mer seriöst, med kost. sömn träning å allt.

Chillarn wrote:
    okej ! :) så när jag tränar nu så får jag räkna med att bli lite småfet å sen deffa bort det tills vinter typ? för just nu har jag liksom kommit igång mer seriöst, med kost. sömn träning å allt.

Du behöver inte bli småfet bara för att du ska bygga.
    Det handlar om hur stort ditt överskott är.

Du behöver inte deffa, bara ändra kost

Greven595 wrote:
    Du behöver inte deffa, bara ändra kost

Och såklart ligga på underskott om du vill gå ner i vikt. :up:
    Annars kan du läsa det Greven skrev på förra sidan som jag sedan höll med om.

menade att man kanske får räkna med det? :P lr så

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.